Gå til innhold

Fett... Voltmeter i dashen :)

Ranger emnet


Orion

Anbefalte innlegg

Det er også verdt å merke seg at den delen av et anlegg som drar mest strøm som regel er bass.. mye dynamikk o.l. tapper strøm, men ikke så mye at du tapper batteriet helt, oftest.. da dynamoen lader hele tiden, og bassen og ditto strømforbruk ikke er konstant ( du sitter da ikke og hører på 30hz fra en signalgenerator hele dagen heller? :D )

- 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws

x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

et veldig godt tips til alle som har litt krsftig bilstereo er å montere en lader i motorromet. på bilextra har dem en liten lader som er ment for montering i motorrommet. den kobles rett på batteripolene og sitter der hele tiden. det vil si at når man har vært ute å kjørt og skal parkere bilen for natta kobler man bare laderen til stikkkontakta og bilen er topplada neste morgen. den skal være snill mot batteriet også

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Wibla

Det er også verdt å merke seg at den delen av et anlegg som drar mest strøm som regel er bass.. mye dynamikk o.l. tapper strøm, men ikke så mye at du tapper batteriet helt, oftest.. da dynamoen lader hele tiden, og bassen og ditto strømforbruk ikke er konstant ( du sitter da ikke og hører på 30hz fra en signalgenerator hele dagen heller? :D )

 

Om du begynner å tappe strøm fra batteriet, vil jo dynamoen allerede ha gitt seg, slik at spenningen inn på forsterkeren synker. Når spenningen inn på forsterkeren synker, forvrenges de signalene som kommer ut av forsterkeren. Oftest bassen det går ut over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Golf 3 GTD Special

 

Solgte ikke du sånne? pris? og hvordan fungere de og hvor kobler du dem inn? må du bytte ut regualtoren inni dynamoen, eller bare kobler du på en duppedings utenifra?

 

mvh

 

Joda, jeg selger dynamoer... Og regulatorer. Det som blir gjort, er å fjærne den orginale crappy regulatoren som sitter på dynamoen. Så kobles det inn en elektronisk regulator, som monteres et annet sted. Den regulatoren, vil sjekke spenningen på batteriet, og sørge for at det er 14,4volt der, uansett turtall og strømtrekk. Bortsett fra når du trekker mer enn det dynamoen fysisk klarer å levere da.

 

En regulator koster 1660,-

Og et eksempel på 120A dynamo, koster 3000,- (Stinger sin 150A koster til sammenligning 6800,-). Det er forskjell på dynamoer fra bil til bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen er vitsen med å kjøpe en regulator til å sette på batteriet, når du kan sette på en vanlig regulator som sørger for at det er 14,4 på batteriet, hvis batteriet står bak kan du vel sette på 14,8 eller 15 volts reg. , Ved plutselige spenningsfall som følge av bass-impulser, så vil vel kanskje spenningen gå ned i 13-14 volt, hvis du har kondensator ikke fullt så lavt.

Men kan du gi meg en forklaring på åssen den elektroniske regulatoren funker og er koblet, hørtes for meg ut som at den var montert på batteri bak, og ikke var direkte tilkoblet til generator.

Men har du fett anlegg så har du egen strømforsyningskrets til anlegget, fjerner servostyringa(dem fleste her kjører pjuslefirerær allikavel) og monterer en exstra dynamo der, hvis du har en 120 A så burde den klare å forsyne anlegget og du trenger ikke ta hensyn til ladespenninga på batteriet framme.:)

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

 

Om du har en 120A dynamo, så skal den klare å g 1728watt ved 14.4volt.

Vet ikke hva bilens elektriske trekker... Men viulle tru at du da sitter igjen med ca 1400watt til anlegget ditt. Men det kommer jo an på hva regulatoren din er god for. Har du orginal regulator, er du ikke i nærheten av det. Bilindustrien sparer der det er mulig.

 

Det du trenger er en regulator som regulerer etter hvilken spexnning du har... Om du ber regulatoren regulere etter spenningen over forsterkeren, eller over ekstra batteriet ditt, så hjelper det fælt. Det er bare det at en regulator som kan gjøre slikt, koster en del mer enn en vanlig regulator.

 

Tja, Da går jeg for en Ladac reg jeg da =O)

Var det 1204 den heter, er det bra nok ?

Må det byttes noe mer på dynamoen, for å få rette tilkoblingen ?

 

daga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får vel komme meg ut og montere litt æ også etterhvert :p , faen det e kaldt ute og garasjen er opptatt..

Tror æ drøyer det litt...

 

Hvor mye tåler ett gelebatteri helt egentlig ?

Kulde, utlading, lading osv ?

http://www.sprett.net

 

Audi A4 1,8 tsq 98 mdl

Audi A6 2,5 Tdi 95mdl

x- Chevy Astro 86 mdl 4,3l, v6

x- Golf 79 mdl 1,1 liter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

 

Beklager gutter, men her tar dere litt feil.

 

Et batteri greier ikke å holde høyere spenning enn mellom 12-13volt.

Siden dynamoen skal gi 14,4volt, er det den som tar seg av strømtilførselen. Batteriet spiller ingen rolle, før du trekker så mye strøm, at dynamoen ikke orker mer, og begynner å senke spenningen. Når dynamoen kommer ned i batterispenningen, deler dynamo og batteri på strømleveransen.

Derfor er ikke batteriet vesentlig om dynamoen er sterk nok.

Kun når motoren er av.

Kondensatoren derimot, klarer å holde samme spenning som dynamoen, og vil derfor hjelpe til, med en gang dynamoen gir tegn til å måtte gi seg.

 

Angående RF kondensatorer, så har en 1F en indre motstand på 0.0019ohm. Det klarer så vidt jeg vet, ikke Biltema å konkurere med.

 

Her må jeg nesten blande meg inn og si at du har ikke helt rett.

Når batteriet kan levere nok strøm til bilens el-anlegg kobler laderen ut. Slik har det hvertfall vært på noen av de bilene jeg har hatt.

Sjøl om laderen da veldig sjeldent kobler ut pga strømsuget til anlegget osv.

 

Ladereen surrer jo hele tiden da, men den lader ikke hele tiden.

Men dette kan nok variere fra bil til bil sikkert =) Så skal ikke legge meg så langt ut på den veien.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zetec

Her må jeg nesten blande meg inn og si at du har ikke helt rett.

Når batteriet kan levere nok strøm til bilens el-anlegg kobler laderen ut. Slik har det hvertfall vært på noen av de bilene jeg har hatt.

Sjøl om laderen da veldig sjeldent kobler ut pga strømsuget til anlegget osv.

Ladereen surrer jo hele tiden da, men den lader ikke hele tiden.

Men dette kan nok variere fra bil til bil sikkert =) Så skal ikke legge meg så langt ut på den veien.

 

Rettelse...

En lader surrer ikke hele tiden... Dynamoen gjør det.

 

Laderen kutter ikke ut å lade, så lenge bilen går. Laderens oppgave er å sørge for at dynamoen gir 14,4volt til batteriet, som er den optimale spenningen for å lade og for å gi batteriet best mulig levevilkår.

 

Siden batteriets egen spenning er mellom 12 og 13volt, vil ikke batteriet gi fra seg så mye som en eneste liten Ampere engang, før dynamoens spenning synker til batteriets egen spenning. Vel... Ørlite vil den nok gi, men hva skjer om du har hatt 14,4v på batteriet i et døgn, og du plutselig røsker av laderen. Jo, du måler mellom 12 og 13 volt. Batteriet klarer ikke å opprettholde 14,4volt selv.

Når det, på en 70A dynamo, trekkes totalt 60-70% av merkestrømmen, vil IKKE en orginal laderegulator greie å hente 14,4volt ut av dynamoen. Selv om dynamoen fysisk er i stand til det. Spenningen begynner da å synke. Synker mer og mer, jo mer strøm du trekker. Det vil da gi forvrenginger i musikksignalet til høytalerene, fordi forsterkeren ikke har jevn spenning.

Ladac'en greier å holde en konstant jevn spenning, uavhengig av strømtrekk, slik at forsterkerene dine jobber optimalt.

Ladac'ens begrensing er dynamoens merkestrøm... Når du henter ut mer enn det som dynamoen er konstruert for å klare, vil det ikke lenger være mulig å opprettholde spenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har filmet bilen min, med og uten Ladac... Etterhvert kanskje jeg får laget et fint lite klipp, slik at dere kan se forskjellen. :)

 

Jeg har en 100A dynamo i Calibraen, og den orginale laderegulatoren holdt 14,3volt, når det ikke var noe belastning på bilen. Når jeg skrudde på lys og vifter o.l. sank spenningen ned til 14,0volt. Da hadde jeg ikke på anlegget engang... Når jeg vrei på full guffe på anlegget var spenningen på under 12volt, på det værste, om ikke jeg husker feil. Det skal jeg si deg ble annerledes, når jeg fikk på Ladac'en. :)

 

Og ja... Ladac'en kan tas med til neste bil. Du må bare koble tilbake slik det var fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår