Gå til innhold

Luftfilter?


kromlol

Anbefalte innlegg

Har nettopp montert et åpent luftfilter på mondeo'n, en 2.5 v6. Hører ganske tydelig når man gir på at den suger luft, skal det være sånn? Var ikke tilfellet på 1.8l jeg hadde. Og noen tilfeller så kommer det en lyd som minner veldig om den lyden som når man blåser på toppen av en brusflaske, men gir seg når jeg ruser bilen.

 

Help, anyone?

-Subaru Impreza 2.0GT

-Ford Mondeo 2.5 V6(Combat)

-Ford Mondeo 2.0(Combat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp montert et åpent luftfilter på mondeo'n, en 2.5 v6. Hører ganske tydelig når man gir på at den suger luft, skal det være sånn? Var ikke tilfellet på 1.8l jeg hadde. Og noen tilfeller så kommer det en lyd som minner veldig om den lyden som når man blåser på toppen av en brusflaske, men gir seg når jeg ruser bilen.

 

Help, anyone?

 

Det er vel kansje ikke så rart at man hører en 2,5 v6 suger mere luft en 4 sylindra 1,8 liter :P

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Hei! bare joiner her jeg.. har akkurat bytta filter selv. men den lille slangen som gikk inn i boksen til luftfilteret...hva skal jeg gjøre med den? eget lite luftfilter?

Og en ting til...er det bedre å fjerne matta under panseret med tanke på å høre luftfilteret og motoren bedre?:P og det er vel litt penere uten den?

 

Den lille slangen er trolig til veivhusventilasjonen, og den skal være der. Det er både uheldig, usunt og ulovlig å la den gå ut i friluft! Veivhusgassene skal føres tilbake til forbrenningen via undertrykket i innsuget. Lar du være å gjøre dette vil olja forurenses av sludge, slanger tettes og pakninger blåses. Og med motorhavari som mulig konsekvens. Your call!

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men hva skal jeg gjøre med den. vil helst ikke sette tilbake det gamle filteret..

 

Det originale filteret er bedre på de aller fleste punkter, så det er vel ikke det dummeste du kan gjøre.

 

Hvis ikke bør du prøve å mikke til en nippel i røret fra filteret som den originale slangen passer på. Men da er det selvsagt en fare for at noe løsner og havner i forbrenningsrommet, f eks en mutter på baksiden av nippelen. Og sånt blir det motorhavari av. Er røret i metall kan du få sveiset på en nippel ganske enkelt.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt problemet her.. Jeg har kjørt med Greenfilter på min 2-liter i 1 år nå, og jeg har kjørt et eget lite luftfilter på veivhusventilasjonen. Den var riktignok full av olje når jeg rensa den nå, men har da ikke hatt noen motorproblemer..

 

Det at du ikke ser problemet betyr ikke nødvendigvis at det ikke er et problem...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du ikke ser problemet betyr ikke nødvendigvis at det ikke er et problem...

 

Hva mener du konkret skjer om jeg lar det gå som det går pr i dag da? Og det at det er ulovlig, bilen min gikk igjennom Eu kontroll med Filter på veivhusventilasjonen. Hadde null feil med tanke på avgasser og luftfilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du konkret skjer om jeg lar det gå som det går pr i dag da? Og det at det er ulovlig, bilen min gikk igjennom Eu kontroll med Filter på veivhusventilasjonen. Hadde null feil med tanke på avgasser og luftfilter.

 

Tja, det gjelder de tre forholdene jeg nevnte.

 

Det er uheldig fordi motorens veivhusventilasjon ikke fungerer som den skal. Det undertrykket som skapes i innsugningsrøret hjelper til med å evakuere de skadelige veivhusgassene slik at olja holder seg frisk lengre, og at den dermed smører motoren som tiltenkt. Saab hadde for få år siden en drøss motorhavarier grunnet feilaktig konstruert veivhusventilasjon. Olja som suges opp via veivhusventilasjonen ledes tilbake til bunnpanna via en egnet oljefelle. Dette er originalt på de fleste motorer.

 

Det er usunt fordi de skadelige gassene går ut i friluft og kan trekkes inn i kupeen slik at DU puster det inn.

 

Det er ulovlig fordi man skal ha lukket positiv veivhusventilasjon på dagens biler. Etter det jeg kan se er det ikke et direkte sjekkpunkt ved PKK, men det ville neppe gått gjennom ved en grundigere teknisk kontroll ved trafikkstasjon. Åpen veivhusventilasjon gir ikke nødvendigvis feil eksosutslippsverdier, men det forurenser likevel.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det selges eget filter til den slangen.. en "minipowerfilter":)

Vis ikke så kan du alltids stripse et lite filt stykke over slangen, så slipper du å få støv å skitt inn.. Men gå for et lite filter du.. Vet om flere som har kjørt med d i flere år uten problemer...

Ride it or hide it... 15sec car..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen eller argumentasjonen til Reodor F... Greit nok, det er en ørliten sjangse for at motoren kan ta skade av å ikke kjøre veivhusventilasjoen i retur via innsuget, men fakta er det at ved å la være dette får man en renere forbrenning, mindre drivstoff-forbruk og en penere motorgange. Den enkleste måten å løse dette på er ved å sette på ett lite luftfilter på slangen du snakker om. Problemet med dette er at filteret vil tette seg og må renses ganske ofte, ca hver 5000km. Den litt mer kompliserte løsningen vil være å bruke en såkalt "catch-tank" Denne tanken fanger opp eventuell overflødig olje og samler også opp sotpartikler og alt mulig annet skrot vi ikke vil ha tilbake i motora våre... Jeg kan godt være behjelpelig med deler og montering dersom det skulle være ønskelig.

Torbjørn Wold-Hansen towoha@gmail.com

Citroen Berlingo 1.4L 2006, Toyota Corolla 1.3L 1978, Toyota Previa 2.4L 2001, Sierra Cosworth 2.0L 1990, Subaru Impreza Sti RA 2.0L 1995, Subaru Forester 2.0L 1999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår