Gå til innhold

Oppdatering av hva som egentlig skjer med motormiljøet i Rogaland/Stavanger

Ranger emnet


Qee

Anbefalte innlegg

Etter mange diskusjoner fram og tilbake med alt fra møtesteder til "galmannskjøring", jeg tenkte jeg kunne skrive litt selv om hva jeg har oppfattet og andre som mener jeg tar feil må gjerne komme med respons.

 

For og starte med hvordan ting har oppstått så tok jeg dette ut av referatet

Ungdommens representant

 

Alexander Thue orienterte om ungdommens syn på saken.

 

Det hadde startet i 2000 med at en bil-gjeng fra Sandnes og en fra Stavanger møttes over nettet og ble enige om å samles. I begynnelsen var de bare 15-20 biler og kjapt fikk de navnet ”Shell`s Angels” siden de møttes på forskjellige Shell-stasjoner. Etter hvert som gjengen vokste, måtte de finne et nytt samlingssted. Nå kan det være opptil 200 biler på hvert treff og da er det ikke lett å finne et egnet sted. I den siste tiden har de møttes ved Kvadrat, noe som fungerer utrolig dårlig. De ønsker en plass der de kan utfolde seg, men likevel holde seg innenfor lovens grenser. Det må være en sentral plass, lett tilgjengelig både fra Sandnes og Stavanger. Forus er ideelt siden det er midt mellom byene og ved motorveien. Det bør også være noen som står ansvarlig, men dette blir vanskelig å få til i og med at det alltid vil være noen som ikke følger reglene. Et annet ønske er å få til et månedlig treff i samarbeid med f.eks KNA der de kan utøve forskjellige typer motorsport.

 

Alexander Thue presiserte at de ikke ønsker lovløse tilstander, og det er de selv som må oppfordre de andre til å være lovlydige.

 

Anbefales og lese for og sette seg inn i Stavangermiljøet og hva som kan skje

Referat fra møte om

Ungdom Og Trafikk, 13.11.2003

 

 

Tilstede:

Ove Nilsen………….….KNA

Espen Bryne…………KNA

Martin Schanche……….KNA

Børre Skiaker…………..KNA adm……

Marton Rønneberg……..NMK

Ole A. Marthinsen…...…Jæren Dragraceklubb…

Eric Carr……………..…FNF…

Espen Larsen……….…..FNF…

Johnny Auestad…….…..FNF

Alexander Thue……..….FNF…………

Christian Øglænd….........FNF……

Ordin Hetland……...…..Jæren AmCar Club

Ronnie Montgomery…...Jæren AmCar Club…

Roar Forgaard………….NBF…

Karl Raustein…...………NAF…

Eirik Torgersen………...NAF………

Wenche Hommersand.....NAF………

Rein Osmundsen……….Sola kommune……

Merete R. Hageberg……Sandnes kommune

Terje E. Knutsen……… Randaberg kommune…..

Arve Simonsen…………Stavanger kommune.....

Erlend Aksnes…….........Statens Vegvesen………

Kjell R. Rasmussen…….ATL Rogaland

Hans Olav Sandvoll….…RFK-kultur…….…

Tormod Andreassen….…FTU……

Torbjørn S. Velde………BTS/POP…

Leif Birger Bø………......Stavanger Politistasjon

Bjørgulv Fjermestad…....Sandnes Politistasjon

Åse Karin Hansen………NRK-Rogaland……

Ole Andreas Bø………...NRK-Rogaland

Berit Enoksen…………..Trygg Trafikk………

Vibeke Bjerknes……......Trygg Trafikk

 

Kort innledning

 

Ove Nilsen ønsket velkommen og fortalte at hensikten med møtet var å finne en løsning på problemet med at bil-gjengene ikke har et sted å være. For tiden møtes de på parkeringsplassen ved Kvadrat og den situasjonen er ikke holdbar. Litt av hensikten med dette møtet er å få en oversikt over hva ungdommen selv ønsker, hvilke tiltak som må til og hva som kan gjøres for å få det til.

 

Roar Forgaard orienterte om hva forbundet driver med, og sa litt om de forskjellige typer bilsport som kanskje kan ligge nært opptil det disse unge ønsker av slike aktiviteter. Han åpnet også for nye muligheter ved å si at det kanskje kan utvikles en ny type autoslalåm.

 

Områder

 

Ove Nilsen hadde sett på flere områder som aktuelle, kanskje kan det by på problemer at det helst ikke bør bør mer enn 15 minutters kjøring fra sentrum. Forusområdet peker seg helt klart ut, et annet område kan være Soma-leiren i Sandnes, Geitaberget ble nevnt, (men der var det oppstilling av rør), og Mekjarvik som eies av Havnevesenet.

 

Det ble informert om at Rogaland fylkeskommune utarbeider en ny plan der de har bedt om uttale fra bilsport-organisasjoner. Det finnes gode ordninger til depot og mye mer i forbindelse med et skikkelig baneanlegg, og ikke minst kan det kanskje også være aktuelle midler av spille-midler.

 

Idédugnad

 

Det kom nå fram mange forslag både til områder og til aktiviteter.

 

Det ble foreslått å utvide banen på Reve, men det er fare for at den ligger for langt vekk fra sentrum.

De trenger ett område der de ønsker å samles, men det krever også selvjustis blant deltakerne, og

De trenger ett område for kjøring.

 

Det ble nevnt at oppleggene bør helst ikke være organiserte, hvis en prøver å organisere er det fare for at de forsvinner til et annet område. Bilfirmaer og kommunene bør delta i arbeidet for å finne et aktuelt område.

 

Noen stilte spørsmål angående lisenskrav, og svaret var at det går som regel på forsikringen. Vi må få oversikt over hvilke aktiviteter som skal være med og ordne forsikringer etter det.

 

Tilbake til Forusområdet der det er konkret område som pr. i dag brukes som oppstillingsplass for containere, og vi ønsker å få vite hvem som eier det og prisen på det hvis de selger.

 

Det er ikke ønskelig med bane på hele området, det må være god plass for oppstilling av bilene.

 

Dette er meget viktig. Ett argument for å få kommuner og andre interesserte til å gå sammen om et felles område er at det er bedre å ha de bilinteresserte ungdommene på ett område enn spredt rundt på flere områder.

 

Det ble stilt spørsmål om dette med disse ungdommene er et problem bare her i distriktet eller er det tilsvarende i hele landet, og svaret var at det er tilsvarende i hele landet.

 

Skiaker fra KNA sentralt orienterte om hvordan det fungerer andre steder. Først var det litt vilt, men etter hvert ble det satt opp regler og det er nå god erfaring med opplegg der.

 

Alt reguleres av vegtrafikkloven som gjelder sammen med bilens forsikring, og en ser ikke noe ansvarsproblem i dette.

 

Oppleggene må ikke lages for stramme. Vi må finne ut hva de ønsker at aktivitetene skal bestå av. Mange følger nå spent med på hva som skjer her i distriktet.

 

En ser for seg at det bør være et område som gir utfordringer, en kan teste krefter mv. De unge kjenner ikke reglene som gjelder, kanskje verken de fysiske eller lovregler. Det har vært billøp fra Bergen til Kristiansand, men i dette har det ikke vært så mange som har deltatt, men her er det ønskelig at mange flere vil delta etter hvert.

 

Det ble også foreslått at en bør slå flere ting sammen, som Ungdommens motorsenter, og andre aktuelle aktiviteter som det disse ungdommene ønsker. Hvis det er et motorsportanlegg vi ønsker er det mulig å få økonomisk støtte, men er det en parkeringsplass kan det ikke gis økonomisk støtte. Det var mange som mente at det er en god ide å slå like aktiviteter sammen.

 

Den nye lederen i Fylkestrafikksikkerhetsutvalget mente at Forus tomteselskap har mer enn nok penger slik at de kunne gi gratis dette området til den aktiviteten det her er snakk om. Det er kommunene som eier dette og de bør kunne vedta å gi en slik gave. Han mente også at det skal ikke aksepteres alt av oppførsel, og spesielt ikke de som ønsker å ødelegge for andre. Dette må en slå hardt ned på. I slike tilfeller er det viktig med hjelp fra politiet.

 

Hvis kommunene samarbeider om å få forhandlet fram en god avtale med grunneier, så gir departementet interkommunal støtte/midler. Det er viktig å legge til rette for seriøse opplegg på Nord-Jæren da dette området er svært tett befolket.

 

Det ble stilt et spørsmål ved om Forus er det rette området og om en kan blande denne aktiviteten med den andre, som allerede finnes i området. En må derfor ikke ta for gitt at det blir Forus.

 

Diskusjonen videre gikk bl.a. på hvor samlingene bør være og hvor de ikke bør være, og hvilke aktiviteter en bør satse på.

Det virket som om det var enighet om at det skulle være en motorsportaktivitet hver måned, men det er ikke avklart hvor den bør være.

 

Både fra Statens vegvesen og fra NAF ble det lovet at de skulle ha aktiviteter på sine stasjoner, men det må avklares på forhånd hvilke dager det kan bli.

 

De unge selv sa at det er folk som kjører farlig og de ble litt skremt da de så hvordan de kjører, det kan være litt farlig å være fotgjengere i dette området. De fleste vil akseptere at det er regler, de mente at 90% er greie folk, mens ca. 10% lager bråk.

 

Spørsmålet er hvordan vi skal kunne holde kontrollen over opptil 500 ”medlemmer”. Hvis det er bare å la bilene stå i ro for at andre skal se på dem er det vel greit, men likevel må det være noen som kan holde eventuelle bråkmakere i ro.

 

Oppsummering

 

Vi sitter her for å få rånerne vekk fra det området de er på i dag og vi skal ha færre drepte og færre skadde ungdommer i trafikken. Vi er ikke her for å være snille, men for å få de unge mer trafikksikre.

 

Ove Nilsen spurte konkret om det er plasser som kan ta i mot disse ungdommene de første onsdagene i månedene framover, og det kom konkrete forslag som noen skulle undersøke nærmere.

 

Videre kom det også forslag til arbeidsgrupper og hvem som bør sitte der.

 

Det ble dannet en gruppe som skal arbeide raskt for å finne et område allerede til onsdag hvis mulig.

 

Videre ble det dannet en gruppe som skal se på hvilke aktiviteter som bør være med i aktiviteten som defineres som motorsport.

 

Vi har nå fått låne et egent område med parkeringsplasser og en ganske stor parkeringshall som ligger sentralt (faktisk så går det ikke ann og få det mer sentralt), og takk til Olav Underhaug for lånet!

-------------------------------------

Samtidigt har vi fått disponere verkstedet til Ford Kverneland på Forus i deres nye anlegg en onsdag i desember, der verktøy og masse annet er disponiblet så lenge det ikke er noe "trimming" av bilene. (http://www.fordkverneland.no/admin/FileArchive/71/Nytt%20Stavanger.pdf)

--------------------------------------

Også bør det rettes en kjempetakk til NAF som møtte opp på "vårt" første treff på den nye plassen (Trallfa) og delte ut gratis brus og pølser noe undertegnende valgte og benytte seg av..

--------------------------------------

De tidligere møtene på kvadrat (nede i parkeringshallen til norges største kjøpesenter) har blitt dekket av media:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_rogaland/3199332.html

Er ganske mange flere artikler da men jeg finner dem ikke nå!

 

Et av problemene med den nye møteplassen var at ganske få viste om den, og de møtte opp på "den vanlige" plassen.

 

Selvsagt var media der med en gang og slo det stort opp at "rånerene" hadde brutt avtalen:

http://aftenbladet.no/nyheter/lokalt/article.jhtml?articleID=179879

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_rogaland/3262477.html

 

Nrk var også på den "nye" plassen og der intervjuet de "de" seriøse, men selvsagt så har det blitt klippet sånn at de kun viser de 10% som ikke er seriøse

 

Klippet fra lokal tv finnes her http://www.puddingvideos.com/bilvideo/lokal-intervju-tvrogaland_nyhetene_201103-divx.avi (takk til pudding :D)

* Hvis det virkelig vil si og PRESSE oss motorinnteresserte ned så vett ikke jeg!!!!

 

Med den nye plassen er det jo akkurat det omvendte de gjør, jeg vil igjen vise til "møte" (se quoten nedenfor) der representanter fra de fleste som kan/bør ha innvirkning på bilmiljøet i Stavanger her er representert..(nedenfor)

Tilstede:

Ove Nilsen………….….KNA

Espen Bryne…………KNA

Martin Schanche……….KNA

Børre Skiaker…………..KNA adm……

Marton Rønneberg……..NMK

Ole A. Marthinsen…...…Jæren Dragraceklubb…

Eric Carr……………..…FNF…

Espen Larsen……….…..FNF…

Johnny Auestad…….…..FNF

Alexander Thue……..….FNF…………

Christian Øglænd….........FNF……

Ordin Hetland……...…..Jæren AmCar Club

Ronnie Montgomery…...Jæren AmCar Club…

Roar Forgaard………….NBF…

Karl Raustein…...………NAF…

Eirik Torgersen………...NAF………

Wenche Hommersand.....NAF………

Rein Osmundsen……….Sola kommune……

Merete R. Hageberg……Sandnes kommune

Terje E. Knutsen……… Randaberg kommune…..

Arve Simonsen…………Stavanger kommune.....

Erlend Aksnes…….........Statens Vegvesen………

Kjell R. Rasmussen…….ATL Rogaland

Hans Olav Sandvoll….…RFK-kultur…….…

Tormod Andreassen….…FTU……

Torbjørn S. Velde………BTS/POP…

Leif Birger Bø………......Stavanger Politistasjon

Bjørgulv Fjermestad…....Sandnes Politistasjon

Åse Karin Hansen………NRK-Rogaland……

Ole Andreas Bø………...NRK-Rogaland

Berit Enoksen…………..Trygg Trafikk………

Vibeke Bjerknes……......Trygg Trafikk

 

 

Diverse ting finnes også her http://www.team-fnf.org/html/index.php (siden er vell egentlig en offisiel side for et uoffisielt treff)

 

Her har vi faktisk fått muligheten til og få vår egen "motorsportsgren", i tillegg til snakket om at en fast bane/møteplass er ganske sentralt, hvis vi faktisk presterer og "drida" oss ut og ikke benytte oss av denne muligheten i Stavanger nå. Vil det gå årevis igjen før noen gidder og prøve!

 

Vett det er flere andre her fra Rogaland og jeg ber dere svare og komme med andre synspunkter på dette eller hvis jeg har misforstått eller skrevet feil.

 

Ble litt uoversiktligt med så mye tekst og så liten "plass" og skrive + litt dialekt i ny og ne

 

 

 

Henrik Tjelta

*Drømmer om skikkelig bane og treffplass i Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår