Gå til innhold

Finnish-arbeid før lakking av glassfiberdeler

Ranger emnet


Johan

Anbefalte innlegg

Jeg skal straks sette på body kit på bilen min. Jeg har ikke lakkert noe særlig før, så jeg setter bort lakkeringsjobben til en proff.

Tenkte alikevell jeg skulle gjøre jobben enklest mulig for lakkreren, så det ikke koster mer enn det trenger.

Passformen skal visst være god, ifølge en som har kjøpt samme kittet til sin bil. Renger imidlertid med litt finnish-arbeid før lakken legges på. Selgeren sier også at en må regne med en liten jobb på å pusse ned delene litt, ifølge han en times tid om lag.

 

Det kan jo også tenkes det kan være litt ugjevnheter / hakk i delene som må utbedres. Hvilket produkt anbefales for å utbedre dette? Kan en bare legge sprøytesparkel over og pusse ned? Først med grovt og så finere og finere. Hvor fint skal en avslutte med?

Ser noen nevner gel-coat. Bør det legges på? Hvordan behandles dette? Pussing på samme måte?

 

Jeg skal lakkere en forfanger hos lakkereren også. Denne er orginal og ferdiggrunnet. Tenkte derfor kanskje å grunne body kit'et også. Er det er dårlig idê , når en først setter ut jobben til lakkerer? Bør de ta grunninga også for å få god finnish?

Evntuelle tips om type grunner hadde vært supert!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å utbedre skraper og hakk i stylingen din, så bruk vanlig fin stålplast - eller glassfibersparkel som det også kalles, ser jeg.

 

Dette må pusses etterpå. Og Du må nok som relativt uerfaren regne med mye mer enn en times arbeid med pussing også. Godt tips er å fjerne all støv og fett fra der du skal sparkle i, da sitter den bra, og det blir ikke støvklumper i den.

 

Når du blander i herder i sparkel så ikke bare rør det sammen. Ta sparkelspada og lag hakk i den, sno den rundt og liksom arbeid med den skikkelig, velte den rundt og liksom kna den - på denne måten blir det en tettere masse uten luftbobler. Mange bra videoer om dette på nettet, men husker ikke hvor akkurat nå.

 

Men erfaringsmessig så er det ikke særlig mye mer enn sparkel - dvs stålplast eller glassfibersparkel fin type om du vil, som skal til før du har utbedret en fanger slik den er klar til grunning. Gelcoat har jeg aldri arbeidet med, men jeg vil fremdeles si at dette er helt unødvendig, om i det hele tatt går an... glassfiberen er vel behandlet med gelcoat fra før og det er nettopp skader i denne gelcoaten du skal utbedre...

 

Husk på når du pusser med relativt grovt papir for å fjerne overflødig sparkel når det er herdete, at det er lett å ta for mye. Ha igjen litt til å pusse på med fint papir - minst 800.

 

Etter du har pussa og er fornøyd, så ville jeg latt resten av arbeidet tas av en proff. Ellers - det er ikke vilt vanskelig å grunne, og dette er noe du kan gjøre sjøl, MEN SPØR lakkereren om hvilke produkt du skal bruke - slik at du ikke kjøper noe som ikke passer sammen med lakken, eller en grunning som det ikke går an å vaske med silikonfjerner - eller rødsprit, uten å vaske den av!

 

Jeg og en kompis pussa en skade i en fanger en gang, og grunna denne etterpå. Han som lakkerte hadde vaska av grunninga med rensemiddelet hans, banna noe fælt, og visa endte med at han måtte ta pussejobben fra bunn igjen, grunne og lakke på nytt - flere tusen rett i dass!

 

Så om du vil sprøyte noe selv, så gjør det først etter at du har konferert med proffen.

 

Når det gjelder sprøytesparkel er det noe dritt etter min mening. Det er så mye bedre å gjøre skikkelig grunnarbeid uten dette. Det dekker ikke mye, og en må spraye 1000 tynne lag for å få det bra. Det kan være et poeng å bruke det om du har rifter etter for grovt sandpapir, men noe mer utover det - dypere rifter enn nesten ikke merkbare - er det ubrukelig som "filler".

 

En stund reparerte jeg en del glassfiber fangere for kammerater, og jeg brukte stålplast, glassfiber+polyester og til tider fiber-armert sparkel. Etter endt pussing så grunna jeg med normal grunning. Har brukt en del filler før, men har funnet dette som sagt ubrukelig og bare et fordyrende ledd i rekken av kostnader - for dyrt er det også.

 

Selvsagt regner jeg med at andre har andre meninger om akkurat dette, men det er mi personlige erfaring :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår