Gå til innhold

Hvorfor skal vi tvinges til å ta buss??

Ranger emnet

Ja__9

Anbefalte innlegg

Sitter og leser litt rundt emnet om bensinpriser.

Lasse Fridstrøm har funnet ut følgende:

30 kroner literen ville få stor betydning for biltrafikken, det er det ingen tvil om. Men vi har ingen erfaring på området, fordi vi aldri har hatt så høy pris. Det vi vet er at en 10 prosents økning i bensinprisen, minsker bilbruken med 1-2 prosent på kort sikt, og kanskje 3 prosent på lang sikt. Men her er det jo snakk om en tredobling av prisen, så konsekvensene ville bli store, kanskje 20-30 prosent redusert biltrafikk eller mer.

smart ikke sant...

TØI anslår også at busstrafikken vil øke med 146 prosent dersom drivstoffprisene tredobles i denne perioden; busstrafikken vil altså være 2,5 ganger så høy. Gitt like drivstoffpriser er busstrafikken bare forutsatt å øke så vidt.

Den største veksten vil imidlertid komme i togtrafikken; en tredobling av bensinprisene kan føre til en økning på 171 prosent.

fsc.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bare noe piss med de miljøfolkene. Stordalen f.eks. kjører jo ikke engang bilene han lager, i stedet kjøper han privat fly, kjører rundt i en dyr merce med 4-5 liters motor, gjett om den er miljøvennelig! Hvorfor kjører ikke han rundt i el-bilene, eller kjører vanlig rutefly, evt tar toget? Hvorfor har Al Gore flere ganger tatt privatfly til konferanser og møter? Er det spesielt miljøvennelig?

Det er enkelt å be andre om å gjøre ting, men selv er det ikke snakk om det. Er bare noe piss med politikere, de lyver, skifter meninger, manipulerer og snur seg med vinden. Politikere er mennesker som ikke passer inn andre steder, men som i stedet bare vil ødelegge landet. Alle disse avgiftene på biler, bensin osv er bare for å suge til seg penger. Folk driter vel langt i miljøet. Hvis alle disse topp-politikerne mener det de sier kan de jo bli kjørt til stortinget eller hvor de skal i miljøbiler i stedet for limmoer med motorer på størrelser med eneboliger. Hvorfor tar de ikke toget til Brussel og EU-møtene?

99 % av alle som snakker om å redde miljøet har det bare som hobby. Det betyr intet mer for dem enn at de holder på med det av og til. Lenge leve gode gamle bensintørstige amerikanere! :ratatatat

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alle som har mulighet til å ta buss heller, synes det er litt dumt at de skal sette de så utrolig mye opp, blir nesten litt irritert. Jeg pendler 14 mil hver dag og har ingen mulighet til å ta buss. Jeg jobber også skift så for meg hadde det blitt veldig vansklig å ta buss.

Synes nesten at bensinprisene kunne vore høyere i byer enn på bygder, for på bygder er vi mye mer avhengig av bil og ikke så stor tilgang på busser osv. Men sikkert ikke mange som er enig i det da.

Mvh. Silje-Renée (http://www.srsuperteam.tk)

BMW 523ia Touring

Hyundai Accent 1996

Ford Sierra 1986 Bilcrossbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noe piss med de miljøfolkene. Stordalen f.eks. kjører jo ikke engang bilene han lager, i stedet kjøper han privat fly, kjører rundt i en dyr merce med 4-5 liters motor, gjett om den er miljøvennelig! Hvorfor kjører ikke han rundt i el-bilene, eller kjører vanlig rutefly, evt tar toget? Hvorfor har Al Gore flere ganger tatt privatfly til konferanser og møter? Er det spesielt miljøvennelig?

Det er enkelt å be andre om å gjøre ting, men selv er det ikke snakk om det. Er bare noe piss med politikere, de lyver, skifter meninger, manipulerer og snur seg med vinden. Politikere er mennesker som ikke passer inn andre steder, men som i stedet bare vil ødelegge landet. Alle disse avgiftene på biler, bensin osv er bare for å suge til seg penger. Folk driter vel langt i miljøet. Hvis alle disse topp-politikerne mener det de sier kan de jo bli kjørt til stortinget eller hvor de skal i miljøbiler i stedet for limmoer med motorer på størrelser med eneboliger. Hvorfor tar de ikke toget til Brussel og EU-møtene?

99 % av alle som snakker om å redde miljøet har det bare som hobby. Det betyr intet mer for dem enn at de holder på med det av og til. Lenge leve gode gamle bensintørstige amerikanere! :ratatatat

Så bra sagt! Kunne ikke vært mer enig.

Mvh. Silje-Renée (http://www.srsuperteam.tk)

BMW 523ia Touring

Hyundai Accent 1996

Ford Sierra 1986 Bilcrossbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan jeg jo komme med noen grunner til at man ikke bør ta buss:

Den kommer for seint

Den er av og til full

Den bruker hundre år på å komme fram

Du må vente

Du må planlegge

Du må gjerne gå langt til busstoppet

Du må av og til vente flere timer før de neste bussene går

Du må ofte gå langt til og fra busstoppet

Nattbuss er svindyrt

Om sommeren er det ofte glovarmt i bussen

Du kommer ofte for seint til bussen

Bussen går ikke overalt

Bor du i skauen kan du ikke ta bussen, da må du sykle eller kjøre selv.

Bussen går generelt ofte ikke til mange plasser

Bor du utenfor byen er det veldig tungvindt å ta buss

Bussen kjører tregt og det går ofte dobbelt så fort å kjøre bil, gjerne tre-fire dobbelt så fort.

Så bra sagt! Kunne ikke vært mer enig.
Kunne ikke vært mer enig jeg heller :) :P

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan jeg jo komme med noen grunner til at man ikke bør ta buss:

Den kommer for seint

Den er av og til full

Den bruker hundre år på å komme fram

Du må vente

Du må planlegge

Du må gjerne gå langt til busstoppet

Du må av og til vente flere timer før de neste bussene går

Du må ofte gå langt til og fra busstoppet

Nattbuss er svindyrt

Om sommeren er det ofte glovarmt i bussen

Du kommer ofte for seint til bussen

Bussen går ikke overalt

Bor du i skauen kan du ikke ta bussen, da må du sykle eller kjøre selv.

Bussen går generelt ofte ikke til mange plasser

Bor du utenfor byen er det veldig tungvindt å ta buss

Bussen kjører tregt og det går ofte dobbelt så fort å kjøre bil, gjerne tre-fire dobbelt så fort.

dette kan jeg si meg 100% enig i ! Spesielt etter at kolumbus overtok rutene her kommer de enten 20 min før tiden eller 20 min etter tiden.. utrolig slitsomt!

fsc.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare å ta bussen i Oslo heller. Enten så kommer den 5 min før eller så kommer 10min etter tiden.

Det er dobbelt så raskt å kjøre bil enn å ta bussen. På mopen bruker jeg 10min til jobben. Skal jeg ta bussen kan det fort gå en 1 før jeg er fremme.

Det er også billigere å kjøre bilen siden det koster 30,- pr tur (22,- om man kjøper billett i automat). En dag med buss er det mopeden bruker på 1 uke.

Om vinter'n er det dobbelt så billig å kjøre bil enn å ta bussen.

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel her jeg bor

Skal du ta toget fra Asker til Sandvika, så koster det deg 53 kroner per vei om du ikke er så tidlig ute at du rekker å kjøpe billett på forhånd, da koster den 33 kroner.

Men som sagt, 53 kroner en vei til sandvika, det er ca 10-12 km med bil. koster deg tja 15? kr i drivstoffutgifter og så har du 3 timer gratis parkering på kjøpesenteret i sandvika.

Så da blir det 106 kroner med toget, og 30 kroner med bilen. Hva velger du ?

Enda værre er det om man er 5 på tur, 530 kroner med tog (om man ikke kjøper familie/gruppepris) og si 40 kroner med bil.. Såre enkelt valg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider