Gå til innhold

Pr radio og vanlig radio på samme antenne?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Jeg fant noe som ser ut som en slags splitter på skroten for noen år siden...

Den satt i en chevrolet van og har en inngang for am/fm radio og en inngang for CB unit, så er det en utgang til antenne...

Noen som har kjennskap til dette?

Mvh.

Kjell Bøe

1981 Chevrolet van (daglig bil)

1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så høres det ut som en samler/splitter som du må ha to av (en i hver ende) for å kjøre to antenner på en antenneledning for å slippeå strekke to antenneledninger.

Mye brukt i forbindelse med parabol/tvantenne.

Å bruke f.eks. en vanlig FM radioantenne til 27Mhz og 88Mhz-108Mhz er jo ikke noe lurt da bølgelengden er veldig forskjellig. Man vil oppnå stående bølger hver gang man sender pga mistilpasning og senderen vil til slutt "brenne opp".

Rent elektrisk blir det veldig feil, men som med det meste anna så vil det sikkert til en viss grad funke.

Men derimot å bruke antennen til 27Mhz til bilradio vil jo forsåvidt kunne fungere uten å ødelegge noe, men mottaksforhold vil jo ikke akkurat bli optimale. Da vil man uansett være nødt til å bruke en splitter og det er nok sånn en du har fått deg tak i. Grunnen til at den er spesifikt merket med CB og FM-radio er at den sannsynligvis har en elektrisk tilpasning på FM biten for å tilpasse seg antenna (eller omvendt).

Sålenge CB-radioen er av god kvalitet og ikke har masse sidebølger når du sender så skal det ikke være noe problem å bruke begge to samtidig.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en sånn en i første vanen min, funka som bare det, ikkeno problem å bruke begge radioene samtidlig,

Genialt, da vet jeg at det er trygt :)

Hva slags antenne hadde du på den?

Orginal stålpisk?

For meg så høres det ut som en samler/splitter som du må ha to av (en i hver ende) for å kjøre to antenner på en antenneledning for å slippeå strekke to antenneledninger.

Mye brukt i forbindelse med parabol/tvantenne.

Å bruke f.eks. en vanlig FM radioantenne til 27Mhz og 88Mhz-108Mhz er jo ikke noe lurt da bølgelengden er veldig forskjellig. Man vil oppnå stående bølger hver gang man sender pga mistilpasning og senderen vil til slutt "brenne opp".

Rent elektrisk blir det veldig feil, men som med det meste anna så vil det sikkert til en viss grad funke.

Men derimot å bruke antennen til 27Mhz til bilradio vil jo forsåvidt kunne fungere uten å ødelegge noe, men mottaksforhold vil jo ikke akkurat bli optimale. Da vil man uansett være nødt til å bruke en splitter og det er nok sånn en du har fått deg tak i. Grunnen til at den er spesifikt merket med CB og FM-radio er at den sannsynligvis har en elektrisk tilpasning på FM biten for å tilpasse seg antenna (eller omvendt).

Sålenge CB-radioen er av god kvalitet og ikke har masse sidebølger når du sender så skal det ikke være noe problem å bruke begge to samtidig.

CB radioen skal være av god kvalitet og jeg har en CB antenne jeg skal bruke til dette :)

Men jeg vet ikke om jeg får tak i en cb antenne som der ut som den orginale jeg har på bilen / passer i den orginale plasserina på skjermen...

Jeg fant en Zetagi DX 27 Antenna Splitter på ebay som skal takle 100 watt så da kan jeg jo bruke forsterkeren min når jeg trenger den også :)

Mvh.

Kjell Bøe

1981 Chevrolet van (daglig bil)

1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider