Gå til innhold

AW-6082 aluminum er det det samme som T6?

Ranger emnet


opel freak

Anbefalte innlegg

Har en del alu liggende i AW-6082 kvalitet og når jeg googler det får jeg nesten utelukkede treff på T6 kvalitet, er det T6 eller er det flere grader av AW-6082 som f.eks T4?

 

jeg har sett i katalogen her på jobben og spurt noen kollegaer og kan ikke se at det er noe som heter t4.. men skal ikke være for sikker på det..

 

her har du litt info om AW-6082 T6 hvertfall:-)

 

kvalitet i.h.h.t EN 485-2,tilsv.tidl. DIN-benevnelse AIMgSi1

toleranser i.h.h.t EN485-4

sertifikat 3.1 etter NS-EN 10204

 

får ikke hjulpet det noe mer enn det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i værste fall så er det T4 da vist det er den laveste kvaliteten av AW-6082?

Kan jo brukes til mangt det også fordi :)

 

Det har ikke noe med kvalitet å gjøre, det har med styrke å gjøre. 6082 er relativt sterk uansett, så en 6082 T4 vil ha høyere styrke enn enkelte andre legeringer i T6.

Hvis den du har er T4 og den ikke er sterk nok kan du prøve å legge den i stekeovnen på 175-185grader i 5-10 timer, så bør du være omtrent på peak styrke. Ikke heeeelt T6, siden det normalt forutsetter at utherdingen foregår rett etter ekstrudering/valsing/innherding.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være greit å teste det helt uformelt selv. Ta to identiske biter av en størrelse som du klarer å bøye med litt makt. Kjør en bit gjennom varmebehandling som nevnt over og la den andre være som den er. Er den varmebehandlede merkbart stivere enn blindprøven er utgangsmaterialet mest sannsynlig T4. Er det liten forskjell eller det behandlede blir noe mykere er utgangsmaterialet mest sannsynlig T6. Da blir i så fall materialet noe mykgjort pga overelding.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg kan se fra Wikipedia vil T6 tåle mer, men vil være stivere og tåler mindre strekking før det knekker.

 

For eksempel:

6061-0: Tåler 125 MPa før det knekker og 55 MPa før det bøyer seg permanent. Knekker hvis strekkes mer enn 25-30%.

 

6061-T4: 207 MPa / 110 MPa. Knekker ved 16% strekk.

 

6061-T6: 290 MPa / 241 MPa. Knekker ved 8-10% strekk.

 

Det har ingenting med kvaliteten å gjøre, bare det du skal bruke det til. Helt sikkert andre tall i 6082 legeringen, men er nok samme prinsipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår