audiman Skrevet Juni 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2008 Har et sett med kw senke fjærer liggende og tenkkte å kappe disse litt,noen som har erfaring med kapping ? Siter pi21/pøl i Brei Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
viper Skrevet Juni 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2008 Du holder vinkelkutteren med den ene handa, og fjøra med den andre? Hva slags råd søker du? Er begrenset hvor mange måter en kan gjøre dette på. Siter 89' Mercedes-Benz 190E 2.5-16 - 89' Mercedes-Benz 190D 2.5 (konebil) Mitt fotoalbum http://www.mb190klubb.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo d6 Skrevet Juni 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2008 Hvorfor ikke bare kjøre med normal høyde? Det er bare det som duger! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Juni 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2008 Jeg har ikke så mye peiling på dette, men vil bare komme med et lite tips som jeg tror du kan ha nytte av. Si det slik at du har et vist antall spiraler. Når du kapper fjærene vil de bli kortere. Samtidig får du færre spiraler på kjøpet og da vil selvfølgelig dempingen bli mykere enn andre fjærer som er laget for å ha samme høyde, men som samtidig er "lengre", eller har flere spiraler med kortere avstand.Tingen er det at når bilen er såpass lav kan fjærene bli for korte og myke, og alt kan gå til helsikke hvis du kjører for fort på en humpel. Hvis du i stedet kjøper fjærer som har flere spiraler, men er like høye vil dempingen bli litt stivere. Kapper du derimot fjærene vil de kanskje bli for myke i forhold til høyden, og halve bilen ligger igjen på asfalten etter første humpel du kjører på. Mitt råd er da å droppe å kappe fjærene. Det er alltid tøft med senka biler, men det finnes en grense. Dessuten er det jo noe dritt hvis du hele tiden må bremse helt ned på humplene. Om du er gjerrig kan det jo kanskje lønne seg med dette: http://www.biltema.no/Archive/Product_images/34/Large/34-1712_l.jpg Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audiman Skrevet Juni 18, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2008 Du holder vinkelkutteren med den ene handa, og fjøra med den andre? Hva slags råd søker du? Er begrenset hvor mange måter en kan gjøre dette på. Ja det er greit,men tenkte mer på om fjærene blir slappere osv ? Edit: du svarte på jeg lurte å¨evje. Siter pi21/pøl i Brei Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juni 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2008 Jeg har ikke så mye peiling på dette, men vil bare komme med et lite tips som jeg tror du kan ha nytte av. Si det slik at du har et vist antall spiraler. Når du kapper fjærene vil de bli kortere. Samtidig får du færre spiraler på kjøpet og da vil selvfølgelig dempingen bli mykere enn andre fjærer som er laget for å ha samme høyde, men som samtidig er "lengre", eller har flere spiraler med kortere avstand.Tingen er det at når bilen er såpass lav kan fjærene bli for korte og myke, og alt kan gå til helsikke hvis du kjører for fort på en humpel. Hvis du i stedet kjøper fjærer som har flere spiraler, men er like høye vil dempingen bli litt stivere. Kapper du derimot fjærene vil de kanskje bli for myke i forhold til høyden, og halve bilen ligger igjen på asfalten etter første humpel du kjører på. Mitt råd er da å droppe å kappe fjærene. Det er alltid tøft med senka biler, men det finnes en grense. Dessuten er det jo noe dritt hvis du hele tiden må bremse helt ned på humplene. Om du er gjerrig kan det jo kanskje lønne seg med dette: http://www.biltema.no/Archive/Product_images/34/Large/34-1712_l.jpg Du har tydelig vis aldri kjørt en kappa bil, bilen blir stivere, dette pga at de vindingene som er igjen må trykkes mere sammen for å få samme innfjæring, ofte blir en bil som er kappa stivere enn senkesett, og kappa senkesett det er sånn passe stivt lell ;-) Skal du kappe så bruk hode, og pass på at fjæra ikke kommer noen vei i skålene. Jeg påstår ikke at kjøreegenskapene blir bedre med kapping, men avhengig av smak er det ikke sikkert det blir verre. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
viper Skrevet Juni 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2008 Bilen blir også ofte "stumpete". Siter 89' Mercedes-Benz 190E 2.5-16 - 89' Mercedes-Benz 190D 2.5 (konebil) Mitt fotoalbum http://www.mb190klubb.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Juni 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2008 Hopper litt ja. Problemet er at på originale dempere og kappa fjærer (si 60mm fra org.) vil det ikke lenger være så mye motspenn for demperen og den vil hele tiden bånne. Evje, for det første er Biltema-dritten livsfarlig. Da ville jeg mye heller kjørt rundt med kappa originalfjærer. Dessuten skal du senke endel eller ha endel plast før fartsdumper virkelig blir et problem. Hva mener du med at halve bilen vil ligge igjen etter første dump man kjører over? Når man ikke har så mye peiling er det vel bedre å ikke komme med "gode forslag".. Det er forresten korrekt tenkt å kappe stivere senkefjærer enn myke originalfjærer. Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Juni 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2008 Er ganske mange problemer med kappa fjæring: Det er ingen garanti for at ikke bilen kommer lavere enn originalt ved full innfjæring, noe som kan føre til en brå stopp/smell i det demperne botner/asklingen treffer stoppgummien. Fjærene kan hoppe ut av sporene sine ved full utfjæring, slik at du pluttselig har null fjæring på ett eller flere hjul. Styringsgeometrien kan bli helt feil om man senker for mye. Du ser ut som en idiot i det du må kjøre sikksak over fartshumpene. Skal ikke komme og påstå at kappa fjærer er livsfarlig, derimot så er fjærer som er kappet av en idiot det. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet Juni 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2008 Er en grunn til at det ikke er lovlig. Skal du ikke på eu med bilen du eller? Siter 1993 BMW 325 Turbo Intercooler 1986 BMW E28 525i | 1988 740 Turbo Intercooler 1986 BMW E30 316i | 1979 244 DL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OndSofa Skrevet Juni 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2008 I tillegg så er det vel ikke helt gunstig å varme opp fjærene, slik man ofte gjør når man kapper? Siter '96 Audi A4 1.8TQ '08 Opel Vivaro 2.5TDCI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audiman Skrevet Juni 19, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2008 Tenkte ikke å kappe mye,men kw fjerene jeg har er 35/35mm noen som e litt lite på min bil. å eu kontroll er det jeg bekymrer meg minst for. Siter pi21/pøl i Brei Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Juni 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2008 Dro av en runde på senkefjærene foran på volvoen. Ikke merket noe negativt, og det er fortsatt forspenn (vel, hvis man jekker opp og røsker i fjæra kan man få til å vri på den). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbotom Skrevet Juni 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2008 Blir du tatt med kappa fjærer, så mister du lappen. Det må vel være grunn god nok til å kunne bruke noen kroner på et skikkelig understell på bilen din. Kappa fjærer er for fjøsbonder og kjøtthuer! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbodevil Skrevet Juni 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2008 Det er ingenting gale med å kappe fjører så lenge det ikke blir for mye. Jeg kjører selv med kappet fjærer foran på bilen min men jeg har bare kappet en ring, så bilen ble 2cm lavere foran og bilen ble litt stivere foran. Men som noen nevnte tidligere så blir bilen ganske humpete med kappa fjærer. Så hvis du har råd til det så anbefaler jeg å kjøpe coilovere. Siter The One And Only Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.