Gå til innhold

Fett... Voltmeter i dashen :)

Ranger emnet


Orion

Anbefalte innlegg

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Bisarre

Målte du dette med eller uten motoren i gang?

Hvilken spenning har du med motor igang?

 

Batteri hjelper bare når du ikke har motoren i gang.

Kondensator hjelper både med og uten motoren i gang.

 

Jeg mener at du også har nytte av et bra batteri når bilen er i gang. du må da være enig i at et maxima 900 er bedre en for exempel enn et sønnak på same ah. (pga lavere indre motstand)

 

et maxima er da mer lik en kondensator i oppbygning en et batteri. (spiralcelle med "elektrolytt"/syre i et svamplegme)

 

'En annen ting med deler fra biltema. Biltema er de eneste som har oppgitt alle parmeterene på sine kondensatorer, eneste jeg har sett som oppgir indre motstand (som er viktig med tanke på maks strøm og hastighet) ingen på bilradiospesialisten kunne svare påhva indre motstand var i rockford kondissene var.

 

merkelig.

 

-frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ALJ_GSi

er jo ikke så mange som har det. min har det orginalt da, men så er jo bilen min skikkelig hi tech

 

Vil vel kale bilen min HiTech du da, 1984 Opel Rekord 2.0S Berlina

Har jo voltmeter, turteller, speedometer(oohh), oljetrykksmåler, temperaturmåler(og så nådestøtet->) Bensinmåler.

Eller Granadaene, 1976 Granada 3.0 GL: olje, amp rpm,temp, bens, km/h(også en rå biltema vakuummeter).

1984 Granada 2.0 L: Temp, bens, temp, olje, volt+++++++++, åsså masse lamper i dasjen å taket.

 

HAHA

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by froorf

 

Jeg mener at du også har nytte av et bra batteri når bilen er i gang. du må da være enig i at et maxima 900 er bedre en for exempel enn et sønnak på same ah. (pga lavere indre motstand)

 

et maxima er da mer lik en kondensator i oppbygning en et batteri. (spiralcelle med "elektrolytt"/syre i et svamplegme)

 

'En annen ting med deler fra biltema. Biltema er de eneste som har oppgitt alle parmeterene på sine kondensatorer, eneste jeg har sett som oppgir indre motstand (som er viktig med tanke på maks strøm og hastighet) ingen på bilradiospesialisten kunne svare påhva indre motstand var i rockford kondissene var.

 

merkelig.

 

-frode

Seff har dunytte av ett bra batt når bilen går, du er ikke så avhengig att generatoren skal forsyne alt, lettere å få ut strøm plutselig å sånn

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Granada3.0GL

Seff har dunytte av ett bra batt når bilen går, du er ikke så avhengig att generatoren skal forsyne alt, lettere å få ut strøm plutselig å sånn

 

Beklager gutter, men her tar dere litt feil.

 

Et batteri greier ikke å holde høyere spenning enn mellom 12-13volt.

Siden dynamoen skal gi 14,4volt, er det den som tar seg av strømtilførselen. Batteriet spiller ingen rolle, før du trekker så mye strøm, at dynamoen ikke orker mer, og begynner å senke spenningen. Når dynamoen kommer ned i batterispenningen, deler dynamo og batteri på strømleveransen.

Derfor er ikke batteriet vesentlig om dynamoen er sterk nok.

Kun når motoren er av.

Kondensatoren derimot, klarer å holde samme spenning som dynamoen, og vil derfor hjelpe til, med en gang dynamoen gir tegn til å måtte gi seg.

 

Angående RF kondensatorer, så har en 1F en indre motstand på 0.0019ohm. Det klarer så vidt jeg vet, ikke Biltema å konkurere med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 120A dynamo men den leverer ikke nok, tryner under 14 under belastning, anlegget tar da alt strømmen å alle lys blinker, må jeg bytte hele dynamoen, el bare noe av den, er en vr6.

noen som vet det ? har utenom audio ettelleanna batteri å 1 + 0,5f kon. Er el bombesikkert dynamoen el reg som har tatt kvelden da ?

 

 

dag a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(86 mod celicaen min hadde volt meter org)

 

Men jeg ja, jeg merket hvretfall stor forskjell da jeg byttet batt fra et sliten sønnak, til optima yellow top, også fikke jeg tak i en supra dynamo på 90 Amp, og ha på Åsane start å dynamo maste om et eller anna GT regualtor, som ha kalte det, men jeg hadde hvertfall rundt 14,6 volt baki bagasjerommet på forsterkeren, etter at han hadde tuklet litt med den... pluss at jeg hadde en kondensator på 1F...

Dimmet ikke mye der nei :D

 

Noen som har VW 120 Amp dynamo til salgs? :D

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by brooom

Jeg har 120A dynamo men den leverer ikke nok, tryner under 14 under belastning, anlegget tar da alt strømmen å alle lys blinker, må jeg bytte hele dynamoen, el bare noe av den, er en vr6.

noen som vet det ? har utenom audio ettelleanna batteri å 1 + 0,5f kon. Er el bombesikkert dynamoen el reg som har tatt kvelden da ?

dag a

 

Om du har en 120A dynamo, så skal den klare å g 1728watt ved 14.4volt.

Vet ikke hva bilens elektriske trekker... Men viulle tru at du da sitter igjen med ca 1400watt til anlegget ditt. Men det kommer jo an på hva regulatoren din er god for. Har du orginal regulator, er du ikke i nærheten av det. Bilindustrien sparer der det er mulig.

 

Det du trenger er en regulator som regulerer etter hvilken spexnning du har... Om du ber regulatoren regulere etter spenningen over forsterkeren, eller over ekstra batteriet ditt, så hjelper det fælt. Det er bare det at en regulator som kan gjøre slikt, koster en del mer enn en vanlig regulator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

 

Om du har en 120A dynamo, så skal den klare å g 1728watt ved 14.4volt.

Vet ikke hva bilens elektriske trekker... Men viulle tru at du da sitter igjen med ca 1400watt til anlegget ditt. Men det kommer jo an på hva regulatoren din er god for. Har du orginal regulator, er du ikke i nærheten av det. Bilindustrien sparer der det er mulig.

 

Det du trenger er en regulator som regulerer etter hvilken spexnning du har... Om du ber regulatoren regulere etter spenningen over forsterkeren, eller over ekstra batteriet ditt, så hjelper det fælt. Det er bare det at en regulator som kan gjøre slikt, koster en del mer enn en vanlig regulator.

 

Solgte ikke du sånne? pris? og hvordan fungere de og hvor kobler du dem inn? må du bytte ut regualtoren inni dynamoen, eller bare kobler du på en duppedings utenifra?

 

mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

 

Angående RF kondensatorer, så har en 1F en indre motstand på 0.0019ohm. Det klarer så vidt jeg vet, ikke Biltema å konkurere med.

min 1f biltema har en indre motstand på 0.0025 ved 20c

rockford's condis ville da gi en max strøm på 7578A (14,4v på condisen og ved en tilnermet kortslutning)

biltemas condis 5760A med de samme parameterne.

 

rockfords condis er da (hvis dine og biltemas data er riktige) litt bedre (er litt raskere) spørsmålet er om det er verd det.

 

biltema's condis kostet ca 700 da de solgte de(fant de ikke på web) og en tilsvarende "noname" på bilradiospes koster 1300

rocford sin, da med display osv koster 2200.

 

der er selfølgelig andre faktorer her, men dette er hva kondensatorene klarer MAX.

 

på det med batteriene så vil jeg si at det er "nesten ingen" som har så stor dynamo at de klarer og drive et noenlunde stort stereoanlegg uten og tappe batteriet. (med mindre dynamoen er byttet i en større) Det er mye elektronikk som drar mye strøm i tilegg til lys og vifter.

 

 

 

-frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår