kromlol Skrevet Juni 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2008 Har nettopp montert et åpent luftfilter på mondeo'n, en 2.5 v6. Hører ganske tydelig når man gir på at den suger luft, skal det være sånn? Var ikke tilfellet på 1.8l jeg hadde. Og noen tilfeller så kommer det en lyd som minner veldig om den lyden som når man blåser på toppen av en brusflaske, men gir seg når jeg ruser bilen. Help, anyone? Siter -Subaru Impreza 2.0GT -Ford Mondeo 2.5 V6(Combat) -Ford Mondeo 2.0(Combat) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Boosti Skrevet Juni 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2008 Har nettopp montert et åpent luftfilter på mondeo'n, en 2.5 v6. Hører ganske tydelig når man gir på at den suger luft, skal det være sånn? Var ikke tilfellet på 1.8l jeg hadde. Og noen tilfeller så kommer det en lyd som minner veldig om den lyden som når man blåser på toppen av en brusflaske, men gir seg når jeg ruser bilen. Help, anyone? Det er vel kansje ikke så rart at man hører en 2,5 v6 suger mere luft en 4 sylindra 1,8 liter :P Siter Kvalitetsbevisst Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kromlol Skrevet Juni 7, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2008 nei det er vel kanskje ikke det:P Men den lyden som ligner på den når man blåser på tuten av en plastflaske da? Siter -Subaru Impreza 2.0GT -Ford Mondeo 2.5 V6(Combat) -Ford Mondeo 2.0(Combat) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore_tj Skrevet Juni 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2008 skal være sånn. min er helt lik. Siter 1993 Ford Escort Cosworth www.escortrscosworth.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skogpekka Skrevet Juni 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2008 Hehehe, skremmer lyden av HK deg? ^^ -Bare rolig, helt normalt ;) Siter - 1993mod Ford Fiesta RS1800 - 2004mod Ford Mondeo Ambiente 2,0 Duratorq estate (Bluefin, K&N 57i) - 1999mod Ford Mondeo Ghia 2,0 Zetec sedan (Bluefin, Ferrita 2,25" rustfri catback, K&N 57i, Morette) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kromlol Skrevet Juni 8, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2008 Hehe, er jo ikke vant med mer enn 115 hester ;) Men syns bare det var litt merkelig siden lyden ikke ga seg før man ga litt gass:P Siter -Subaru Impreza 2.0GT -Ford Mondeo 2.5 V6(Combat) -Ford Mondeo 2.0(Combat) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juli 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2008 Hei! bare joiner her jeg.. har akkurat bytta filter selv. men den lille slangen som gikk inn i boksen til luftfilteret...hva skal jeg gjøre med den? eget lite luftfilter?Og en ting til...er det bedre å fjerne matta under panseret med tanke på å høre luftfilteret og motoren bedre?:P og det er vel litt penere uten den? Den lille slangen er trolig til veivhusventilasjonen, og den skal være der. Det er både uheldig, usunt og ulovlig å la den gå ut i friluft! Veivhusgassene skal føres tilbake til forbrenningen via undertrykket i innsuget. Lar du være å gjøre dette vil olja forurenses av sludge, slanger tettes og pakninger blåses. Og med motorhavari som mulig konsekvens. Your call! Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juli 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2008 ja, men hva skal jeg gjøre med den. vil helst ikke sette tilbake det gamle filteret.. Det originale filteret er bedre på de aller fleste punkter, så det er vel ikke det dummeste du kan gjøre. Hvis ikke bør du prøve å mikke til en nippel i røret fra filteret som den originale slangen passer på. Men da er det selvsagt en fare for at noe løsner og havner i forbrenningsrommet, f eks en mutter på baksiden av nippelen. Og sånt blir det motorhavari av. Er røret i metall kan du få sveiset på en nippel ganske enkelt. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juli 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2008 Slangen her er tredd på en nippel.. Uansett.. Det lureste er vel å gjøre slik som Reodor F sier.. :) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrsinder Skrevet Juli 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2008 Ser ikke helt problemet her.. Jeg har kjørt med Greenfilter på min 2-liter i 1 år nå, og jeg har kjørt et eget lite luftfilter på veivhusventilasjonen. Den var riktignok full av olje når jeg rensa den nå, men har da ikke hatt noen motorproblemer.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juli 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2008 Ser ikke helt problemet her.. Jeg har kjørt med Greenfilter på min 2-liter i 1 år nå, og jeg har kjørt et eget lite luftfilter på veivhusventilasjonen. Den var riktignok full av olje når jeg rensa den nå, men har da ikke hatt noen motorproblemer.. Det at du ikke ser problemet betyr ikke nødvendigvis at det ikke er et problem... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrsinder Skrevet Juli 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2008 Det at du ikke ser problemet betyr ikke nødvendigvis at det ikke er et problem... Hva mener du konkret skjer om jeg lar det gå som det går pr i dag da? Og det at det er ulovlig, bilen min gikk igjennom Eu kontroll med Filter på veivhusventilasjonen. Hadde null feil med tanke på avgasser og luftfilter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juli 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2008 Hva mener du konkret skjer om jeg lar det gå som det går pr i dag da? Og det at det er ulovlig, bilen min gikk igjennom Eu kontroll med Filter på veivhusventilasjonen. Hadde null feil med tanke på avgasser og luftfilter. Tja, det gjelder de tre forholdene jeg nevnte. Det er uheldig fordi motorens veivhusventilasjon ikke fungerer som den skal. Det undertrykket som skapes i innsugningsrøret hjelper til med å evakuere de skadelige veivhusgassene slik at olja holder seg frisk lengre, og at den dermed smører motoren som tiltenkt. Saab hadde for få år siden en drøss motorhavarier grunnet feilaktig konstruert veivhusventilasjon. Olja som suges opp via veivhusventilasjonen ledes tilbake til bunnpanna via en egnet oljefelle. Dette er originalt på de fleste motorer. Det er usunt fordi de skadelige gassene går ut i friluft og kan trekkes inn i kupeen slik at DU puster det inn. Det er ulovlig fordi man skal ha lukket positiv veivhusventilasjon på dagens biler. Etter det jeg kan se er det ikke et direkte sjekkpunkt ved PKK, men det ville neppe gått gjennom ved en grundigere teknisk kontroll ved trafikkstasjon. Åpen veivhusventilasjon gir ikke nødvendigvis feil eksosutslippsverdier, men det forurenser likevel. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Veco! Skrevet Juli 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2008 Det selges eget filter til den slangen.. en "minipowerfilter":) Vis ikke så kan du alltids stripse et lite filt stykke over slangen, så slipper du å få støv å skitt inn.. Men gå for et lite filter du.. Vet om flere som har kjørt med d i flere år uten problemer... Siter Ride it or hide it... 15sec car.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrT_Norway Skrevet Juli 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2008 Jeg skjønner ikke helt problemstillingen eller argumentasjonen til Reodor F... Greit nok, det er en ørliten sjangse for at motoren kan ta skade av å ikke kjøre veivhusventilasjoen i retur via innsuget, men fakta er det at ved å la være dette får man en renere forbrenning, mindre drivstoff-forbruk og en penere motorgange. Den enkleste måten å løse dette på er ved å sette på ett lite luftfilter på slangen du snakker om. Problemet med dette er at filteret vil tette seg og må renses ganske ofte, ca hver 5000km. Den litt mer kompliserte løsningen vil være å bruke en såkalt "catch-tank" Denne tanken fanger opp eventuell overflødig olje og samler også opp sotpartikler og alt mulig annet skrot vi ikke vil ha tilbake i motora våre... Jeg kan godt være behjelpelig med deler og montering dersom det skulle være ønskelig. Siter Torbjørn Wold-Hansen towoha@gmail.com Citroen Berlingo 1.4L 2006, Toyota Corolla 1.3L 1978, Toyota Previa 2.4L 2001, Sierra Cosworth 2.0L 1990, Subaru Impreza Sti RA 2.0L 1995, Subaru Forester 2.0L 1999 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.