Gå til innhold

uforsvarlig kjøring

Ranger emnet

EirikA4

Anbefalte innlegg

hei, har en sak som broren min er innblandet i og tenkte å høre hvordan det burde løses..

i vinter kom det en jente sprettende opp fra en bratt bakke inn på en forkjørsvei, hun hadde prøvd å komme seg ut på veien en gang, men ble for lite fart og for glatt så hun var nede en gang til for å hente fart, der nede så hun ikke om det kom biler og bare satset på at det skulle gå bra...

da kom broren min på forkjørsveien og ble ganskeså overasket av at en bil kom plutselig fra høyre, han måtte legge seg i grøfta for at de ikke skulle kræsje...

jenta innrømmet skyld på stedet og lovte at hun skulle gjøre opp for seg, men nå etter noen måneder vil hun ikke gjøre opp privat(føler sikkert ikke skyld nå når det har gått en stund) så hvordan skal man løse dette, forsikringsselskap eller "retten"??

er snakk om skader på 8-9000kr hvis det skal bli som før..

EirikA4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i vinter og reagerer først nå?.... jaja...

ALLTID skriv skademelding. Selvom dere avtaler å gjøre opp privat. Trenger ikke å levere inn, men da har dere sikkerhet begge to.

Var det bare muntlig avtale eller skrev de noe? Bare muntlig = ord mot ord...

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller vel ingen rolle for deg om det gjøres opp privat eller ikke. Den det bør spille en rolle for, er denne jenta. For din del er det jo revnende likegyldig om du får pengene av henne eller forsikringsselskapet, mens det for hennes del vil være snakk om bonustap hos forsikringsselskapet og evt straff for uaktsom kjøring. Har du forsøkt å "angripe" problemstillingen med denne argumentasjonsrekka? Hun må jo forstå at den eneste som har noe å tape på dette er henne?

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han har ikke tatt afære før nå, siden han måtte vente på regning fra falken...

og fordi det har vært hektisk, men hun sa at det var hennes feil og at hun ville gjøre opp privat. men nå sier hun at hvis han kan bevise at det var hennes feil så vil hun betale..

ja er ikke nøye hvem han får pengene av selvfølgelig.

+ at de har samme forsikringsselskap, men saken burde vel være klar uansett!:deng

EirikA4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må han/dere enten lure henne til å skrive en skademelding, evt. en tilståelse, eller påstå at dere har vitne som så det og vil si det til politiet, slik at hun ikke får noe valg. Ellers blir det ord mot ord og da kommer det ann på hvem som snakker best for seg...

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar:)

hehe det var faktisk en dame som kom springende bort og sa at hun kunne være vitne, men tror han har mistet nummeret!!!

så dette skal gå gjennom forsikringsselskapene og ikke noe forliksråd ellernoe??

Som sagt - få henne til å forstå at det enkleste for henne er å betale, for da slipper hun bonustap og evt forelegg/domfellelse.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Det er ingen tvil om hvem som trakk det lengste strået her..

Nemlig hun som kom fra sideveien.

Det var de facto ingen kollisjon, og det skal derfor mye til for at hun blir sittende med et ansvar.

Det lureste i slike tilfeller er ALLTID å være borti den andre bilen, da er skyldspørsmålet og erstatningsansvaret veldig enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om hvem som trakk det lengste strået her..

Nemlig hun som kom fra sideveien.

Det var de facto ingen kollisjon, og det skal derfor mye til for at hun blir sittende med et ansvar.

Det lureste i slike tilfeller er ALLTID å være borti den andre bilen, da er skyldspørsmålet og erstatningsansvaret veldig enkelt.

Du er tydeligvis veldig lur. Da kan du kanskje forklare hvordan du skal slippe unna med å bevisst forårsake en kollisjon fremfor å gjøre ditt ytterste for å unngå den? Du har rett i at skyldspørsmålet er krystallklart, men da er det du som sitter med skylda. Tåpelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er tydeligvis veldig lur. Da kan du kanskje forklare hvordan du skal slippe unna med å bevisst forårsake en kollisjon fremfor å gjøre ditt ytterste for å unngå den? Du har rett i at skyldspørsmålet er krystallklart, men da er det du som sitter med skylda. Tåpelig...

Kan du så forklare hvordan du kan få skyld i et sammenstøt du ikke er part i? Det får man ikke.

Jenta kan nok derimot bøtelegges for brudd på vegtrafikkloven, blant annet §3, men det skal mye til for at hun faktisk får skyld i en utforkjøring hun ikke er part i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Kan du så forklare hvordan du kan få skyld i et sammenstøt du ikke er part i? Det får man ikke.

Jenta kan nok derimot bøtelegges for brudd på vegtrafikkloven, blant annet §3, men det skal mye til for at hun faktisk får skyld i en utforkjøring hun ikke er part i.

Nå prater du tull ;) Først må du bli enig med deg selv om hvorvidt du mener "sammenstøt" eller "utforkjøring". Vi kan vel være enige om at hun ikke kan få skyld i noe sammenstøt, da det ikke har vært noe sammenstøt. Hva gjelder utforkjøringa, er det, i alle fall for meg, helt klinkende klart at hun er skyld i denne. Dersom han ikke hadde gjort en slik unnamanøver, hadde han jo kjørt inn i henne, og da hadde hun hatt skyld i sammenstøtet. Uansett hvordan du vrir og vrenger på det, er det hun som er skyld i hendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider