bass84 Skrevet November 22, 2003 Rapporter Share Skrevet November 22, 2003 Originally posted by ALJ_GSi er jo ikke så mange som har det. min har det orginalt da, men så er jo bilen min skikkelig hi tech haha, kadetten??:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D Siter TRU Technology SH1 Zapco Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet November 22, 2003 Rapporter Share Skrevet November 22, 2003 Originally posted by Loppa De fleste biler med respekt for seg selv har da slikt utstyr originalt ? :D Min Celica fra 1977 har hvertfall Ampere meter originalt :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet November 22, 2003 Rapporter Share Skrevet November 22, 2003 Originally posted by bass84 haha, kadetten??:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D jepp super kadetten Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bass84 Skrevet November 22, 2003 Rapporter Share Skrevet November 22, 2003 Originally posted by ALJ_GSi jepp super kadetten fett!! men har du fått inn Vibe space suber?? Siter TRU Technology SH1 Zapco Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
froorf Skrevet November 22, 2003 Rapporter Share Skrevet November 22, 2003 Originally posted by Bisarre Målte du dette med eller uten motoren i gang? Hvilken spenning har du med motor igang? Batteri hjelper bare når du ikke har motoren i gang. Kondensator hjelper både med og uten motoren i gang. Jeg mener at du også har nytte av et bra batteri når bilen er i gang. du må da være enig i at et maxima 900 er bedre en for exempel enn et sønnak på same ah. (pga lavere indre motstand) et maxima er da mer lik en kondensator i oppbygning en et batteri. (spiralcelle med "elektrolytt"/syre i et svamplegme) 'En annen ting med deler fra biltema. Biltema er de eneste som har oppgitt alle parmeterene på sine kondensatorer, eneste jeg har sett som oppgir indre motstand (som er viktig med tanke på maks strøm og hastighet) ingen på bilradiospesialisten kunne svare påhva indre motstand var i rockford kondissene var. merkelig. -frode Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 22, 2003 Rapporter Share Skrevet November 22, 2003 Originally posted by ALJ_GSi er jo ikke så mange som har det. min har det orginalt da, men så er jo bilen min skikkelig hi tech Vil vel kale bilen min HiTech du da, 1984 Opel Rekord 2.0S Berlina Har jo voltmeter, turteller, speedometer(oohh), oljetrykksmåler, temperaturmåler(og så nådestøtet->) Bensinmåler. Eller Granadaene, 1976 Granada 3.0 GL: olje, amp rpm,temp, bens, km/h(også en rå biltema vakuummeter). 1984 Granada 2.0 L: Temp, bens, temp, olje, volt+++++++++, åsså masse lamper i dasjen å taket. HAHA Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 22, 2003 Rapporter Share Skrevet November 22, 2003 Originally posted by froorf Jeg mener at du også har nytte av et bra batteri når bilen er i gang. du må da være enig i at et maxima 900 er bedre en for exempel enn et sønnak på same ah. (pga lavere indre motstand) et maxima er da mer lik en kondensator i oppbygning en et batteri. (spiralcelle med "elektrolytt"/syre i et svamplegme) 'En annen ting med deler fra biltema. Biltema er de eneste som har oppgitt alle parmeterene på sine kondensatorer, eneste jeg har sett som oppgir indre motstand (som er viktig med tanke på maks strøm og hastighet) ingen på bilradiospesialisten kunne svare påhva indre motstand var i rockford kondissene var. merkelig. -frode Seff har dunytte av ett bra batt når bilen går, du er ikke så avhengig att generatoren skal forsyne alt, lettere å få ut strøm plutselig å sånn Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet November 22, 2003 Rapporter Share Skrevet November 22, 2003 Originally posted by Granada3.0GL Seff har dunytte av ett bra batt når bilen går, du er ikke så avhengig att generatoren skal forsyne alt, lettere å få ut strøm plutselig å sånn Beklager gutter, men her tar dere litt feil. Et batteri greier ikke å holde høyere spenning enn mellom 12-13volt. Siden dynamoen skal gi 14,4volt, er det den som tar seg av strømtilførselen. Batteriet spiller ingen rolle, før du trekker så mye strøm, at dynamoen ikke orker mer, og begynner å senke spenningen. Når dynamoen kommer ned i batterispenningen, deler dynamo og batteri på strømleveransen. Derfor er ikke batteriet vesentlig om dynamoen er sterk nok. Kun når motoren er av. Kondensatoren derimot, klarer å holde samme spenning som dynamoen, og vil derfor hjelpe til, med en gang dynamoen gir tegn til å måtte gi seg. Angående RF kondensatorer, så har en 1F en indre motstand på 0.0019ohm. Det klarer så vidt jeg vet, ikke Biltema å konkurere med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
brooom Skrevet November 22, 2003 Rapporter Share Skrevet November 22, 2003 Jeg har 120A dynamo men den leverer ikke nok, tryner under 14 under belastning, anlegget tar da alt strømmen å alle lys blinker, må jeg bytte hele dynamoen, el bare noe av den, er en vr6. noen som vet det ? har utenom audio ettelleanna batteri å 1 + 0,5f kon. Er el bombesikkert dynamoen el reg som har tatt kvelden da ? dag a Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbokano Skrevet November 22, 2003 Rapporter Share Skrevet November 22, 2003 Originalt med volt meter i min:D Siter Quattro driftsquad! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf 3 GTD Special Skrevet November 22, 2003 Rapporter Share Skrevet November 22, 2003 (86 mod celicaen min hadde volt meter org) Men jeg ja, jeg merket hvretfall stor forskjell da jeg byttet batt fra et sliten sønnak, til optima yellow top, også fikke jeg tak i en supra dynamo på 90 Amp, og ha på Åsane start å dynamo maste om et eller anna GT regualtor, som ha kalte det, men jeg hadde hvertfall rundt 14,6 volt baki bagasjerommet på forsterkeren, etter at han hadde tuklet litt med den... pluss at jeg hadde en kondensator på 1F... Dimmet ikke mye der nei :D Noen som har VW 120 Amp dynamo til salgs? :D Siter - 2002 Passat TDI 4 Motion - 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976 - 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951 (x) 1993 Golf 3 GTD Special Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet November 22, 2003 Rapporter Share Skrevet November 22, 2003 Originally posted by brooom Jeg har 120A dynamo men den leverer ikke nok, tryner under 14 under belastning, anlegget tar da alt strømmen å alle lys blinker, må jeg bytte hele dynamoen, el bare noe av den, er en vr6. noen som vet det ? har utenom audio ettelleanna batteri å 1 + 0,5f kon. Er el bombesikkert dynamoen el reg som har tatt kvelden da ? dag a Om du har en 120A dynamo, så skal den klare å g 1728watt ved 14.4volt. Vet ikke hva bilens elektriske trekker... Men viulle tru at du da sitter igjen med ca 1400watt til anlegget ditt. Men det kommer jo an på hva regulatoren din er god for. Har du orginal regulator, er du ikke i nærheten av det. Bilindustrien sparer der det er mulig. Det du trenger er en regulator som regulerer etter hvilken spexnning du har... Om du ber regulatoren regulere etter spenningen over forsterkeren, eller over ekstra batteriet ditt, så hjelper det fælt. Det er bare det at en regulator som kan gjøre slikt, koster en del mer enn en vanlig regulator. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf 3 GTD Special Skrevet November 22, 2003 Rapporter Share Skrevet November 22, 2003 Originally posted by Bisarre Om du har en 120A dynamo, så skal den klare å g 1728watt ved 14.4volt. Vet ikke hva bilens elektriske trekker... Men viulle tru at du da sitter igjen med ca 1400watt til anlegget ditt. Men det kommer jo an på hva regulatoren din er god for. Har du orginal regulator, er du ikke i nærheten av det. Bilindustrien sparer der det er mulig. Det du trenger er en regulator som regulerer etter hvilken spexnning du har... Om du ber regulatoren regulere etter spenningen over forsterkeren, eller over ekstra batteriet ditt, så hjelper det fælt. Det er bare det at en regulator som kan gjøre slikt, koster en del mer enn en vanlig regulator. Solgte ikke du sånne? pris? og hvordan fungere de og hvor kobler du dem inn? må du bytte ut regualtoren inni dynamoen, eller bare kobler du på en duppedings utenifra? mvh Siter - 2002 Passat TDI 4 Motion - 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976 - 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951 (x) 1993 Golf 3 GTD Special Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet November 23, 2003 Rapporter Share Skrevet November 23, 2003 kommer ann på hvordan dynamo du har. på mange bosh ligger den uten på, mens på feks delco ligger den inni. Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
froorf Skrevet November 23, 2003 Rapporter Share Skrevet November 23, 2003 Originally posted by Bisarre Angående RF kondensatorer, så har en 1F en indre motstand på 0.0019ohm. Det klarer så vidt jeg vet, ikke Biltema å konkurere med. min 1f biltema har en indre motstand på 0.0025 ved 20c rockford's condis ville da gi en max strøm på 7578A (14,4v på condisen og ved en tilnermet kortslutning) biltemas condis 5760A med de samme parameterne. rockfords condis er da (hvis dine og biltemas data er riktige) litt bedre (er litt raskere) spørsmålet er om det er verd det. biltema's condis kostet ca 700 da de solgte de(fant de ikke på web) og en tilsvarende "noname" på bilradiospes koster 1300 rocford sin, da med display osv koster 2200. der er selfølgelig andre faktorer her, men dette er hva kondensatorene klarer MAX. på det med batteriene så vil jeg si at det er "nesten ingen" som har så stor dynamo at de klarer og drive et noenlunde stort stereoanlegg uten og tappe batteriet. (med mindre dynamoen er byttet i en større) Det er mye elektronikk som drar mye strøm i tilegg til lys og vifter. -frode Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.