Gå til innhold

Brahma subber

Ranger emnet


StigV

Anbefalte innlegg

Originally posted by StigV

Her er kanskje noe for de mest basshungrige:

 

http://www.adireaudio.com/mobile_audio/drivers/brahma_series.htm

 

Noen videosnutter nederst på siden...

Det er vel flere her på forumet som driver i bransjen, kanskje noen skulle hive seg på import?

 

Jeg hadde importen på bassene, men Adire er håpløse å drive forrettning med så jeg kuttet dem ut. Bassene derimot er noe av det morsomste som kan kjøpes for penger til bil. Jeg har valgt å heller satse på Resonnant Engineering som er elementer som bygger på samme teknologi (XXX serien) men er rimeligere og ørlitegrann heftigere, samt at dem har større utvalg.

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Macgyver

hvordan er feks disse mot cerwin vega da ?

 

Tror ikke jeg ville gjort hverken Brahma eller RE så vondt at jeg satte dem i samme bås som CV. ;)

Vi snakker en helt annen lydkvalitet og ikke minst en mye bedre motor.

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Macgyver

min erfaring med cw er at di har bra bass trykk, en stund... så taper di seg...MYE

fin lyd kan du glømme,

men er det bass du vil ha så...

motor = magnet og spole ?

 

Motor er enkelt forklart bygget opp av magnet, polstykke, svingspole og spoleform bl.a. Kombinasjonen av bl.a disse tingene utgjør motoren og kvaliteten på denne.

 

Dette er meget enkelt forklart, om noen gjerne vil vite mer, så spør gjerne.

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, alt kommer ann på hvordan ting er bygget. Du kan ofte finne basser med 2" spoler som er bedre lydmessig enn bassser med 3" så størrelsen på spolen er ingen garranti for lydkvalitet. Men i mange sammenhenger gir større spole bedre effektålighet, da også pga mulig bedre kjøling. Men som jeg sier det er den totale konstruksjonen av motoren som er avgjørende. Motorkostruksjon er faktisk mer avansert enn man skulle tro, og det er utrolig hvor mange forskjellige måter det faktisk er å gripe dette ann på.

 

Det er ikke nødvendigvis flere viklinger på en 3" enne en 2". Mange viklinger er ikke nødvedigvis ønskelig, da det øker svingspole induktansen.

 

Rustfri spole høres litt skummelt ut, da rustfri ofte blir benyttet om stål, og stål ville ikke jeg brukt i en svingspole hvertfall.

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Les denne testen.

Brahma, ed12a, IDMAX og Magnum D2 er alle gode suber. Har selv sistnevnte, og angrer ikke et sekund.

Tung, kraftig, solid og rett og slett imponerende. Iallefall for en novise innen bilstereo som meg...

 

Det at det dras paraleller opp mot JLxxW7 serien er jo heller ikke noe dårlig skussmål. Hadde vært gøy å fått målt (dvs. hørt...)denne opp mot Lotus sin reference sub.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal man ofte ta tester med en liten klype salt, da resultatet kan variere med skribentens preferanser.

 

Seas Lotus 12" er nok en ok bass det, men det er ingenting spetakulært med den. Den er så vidt jeg vet heller ikke produsert av Seas, da Seas ikke har maskiner for å lage 12"ere.

Men at man kan få den til å låte bra, er det nok liten tvil om.

 

Men som med alt annet, det avhenger helt av instalatøren. Hjelper ikke med et super element om du ikke vet hva du gjør. En dyktig instalatør kan ofte få et bedre resultat ut av en rimelig bass enn andre kan klare med en svindyr. Det handler om å ha forstålse for hvordan elementene oppfører seg, og hva som skjer i akkurat den bilen du velger å installere bassen i.

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

Nå skal man ofte ta tester med en liten klype salt, da resultatet kan variere med skribentens preferanser.

 

Jepp, enig med deg der. Men dette er ikke den eneste testen jeg har pløyd meg gjennom den siste tiden. Har lest til øyet ble stort og vått og har ennå tilgode å se en negativ kommentar om denne. Noe sier meg at den statistikken jeg pløyde meg gjennom i Trondheim tilsier at det ikke er katta i sekken iallefall, selv om den maler rett så pent...

 

Men som med alt annet, det avhenger helt av instalatøren. Hjelper ikke med et super element om du ikke vet hva du gjør. En dyktig instalatør kan ofte få et bedre resultat ut av en rimelig bass enn andre kan klare med en svindyr. Det handler om å ha forstålse for hvordan elementene oppfører seg, og hva som skjer i akkurat den bilen du velger å installere bassen i.

mvh

 

Er smertelig klar over dette...

Da dette er mitt første forsøk på å få godlyd i bilen, (og sikkert ikke det siste er jeg redd...), må jeg støtte meg på andres erfaring i tillegg til egne fysikk og mattekunskaper til jeg har opparbeidet noe erfaring selv.

Har etter fattig evne regna ut optimale vinkler i veggene på kassa for å unngå stående bølger i det frekvensområdet jeg skal bruke elementet i. Bølgebrytende forsterkninger inne i kassa er jo også fint, da disse får en dobbelfunksjon...

Skal få en møbelsnekker til å sette sammen sakene på skikkelig vis, så jeg er en smule spent på sluttresultatet for subens "nye hjem"

 

I tillegg til å kle vegger, tak og gulv med profilert skum blir det vel til at jeg får tak i noe nykarda saueull for å legge dette lagvis og fintune etterhvert...

 

Men det er jo dette som er det som er mest gøy da. Den evige jakten på lyden som får nakkehårene til å stå og medfører ufrivillige rykninger i rockefoten... :)

 

Har man funnet det absolutt optimale er jo moroa over.

(-Og kvinnfolka kommer til å juble over at galskapen har fått en ende, hehe :D)

Hva skal en da finne på her i verden :D

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår