Gå til innhold

Motor i vognkort

Ranger emnet


-Veritas-

Anbefalte innlegg

skal du ha motor i vognkortet ditt :P

 

Haha, regner med du skjønner hva jeg mener.. :)

 

Angående motor, så har jeg ingen for øyeblikket.. (har jo seff den som står i:D) Men har jo som alle andre planer om et større bygg når pengefontenen er fikset. Så lurte bare på hvordan det er å få godkjent ;)

 

Hvordan er det hvis du ikke har motor godkjent og stemplet i vognkort, og du da kommer i en evt. ulykke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er trikset å bruke motoren det den er god for, så det er umulig å identifisere en eneste bit av både deg og maskinisten! :P

 

Altså.. Godkjenne en 240 med turbo, og montere større dyser, større ic og en litt større turbo... Havner på 250+litt, tviler på at de vil begynne å regne på hvor mye effekt det gir, for å gi deg straff for å ha mere effekt enn lovlig!

Men f.eks 16v-topp er lett gjenkjennelig, og burde selvsagt skrives i vognkortet! (da må bremsepapirer til for å få det godkjent)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tenkt meg noe monster, men vet ikke hvor stor effekt det ville bli med det jeg hadde tenkt. Er ikke noe monster mekaniker eller noe, så har ikke rare greia..

 

Har lyst å bygge gasserturbo.

 

Tror ikke du trenger å bekymre deg for 220hk/280nm grensen ;)

Uansett, en turbomotor med ettermontert turbo har en originaleffekt som ligger laaaaaangt under 220/280.

 

Det er nåværende eller original effekt som er gjeldende for godkjenning (den av de som er høyest).

 

Mao. kan du ikke ta en 300hk turbomotor, skru ned boost og godkjenne denne i en 240, da denne vil fremdeles være å regne som en 300hk motor for biltilsynet.

 

Videre, heter det seg egentlig at "en motor skal ikke være lett å justere opp effekt på". Hvor "aktiv" denne er, vet jeg ikke.

 

Men, som sagt: b230 eller hva enn du tenker å bygge gasser-turbo på, har gjerne org. N/A effekt på 116hk, 112 hk, elns.

Du skrur på et "AT kit", justerer boost til 140hk uten IC eller 160hk med IC og godkjenner bilen :-)

 

AT kit ble levert av Volvo, men du kan jo fint modde en gasser, bruke turbo og manifoil fra feks 940 turbo, etc., vil jo være ca samme...

 

Personlig ville jeg heller gått for noe annet enn forgasserturbo.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å kjøpe AT kitt hvis jeg begynner med en original b230AT. Grunnen til at jeg vil gå for AT, er at jeg ikke er noe keen på å bytte ledningsnett, og jeg vil ikke modernisere bilen min for mye :) Det skal vises at den er gammel! :D

 

Men det er vel 136hk originalt i b230a, eller var det i b230e?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo har etpar motorer oppgitt med 136 hk, men b230a er ikke en av dem! De skal vel ha rundt 116. Men det finnes ikke motorer som er b230at originalt;) Det er ettermonteringskit!

 

dog., ble noen biler ombygget allerede hos forhandlerene.

Men ellers har du rett ja, det er AT kit på en vanlig b230a. Eneste er at forhandlere monterte av og til før salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår