Gå til innhold

1974 Volvo 142 DL - Turbo

Ranger emnet

The Stuntman

Anbefalte innlegg

Hellu ;)

je har sett mye fine biler heromkring på forumet å je har fått mange gode ideer fra andre tråder som ligger ute så ja je prøver mæ da på ett 142 turbo prosjekt ;)

Det bynte alt med at je var ute med 240'n en tur i vinter å skulle besøke en kamerat oppi skogen, en som bruker å ha en del biler som han kjører på jorde med.

Vi gikk rundt på parkeringsplassen for alle bila hass å prøvde å få start på noa men så plutselig var det noe som vekket litt oppmerksomhet, midt imellom alle bilvraka stog det er Volvo 142 å je skreik med en gang, å mye skær du ha? ;D

Fekk den for 24000 som je syns var litt smådyrt men bilen er rustfri også bilen i seg sjøl køsta itte så mye men felga som var med køsta, det var 4 stk hvite 17" 8.0 Speedline rallyfelger med asfalt dekk på.

2 enkle forgassere med kn filter, servo, m-sport topp, overdrive girkasse.

Je klarte å kjøre den heim med 4 utslitte sommerdekk på 4 strøkne pentafelger oppå snø så da je kom fram var je glad hehe

dsc00358xc7.jpg

dsc00360tq8.jpg

dsc00362dv7.jpg

240'n med speedline felga på. det er noe rart med den 240'n, i forsikringspapira står det 86 240 Turbo :O

dsc00365zt4.jpg

dsc00366lq4.jpg

Så je bynte å se over litt å greier også finna feil, det mangla en del kan man si, dashbordet satt ikke fast noe sted, gulvtrekk manglet, girkassa var småtrist å gire med, setene såg itte ut, høl og malingsflekker overalt, gult faktisk hmm så ja je bynte smått med å sette på ting så jeg kunne bruke den hvertfall en stund før jeg skulle til å rivi ut alt :P

Je bynte først med å setta inn litt musikk, pioneer anlegg med basskasse, 2x 12" sånn at jeg hadde litt mer glede av skru hehe.

dsc00377lu7.jpg

tok bort den gamle kanalen som satt utenpå og slipte ner og grunnet det med hvit grunning

dsc00381oa9.jpg

Kobla baklys til å være som det var på 240'n at alle 3 nedreste lyser samtidig

dsc00383iy5.jpg

Fekk kjøpt meg noa nye dekk som je satte på penta felga mine som faktisk var noe for stort for bilen så det peip litt i dumpene men det gikk seg til ;)

dsc00390wy6.jpg

Bestillte meg spacere sånn at jeg kunne bruke speedline felga på 140'n, 25mm med bolter og muttere

dsc00415du9.jpg

Fekk kobla på 2 hella rally 3000 lamper foran i grillen også satt inn 2 nye volvo 242 bakruter med 4% soting på.

dsc00022os6.jpg

dsc00069kb5.jpg

Ja så etter det så fekk je jo kjørt litt helt tell je bestemte meg for å bytte dashbordet sia je var ganske kje å høre på all den raklinga å at ting ikke satt fast så da var det igang igjen.

Samtidig som je dreiv med dashbordet tenkte jeg at je skulle ta setene og gulvtrekket samtidig.

dsc00107rv8.jpg

Fekk tatt ut det meste, alt utenom ledningsnettet.

dsc00123hy8.jpg

da var både gølvtrekk og dashbordet på plass, hadde litt problemer med lys og slikk men je klarte å få det tell å virke tell slutt

dsc00124cc1.jpg

Nå driver je å leiter etter nye dørtrekk, de gamle er rivi i filler over heile bilen, trenger nye uansett farge.

har fått tak i seter framma og bak som jeg skal sette inn seinere.

Da jeg hadde gjrot alt dette å jeg skulle prøve starte den igjen så fant jeg fort ut at noe var gæli, forgasserene hadde sagt takk for seg å det rant bensin ut av de på sia så da var det nukk, ut med motoren og sett i den andre jeg har å sett på en turbo.

Jeg har fått tak i en turbo og funnet en Intercooler som jeg kan sette inn men har ikke kommet så langt enda så je regner med at je legger ut flere bilder da det skjer noe mer.

Det neste blir hvertfall å sette inn ny motor og bytte begge framskjermene, sveise nytt karosseri bak, heve den foran, nye trekk og seter, legg opp nytt ledningsnett.

Motorn

dsc00441ed2.jpg

dsc00122yu0.jpg

Jaja det var alt førr nå ;)

1986 Volvo 240 2.3l GLE - 1974 Volvo 142 2.5l TIC (Prosjekt)

1987 Volvo 245 2.3l GL - 1987 Volvo 745 2.3l TIC

1987 Volvo 740 2.3l GL - 1989 Volvo 240 2.3l TIC

1994 Volvo 850 2.5l GLT

Lenke til kommentar
Del på andre sider