Gå til innhold

Byttet bremseband, må bremse to ganger

Ranger emnet


b1rken

Anbefalte innlegg

Byttet bremseband på min ford mondeo mk1 igår. Når jeg bemser nå, så er pedalvandringen stoor før bremsene tar. De bremser ikke dårlige, men vandringen på pedalen er stor. Hvis jeg slepper bremsen, og bremser en gang til rett etterpå så er pedalvandringen mye mindre, ca slik den var før jeg skiftet bremser. Etter jeg har kjørt ett par hundre meter så er det helt likt igjen. Først i gulvet nesten, så er pedalen normal.

 

Jeg luftet ikke etter jeg skiftet dem, skal gjøre det senere idag.

 

Noen som vet hva som kan være galt? Eller vil det løse seg når jeg får luftet dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet bremseband på min ford mondeo mk1 igår. Når jeg bemser nå, så er pedalvandringen stoor før bremsene tar. De bremser ikke dårlige, men vandringen på pedalen er stor. Hvis jeg slepper bremsen, og bremser en gang til rett etterpå så er pedalvandringen mye mindre, ca slik den var før jeg skiftet bremser. Etter jeg har kjørt ett par hundre meter så er det helt likt igjen. Først i gulvet nesten, så er pedalen normal.

 

Jeg luftet ikke etter jeg skiftet dem, skal gjøre det senere idag.

 

Noen som vet hva som kan være galt? Eller vil det løse seg når jeg får luftet dem?

byttet du BREMSESYLINDRE da? Byttet du disse, MÅ du lufte, skjønner ikke at du begynte å kjøre uten å lufte engang, om du byttet disse. byttet du ikke disse, trenger du ikke lufte, men sørg for at båndene ligger nesten heelt uti trommelen når du monterer på, og sørg for at selvjusteringa er igjorden, rengjort og smurt.

 

Hvis du ikke har skiftet br. sylindrene, lirk opp litt av gummi pakninga på de med ett tynt lite flatt jern, skal være tørt der, renner det ut br. væske, må du bytte de.

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene sylinderen lekte litt. Skulle bytte denne idag, for nippelen ville ikke opp når jeg skulle lufte. Kjøpte ny på biltema, som selvfølgelig ikke passet. Skruehullene hadde større avstand enn hullene i trommelen. Tok derfor å demonterte den gamle sylinderen. Lå enden drit der hvor gummien var festet. Fjernet alt dette, og fikk ut den gamle nippelen, satt på nippelen fra biltema sylinderen, og luftet alle hjulene.

 

Merket ingen forskjell.

 

Sjekket også at bremsebandene satt skikkeligt inntil. Selvjusteringsmekanismen virker. Satt den til det laveste, og fikk noen til å trykke forsiktig på bremsa. Da klikka den seg utover. Når jeg tok trommelen på gikk den ca akuratt på, og subbet litt forbi når jeg snurret rundt hjulet.

 

Hva pokker kan være galt?

 

Har ikke prøvd med håndbrekket, da selvjusteringsmekanismen på handbrekkarmen er ødelagt. Det er så slakk vaier til håndbrekket at det såvidt gir utslang på trommelen. Slik var det før jeg byttet bremseband også.

 

Men for å forklare problemet litt bedre. Det føles nesten ut som om jeg bygger opp trykket i hydraulikken når jeg bremser for første gang. Når jeg bremser en gang til rett etterpå så er pedalen mye stivere, og går ikke så langt ned før bremsene tar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett at sylinderen er tette, men jeg har ikke slipt bånda. Men at bånda ikke er slipt i kantene ville vel ikke resultert i at jeg ikke får nok trykk på pedalen første gang jeg bremser? Trodde det ville forårsake at bremsene virket dårligere heller.

 

Ingen som har vært borti det samme? Bremsene bremser jo helt fantastisk bra, ingenting å si på det. Føles bare ikke ut som om jeg får nok trykk første gang jeg bremser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett at sylinderen er tette, men jeg har ikke slipt bånda. Men at bånda ikke er slipt i kantene ville vel ikke resultert i at jeg ikke får nok trykk på pedalen første gang jeg bremser? Trodde det ville forårsake at bremsene virket dårligere heller.

 

Sa ikke at det var grunnen,men noe man vanligvis gjør når man setter nye bånd i gamle tromler! :)

Gamle tromler har som du sikkert så noen slitekanter.

 

Ettersom alt er 100% der bak så må det vel være luft da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ok. Takk for tipset. Får gjøre det også da :)

 

Men jeg tror jeg får lufte en gang til imorgen. Tenkte jeg kunne bytte bremsevæske i tilleg. Hvis jeg gjør slik som jeg gjorde når jeg luftet, og etterfyller med ny bremsevæske hele veien, helt til det kommer ny bremsevæske ut nippelen, så burde jeg vel være helt 100% sikker på at det ikke er noe luft i systemet?

 

Hvordan bør jeg gjøre det når jeg skal skifte bremsevæske. Hvis Det er vel 2 kretser? Må vell få tømt begge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ok. Takk for tipset. Får gjøre det også da :)

 

Men jeg tror jeg får lufte en gang til imorgen. Tenkte jeg kunne bytte bremsevæske i tilleg. Hvis jeg gjør slik som jeg gjorde når jeg luftet, og etterfyller med ny bremsevæske hele veien, helt til det kommer ny bremsevæske ut nippelen, så burde jeg vel være helt 100% sikker på at det ikke er noe luft i systemet?

 

Hvordan bør jeg gjøre det når jeg skal skifte bremsevæske. Hvis Det er vel 2 kretser? Må vell få tømt begge?

 

Ja, går bra det. begynn på h. bakhjul. så venstre, så høyre framhjul, så venstre framhjul til slutt.

 

Er omvendt på biler med h. styring, eller som generellt har bremsevæske beholderen på h. side av bilen.

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår