Gå til innhold

Luftfilter?


kromlol

Anbefalte innlegg

men fakta er det at ved å la være dette får man en renere forbrenning, mindre drivstoff-forbruk og en penere motorgange. Den enkleste måten å løse dette på er ved å sette på ett lite luftfilter på slangen du snakker om.

 

hmm.. så den optimale men mest "risikofylte" løsningen er mini filter altså...

 

holder på og ska sveise rør til konfilter nå, så er jo kjekt og vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen eller argumentasjonen til Reodor F... Greit nok, det er en ørliten sjangse for at motoren kan ta skade av å ikke kjøre veivhusventilasjoen i retur via innsuget, men fakta er det at ved å la være dette får man en renere forbrenning, mindre drivstoff-forbruk og en penere motorgange. Den enkleste måten å løse dette på er ved å sette på ett lite luftfilter på slangen du snakker om. Problemet med dette er at filteret vil tette seg og må renses ganske ofte, ca hver 5000km. Den litt mer kompliserte løsningen vil være å bruke en såkalt "catch-tank" Denne tanken fanger opp eventuell overflødig olje og samler også opp sotpartikler og alt mulig annet skrot vi ikke vil ha tilbake i motora våre... Jeg kan godt være behjelpelig med deler og montering dersom det skulle være ønskelig.

 

Dersom du ikke skjønner dette synes jeg du bør sette deg inn i veivhusventilasjonens hensikt og virkemåte en gang til...

 

Om du leser det jeg skriver så benytter jeg begrepet oljefelle i mitt forrige innlegg. Det er i praksis det samme samme som catch-tanken du prater om, bortsett fra at disse bling bling-tankene vanligvis ikke er like godt konstruert som OEM-deler.

Dagens motorolje har har forøvrig additiver og egenskaper som gjør den i stand til å ta opp i seg sotpartikler og annen drit (dog ikke sludge), sålenge veivhusventilasjonen er velfungerende og sålenge man forholder seg til vettuge oljeskiftintervaller. Det er derfor uproblematisk å la olja fra denne tanken renne tilbake til bunnpanna.

 

Men du må jo for all del fortsette å argumentere for dine suboptimale løsninger på http://www...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår