Gå til innhold

Spørsmål om amerikanere og biler...

Ranger emnet


Yelsent

Anbefalte innlegg

Noe jeg alltid har lurt på - hvorfor er det slik at amerikanere er så overveiende fans av automatgirede biler, så og si alle biler der borte har automatdrevne girkasser!? Her i Europa og i Asia er det langt flere manuelgirede biler å oppdrive, og jeg regner vel med at de fleste her på forumet foretrekker manuell giring..

 

I dag er jo de aller fleste amerikanerne på det punktet der de ikke har peil på hvordan en manuelt giret bil fungerer! Har snakka med noen amerikanere over MSN, og de sier alle at de alltid har hatt lyst til å prøve manuell giring, men det har vært vanskelig å oppdrive slike biler, dessuten syntes de det ser svært vanskelig ut, noe som får meg til å småflire litt.:)

 

Et kjapt søk på youtube resulterer i drøssevis av "hvordan kjøre manuell-guider", beregnet på amerikanere.

 

http://www.youtube.com/results?search_query=manual+car&search_type=&aq=f

 

Syntes det er litt artig at det i en av videoene hevdes at "the tachometer is essential for driving manual stick shift!":D

 

Er også noen gullkorn her:

 

 

 

Men, ja, tilbake til spørsmålet, er det noen som vet hvorfor det er slik at de foretrekker dette?

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Såeh.. du mener det morsommere å veksle mellom gass/brems med samme fot mens man dør av kjedsomhet når man kjører på veien? Er tydeligvis ikke sånn for deg, men å gire/clutche er da halve kjøregleden. Kan gå med på at det kan være greit i storbyen med masse trafikk, men ellers er det jo dønn deprimerende/kjedelig. Uansett - spørsmålet er da i så fall hvorfor europere/asiater ikke har lagt om alle sine biler til manuellgiring?

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såeh.. du mener det morsommere å veksle mellom gass/brems med samme fot mens man dør av kjedsomhet når man kjører på veien?
Vet ikke med deg, men jeg bruker å veksle mellom gass/brems med samme fot, selv i biler som har manuelt gir..

 

*edit: sitter du virkelig å girer mellom 4. og 5. gir langs landeveien bare fordi det er gøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget jeg prøvde å lage var at venstrefoten sovner i automatbiler. Og, du må være temmelig trangsynt om du tror at alle landeveier i Norge er rette strekninger a là USA - vanligvis er det en del svinger og bakker å navigere seg gjennom, noe som vanligvis krever giring.

 

Du unngår også å svare på spørsmålet mitt. :)

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi amerikanere er folket som oppfant trafikkorken :)

 

 

Bilhistorisk sett så kom automatgiret for fult på 50 tallet i USA, mens fult synkroniserte manuelle girkasser ikke ble vanlig før ut på 60-tallet. Forskjellen mellom å kjøre en bil med usynkronisert manuell, og en med automatgir var nok på den tiden nok til å rettferdigjøre den reduserte effektiviteten.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke med deg, men jeg bruker å veksle mellom gass/brems med samme fot, selv i biler som har manuelt gir..

 

*edit: sitter du virkelig å girer mellom 4. og 5. gir langs landeveien bare fordi det er gøy?

 

1194497286449.jpg

 

 

Ja, han sitter og girer opp og ned hele tiden Einstein.

BMW E34 525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt mange turer på norske landeveier med amerikansk bil som har automat, cruisecontrol og aircondition. Null problem med venstrefoten, og veldig behagelig. Og helt ærlig, hvor ofte girer man (sett at man har nok krefter) langs landeveien? Vanligvis girer man opp til man når marsjfart og ligger der, i høyeste gir.

 

Det finnes vel ikke noe fasitsvar på spørsmålet ditt, men en teori er jo at såpass mange som kjøpte amerikansk bil valgte automat at de tilslutt hadde manuelle kasser som option.

 

*edit: fint bilde, jeg tar det som et kompliment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke det at det er så jævlig gøy å gire manuelt, men at det er billigere mtp driftskostnader osv. Automatkasser koster jo gjerne 40-50 tusen ekstra ved nybilkjøp, og i Europa skal jo alle kostnader kuttes, så jeg vil tro at det er en av flere grunner til at vi kjører manuelt i Europa. Late amerikanere derimot, foretrekker nok at bilen girer selv. :op:

1996 Volvo 850 T-5

1993 Volvo 240 GL

[x]1986 Volvo 745 GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke det at det er så jævlig gøy å gire manuelt, men at det er billigere mtp driftskostnader osv. Automatkasser koster jo gjerne 40-50 tusen ekstra ved nybilkjøp, og i Europa skal jo alle kostnader kuttes, så jeg vil tro at det er en av flere grunner til at vi kjører manuelt i Europa. Late amerikanere derimot, foretrekker nok at bilen girer selv. :op:

 

Et godt poeng, men er ikke dette med at det koster 40-50-tusen ekstra ved nybilskjøp noe som nylig har blitt innført mht til press fra den rødgrønne regjeringa? Automatkasser forbruker jo mer, noe som dermed også medfører mer utslipp..

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

automat bil er enklere å kjøre. Og amerikanerne er besatt på at alt skal være enklest mulig. F.eks. Hva pokker skal man med en elektrisk boksåpner? Og det er ikke en familie i statene som jeg kjenner som ikke har en, selv om de bruker den ca en gang i uka. lol...

 

Men uansett så var bensin prisene så lave da automat kassene kom på markedet at driftstoff forbruket var ikke noe viktig i forhold til fordelen med automat kassa.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår