Gå til innhold

850 bra motorer?

Ranger emnet

Kastel

Anbefalte innlegg

Syns generelt 850-motorene er litt jalla jeg.

tror ikke jeg har vært borti en 850 eller første gen V70/S70 med 250 000+ på teller'n som ikke har oljeforbruk.

Min V70 98 har gått 285000 nå, og den bruker ikke noe olje, jeg skifter olje etter ca 8000km, og har aldri behøvd å etterfylle. Motoren er en "noe trimmet" B5204T2 altså 2.0L 180Hk lavtrykksturbo. Synes det blir litt feil å basere seg på noen få tilfeller, tror nok det heller dreier seg om dårlig vedlikehold av ting. Finnes mange av de som driter i vedlikehold så lenge det flytter seg fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min V70 98 har gått 285000 nå, og den bruker ikke noe olje, jeg skifter olje etter ca 8000km, og har aldri behøvd å etterfylle. Motoren er en "noe trimmet" B5204T2 altså 2.0L 180Hk lavtrykksturbo. Synes det blir litt feil å basere seg på noen få tilfeller, tror nok det heller dreier seg om dårlig vedlikehold av ting. Finnes mange av de som driter i vedlikehold så lenge det flytter seg fremover.

Oj :) Hatt bilen lenge?

Det er nok sansynlig vis litt feil å basere meg på det ja, men hva annet har man å basere seg på?

Vanlig service-intervall på din bil er 15 000km, noe 80% av alle 850'ene/V70'ene her i landet følger... og det er Her man som regel gjør blemma. Kjørestil som 8000-intervaller, men med bytte på 15 000. Dette tåler faktisk de fleste gamle slegge-blokkene uten trøbbel... og om du så skulle tette alle luftehull i hele blokka, så popper du bare noen pakninger, det skal bare ikke gå ann å havarere pga det.

Og når det først skjer noe med disse alu-blokkene, så går det seriøst skeis som regel.

Når erfaringene rundt deg sier at dette ikke er noe lurt, bilprovningen i sverige slipper nyere volvo gjennom golvet på feil-statestikken fra Eu-kontroller, da ringer det bjeller i hodet mitt hvertfal :)

Vi kan sikkert fortsette denne diskusjonen i lang,lang tid...og argumentere fram og tilbake, men det faktum at 850-motorene er noe bedre enn de gamle støpejerns 4'erne er heller tvilsom. 5'erne varer nok lenge med korrekt vedlikehold, men de er samtidig mer sårbare for ett sløvt vedlikehold, og hvilken motor som da er "best" eller "tryggest" kan da bli en inviduell avgjørelse :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører 93 mod Volvo 850 2.5 20 ventilærn og min bruker ikke noe olje holder seg på samme og min har rundet 300 000 men byttet til motor som har gått 200 000 :P men Kjører den hart og drar den litt iblant (Femmersusen!).. Men oljen holder seg... er stor fornøy med motoren jeg... Kjørte en 91 sierra sedan doch før volvoen det var som å gå fra å sitte på et skateboard til ren stressless med hjul :D

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det er jo ganske gjennomgående kosmetiske endringer på en 760 og en 940... De hadde lik front ja, men forskjellig interiør, bakende og motoralternativer..

og understellet på 740 ( fra 88 ) til 940 ( 98 ) er identisk på:

travers

fjørbein

bremser

bakstilling

ja, 760 og 960 har delt bakstilling og er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt bilen i ca 2,5år nå, og kjørt den selv i ca 42000km. Tror nok disse motorene er vel så slitesterke som de gamle 4erne til Volvo, men jeg synes de fleste bilfabrikanter opererer med svært lange oljeskiftintervaller, noe som kansje ikke er så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt bilen i ca 2,5år nå, og kjørt den selv i ca 42000km. Tror nok disse motorene er vel så slitesterke som de gamle 4erne til Volvo, men jeg synes de fleste bilfabrikanter opererer med svært lange oljeskiftintervaller, noe som kansje ikke er så bra.

Fornuftig svar....

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og understellet på 740 ( fra 88 ) til 940 ( 98 ) er identisk på:

travers

fjørbein

bremser

bakstilling

ja, 760 og 960 har delt bakstilling og er forskjellige.

*pirkepirk* 940 har større bremser enn 740 ;) (280mm std vs 26X mm)

Men, ja... Teknologien er gammel. Men er det en 1992, så er det da en 1992 akkurat som hvilken som helst annen bil :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*pirkepirk* 940 har større bremser enn 740 ;) (280mm std vs 26X mm)

Men, ja... Teknologien er gammel. Men er det en 1992, så er det da en 1992 akkurat som hvilken som helst annen bil :)

feil, 740 turbo har like bremser.

740 90 mod har også 280 mm bremser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
  • 3 weeks later...
Ikke nødvendigvis, men jeg vil tro det kan ha en sammenheng. Tett veivhusventilasjon forurenser olja og kan gjøre den full av sludge. Og sludge smører dårlig. Dessuten kan det være en sammenheng mellom tett veivhusventilasjon og lange oljeskiftintervaller. Og tett veivhusventilasjon øker trykket i veivhuset, noe som trolig påvirker stempelringene.

D er bra du setter em på plass her anng motorene på volvo 850,ne!!Dette er jo toppers saker!!Er redd det er mange her ute som gir f... i service, og bare kjører som gale, gasser med fullt trøkk og bare la det gå rett i dass!!Det er jo ikke slik biler skal behandles!!"De skal behandles som dama med verdighet"og mye omtanke!!Da varer de evig,begge deler:kiss :volvsmile

Lenke til kommentar
Del på andre sider