Gå til innhold

Spax's Omega B laaaangtidsprosjekt

Ranger emnet


Spax

Anbefalte innlegg

Spett eller en venn til og stå og hoppe på bakstillinga er også greit og ha, er vel ikke kina verktøyet sin skyld at du skrudde og gjenget det feil??hehe :P Og så ut som det startet og komme litt farligt rust i understellet på gamle omegan din, et tips, er og ta det nå, får det blir værre...

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Spett eller en venn til og stå og hoppe på bakstillinga er også greit og ha, er vel ikke kina verktøyet sin skyld at du skrudde og gjenget det feil??hehe :P Og så ut som det startet og komme litt farligt rust i understellet på gamle omegan din, et tips, er og ta det nå, får det blir værre...

 

Haha sant nok, men den glapp på gjengene. Kan sikkert være min skyld da. Spettet funka bra, var vel det eneste som funka bra der :p

 

Farlig rust? hvor da? Har kjøpt rust fjærner/grunning, må bare kjøpe no tectyl. Jeg banka litt rundt under der og det falt ikke av noe særlig annet enn gammel drit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

På tide med en oppdatering.

 

Bilen er nå eugodkjent, dog en litt shady eugodkjenning. Har eksoslekasje ved katten, og defekte lykteglass forran. Ikke at jeg klager da :P

 

Men som sagt, har noen en katalysator til 2liter 16v så send meg en pm eller svar her.

 

Har også en del tikking når motoren er kald, det er ganske lenge siden det er bytta olje, så kanskje jeg skal prøve det først.

 

Den blir heller ikke skikkelig varm, rett over 80grader, nesten 85. Vannpumpa er ikke gåen siden jeg får varmluft inn i kupeen.

Termostaten gåen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At motoren tikker når den er kald er ikke uvanlig. Vil anbefale hyppige oljeskift og GMs 5W30-olje.

 

Kat får du kjøpt til snaue 2 laken ferdig levert fra tysk ebay, evt. ca. 4 laken fra scanparts (antagelig bedre kvalitet enn ebay).

 

Hvis ikke bilen kommer opp i ca. 92 grader vil jeg tro at termostaten er skrot. Billig og enkel å bytte. Kan jo iofs være tempmåleren som sliter også. Går motortempen mye ned hvis du motorbremser i en laaang nedoverbakke?

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At motoren tikker når den er kald er ikke uvanlig. Vil anbefale hyppige oljeskift og GMs 5W30-olje.

 

Kat får du kjøpt til snaue 2 laken ferdig levert fra tysk ebay, evt. ca. 4 laken fra scanparts (antagelig bedre kvalitet enn ebay).

 

Hvis ikke bilen kommer opp i ca. 92 grader vil jeg tro at termostaten er skrot. Billig og enkel å bytte. Kan jo iofs være tempmåleren som sliter også. Går motortempen mye ned hvis du motorbremser i en laaang nedoverbakke?

 

Tenkte å prøve 5w40 Castrol olja. Apropo Ebay, har klart å herpe paypal acc'en min så blir nok kjøp fra scanparts tenker jeg. 4k er ikke så ille med tanke på at de skulle ha nermere 7k på Opel.

 

Den kommer seg opp i 85 grader, for så å sige ned til 82-83 grader D: kjører jeg litt hardt får jeg den opp i 85 grader igjen. Ikke noe over det. Det skjer ingenting når jeg motorbremser, har ikke prøvd den i en langnedoverbakke da.

 

Men da blir det termostat kjøp.

 

Tusen takk for hjelpen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg får 5L GM-olje som er overkill til omegaen til 300 på scanparts har jeg aldri tatt meg bryet med å teste andre oljer :)

Er tikkinga for jævlig har jeg forøvrig hørt godt om Wynn's hydraulic lifter treatment (eller.no) selv fra folk som ikke liker lurium2000. Ikke funnet det i Norge, men finnes også på ebay, så det er bare å fikse paypal.

 

Det er selvfølgelig en sjangs for at det har blitt en liten offset i temperaturføleren din, men den skal i hvert fall ligge på minimum 92C når den er varm. Min bil nådde forsåvidt den tempen etter lang tid når termostaten var skrot, men den falt ganske markant ved langvarig motorbrems.

 

Forøvrig ser jeg ingen grunn til å kjøpe ny katt hvis du ikke trenger det. En lekkasje kan man da alltids sveise eller tette med pasta og bandasje.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg starter bilen så holder den en 1500omdr i rundt 3minutter så legger den seg på 800-900. I dag etter de 3 minuttene så drev den å "svaiet" fra 800 til 1100 omdr på tomgang. Noen som har det noe lignende?

 

Har hørt at vakuum slangene trenger en rens i ny og ne, vil dette hjelpe i dette tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal ha forhøyet tomgang til den er bortimot driftsvarm.

Hvis ikke slangene er renset før er det bare å gjøre det, det skader i hvert fall ikke. Kan jo ikke påstå at det fikser problemet ditt. Husk også den lille nippelen på spjeldhusstussen.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal ha forhøyet tomgang til den er bortimot driftsvarm.

Hvis ikke slangene er renset før er det bare å gjøre det, det skader i hvert fall ikke. Kan jo ikke påstå at det fikser problemet ditt. Husk også den lille nippelen på spjeldhusstussen.

 

Den bruker skikkelig lang tid på å bli driftsvarm. Men er nesten 99% sikker på at det er termostaten. Den er bestilt å blir bytta så fort jeg får den.

 

Da tar jeg en rengjøring til helga. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår