Gå til innhold

RE: Billig stereo hjelp!

Ranger emnet

hyys84

Anbefalte innlegg

Titt og ofte, kommer det opp "trenger billig stereo" tråder! Jeg har nå tenkt å forklare hvordan man kan få rimelig god lyd i bilen! Ikke av det slaget som får en bilstereo-entusiast til å få sauestir, men noe med solid og god lyd i!

Jeg har en passat stasjonsvogn og lyden er jeg meget tilfreds med!

Head-unit: Her har jeg en Pioneer som fulgte med bilen! Tror det er en av de billigeste modellene. Helt standard.

1 stk: 1.000

Høytalere: VDO-Daytona 6,5". Her har jeg 4 stk, en i hver dør. Det er 2-veis høytalere. Det holder i lange baner med bare to stk også. Kjøpes på Bilekstra eller CD-Cardic.

2 sett: 1.400

Forsterker: Ja, her kommer det, Biltema PRO1000!

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=529&iItemId=133435

1 stk: 1.000

Sub&forsterker til den: SBL fra BSbildeler.no: http://www.bsbildeler.no/butikk/visvare.aspx?vnr=Basspakke1&vg=11428&vgpath=Varekategorier/48/11428

1 stk: 2.000

Med kabler, nødvendige adaptere osv, kom dette på ca.6.500!

(5.400 for bare stereoen)

Dette mener jeg er kanskje den billigeste og beste sammensettingen man kan kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såh dyrt?!? ;) Greier da mye billigere enn det der... :D og ikke glem kabelsett m.m. og du måtte ha to par overganger til dørene osv... men er du fornøyd er jo dét det viktigste. :)

Gratulerer med ny bil forresten. Ny avatar snart kanskje da?

Ny avatar kommer! 6.500 var inkl. overgangene og kabler! Jeg mener dette er billig ;) Kunne kanskje fått noe tilsvarende i samme kvalitet hos deg, men det kom ikke noe mail på noen dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg betalte 7000 kr for mitt sett, Pioner spiller, med ipod tilkobling, JBL 12" JBL 6x9" (jada ikke noen komentarer om det:p) og JBL 4 kanalers forsterker som fint kalrer å drive dette.. Pluss kabelsett og overganger og alt annet som trengtes.

Syntes plutselig ikke at du hadde det så billig alikevell, kunne nok fint ha byttet de 6x9 tommerne i et godt frontsett også dersom man ville hatt det istedefor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne vært morsomt å se hvordan det oppsettet hadde gjort seg mot for eksempel;

- 2 stk Sammi DT-25B50 1" diskant

- 2 stk Sammi CW-100B30 4" mellomtone

- 2 stk Sammi MO-08B50 8" bass

- 1 stk dynaBel PA1250 12" sub

- 1 stk dynaBel BF0756 forsterker, 4x75 + 2x200 Watt

Totalt: 5 184,- ;)

Er man mer opptatt av kvalitet enn kvantitet blir det omtrent slik;

- 1 stk Seas Performance 1+6" komponentsett

- 1 stk Peerless XXLS269SWR 10" sub

- 1 stk dynaBel BF0756 forsterker, 4x75 + 2x200 Watt

Totalt: 5 991,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite gjennomtenkt dah Epifant, også du som har Integrale... :D dropp Sammi 4"ern og spar 196,-, så blir det litt mer likt. Tross alt ikke plass til den i eksempelbilen her, og diskantene får det trangt, men skitt au. 8"eren er således også i grenseland, men den får ihvertfall plass i fordørene på en Passat B5 med riktig overgang, så la gå. Men Hyys har også til bakdørene sine i budsjettet her, så du sliter uansett. Men aktiv deling og driving av alle høyttalerne trekker opp ja.

Og en kasse til 12" kommer i tillegg med en 7-900,- så du sprenger jo rammene totalt her. ;) Og med den 12"eren snakker vi vel forøvrig ren discobass og lite annet... nesten drøyt å kalle den en sub. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4.400 var det jeg la ut på stereoen, for cd-spiller har jo så å si alle biler idag. (pluss kabler)! Da fikk jeg 4 stk 6,5", 1 sub i portet kasse og 2 forsterkere som drar alt dette ganske godt etter min mening!

Jeg mener derfor at 4.400 er en ganske bra pris for dette.

Og jeg er ganske imponert hvor mye lyd jeg fikk for pengene. Og da mener jeg ikke bare hvor høyt dem spilte, men dem spilte faktisk litt småpent også!

VDO kan hvertfall anbefales og spiller laaangt bedre enn Rockford Fosgate og Pioneer i samme prisklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, er den utrolig overfladiske avvisingen av alt som er kjøpt på Biltema! Jeg har kjøpt full stereo på Biltema før jeg. Høytalere, forsterker til og med sub. Høytalere på Biltema er kanskje ikke noe å snakke om, men jeg har kjøpt tilsammen 3 forsterkere på Biltema jeg har vært svært fornøyd med!

Jeg har prøvd andre merker som UBL og Rockford, både forsterkere og høytalere. Det kan ha noe med modellene jeg har kjøpt, men jeg er mye mer fornøyd med de VDO høytalerene på den Biltema forsterkeren! Dette til informasjon til alle som kommer inn på et forum og blir bare anbefalt kjente merkevarer til over dobbel-pris av hva kanskje brukeren er mer enn nok fornøyd med!

Om man deltar i EMMA konkurranser eller DB-drag, eller av generelle grunner er bilstereo-freak, er kanskje ikke dette noe, men jeg vil ved mine fulle fem tørre påstå at stereoen min, er meget bra for en vanlig bilinteressert.

Til ettertanke til dere som er lynraske med å svare i anbefalingstråder, der dere ramser opp akkurat hvilket annlegg dere har selv, eller vil selge! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å slenge meg litt på her jeg å.

I første bilen min, en Sierra, fikk jeg cd spiller fra min bror, kjøpte to 6x9" på svinesund og bygde en kasse selv. To 10" fra biltema, mellomtoner og diskant fra andre høytalere og en 2x100W forsterker kjøpt på loppemarked.

Totalsum (med kabler), ca 1000-1500kr. Og lyden var faktisk veldig god.

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider