Mustang95 Skrevet Juni 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2008 Hva blir buss prisene hvis bensin go diselen blir så dyr? Enda høyere vel, det sier seg selv det. Det samme med transporten, og da blir varene høyere også. ;) Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OVS72 Skrevet Juni 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2008 Og blir bussen dyrere kan en kjøre bil! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jinxed Skrevet Juni 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2008 Å si at bil er billigere enn buss pga. at du bare bruker 15kr til bensin på 10-12km blir litt lettvint. I km pris må du regne med forsikring, slitasje osv. som en totalkostnad. Reiser du aleine vil jeg tro bilen blir dyrest til slutt. Men who cares, buss er boss, skulle likt å se bussene tilrettelagt for folk over 2 meter. :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Juni 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2008 Her kan jeg jo komme med noen grunner til at man ikke bør ta buss: Bla bla bla Kommer helt an på hvor man bor. Her kommer kollektivtrafikken ganske ofte, i byen er det ikke spørsmål om hva man gjør egentlig. Skal du på kryss og tvers en dag betaler du 55 for dagskort. Da slipper du å betale for bomringpasseringer, bensin og parkering. Såre enkelt valg. Skal man derimot benytte seg av den litt mer "landlige" kollektivtransporten (hvis man skal ut av Oslo) er bilen det fornuftige valget. Er vel forresten ikke bare å sette seg inn å kjøre hvis man skal et sted? Her i Oslo har vi faktisk flere muligheter enn én på hvor vi skal kjøre. Nei du, man må nok planlegge litt utifra både parkeringsmuligheter og hvilken vei man skal kjøre - da er det nesten enklere å hoppe på T-banen, titte på et kart og gå til et sted som ligger 5 minutter unna. Er forresten ikke noe problem å bo i skauen. En bekjent av meg bor "der ingen skulle tru at nokon kunne bu", og kjører moped til utkanten av Oslo og tar T-banen inn. Ja, han bruker lengre tid enn om han skulle kjørt, men du skal få en premie av meg hvis du finner parkeringsplass ved skolen hans. "Du kommer ofte for seint til bussen". Ja, det hender (ganske ofte) at jeg må løpe til T-banen eller bussen. Det er fordi jeg er treig som faen til å komme meg ut av døra.. Og du, jeg digger å kunne beregne så jeg akkurat rekker å komme meg ut av huset, ta banen, løpe ut, opp en trapp og så parallelt med bussen og kaste seg på - og ha funnet ut hvor jeg skulle en halvtime før. Kall meg weirdo, men jeg digger å ha utnyttet kollektivtransporten fullt ut med hårfin beregning og litt flaks :) Selvfølgelig er det mange negative sider med kollektivtransporten og. Men det blir for lettvint med en slik liste med "argumenter" du har laget.. Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
destroyy Skrevet Juni 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2008 Skal de få folk til å buss, må de faen meg minske prisene, samt øke tilbudet på hvor bussene går hen. Siter e28 "m535" x:Husqvarna smr510 vrak :/ x:28 m535 banebil x:e28 518i og 520i. samt e30 318i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet Juni 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2008 Skal de få folk til å buss, må de faen meg minske prisene, samt øke tilbudet på hvor bussene går hen. Men går ikke da, det blir jo for dyrt for selvskapet/staten. Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hisap Skrevet Juni 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2008 Bensin/Diesel er jo blodet i årene i vårt langstrakte land. Setter man opp prisen blir alt dyrere, lønningene må opp og da har jo hærligheten av inflasjon gjort at bensin koster samme prosent av lønningen din som før. Bensinprisen brude ikke tukkles med før vi faktisk har reelle miljøvennelige bil valg... Å ta buss med Rullestol/Barnevogn etc går ikke, tenk deg 9-10 familier mandags morgen som venter på bussen, alle med barnevogn. Går bare ikke. Her i hedmarken feks er det folk som har 4-5 mil til nærmeste barnehage, nærmeste buss stop er 3 mil unna... Sier seg selv at folk velger bilen. Må vel holde ut 1år til med dissa apene som styrer landet vårt... :boxers Siter '09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+ '09 Can-Am Outlander MAX 800 XT '09 Yamaha YFM350R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet Juni 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2008 Bensin/Diesel er jo blodet i årene i vårt langstrakte land.Setter man opp prisen blir alt dyrere, lønningene må opp og da har jo hærligheten av inflasjon gjort at bensin koster samme prosent av lønningen din som før. Bensinprisen brude ikke tukkles med før vi faktisk har reelle miljøvennelige bil valg... Å ta buss med Rullestol/Barnevogn etc går ikke, tenk deg 9-10 familier mandags morgen som venter på bussen, alle med barnevogn. Går bare ikke. Her i hedmarken feks er det folk som har 4-5 mil til nærmeste barnehage, nærmeste buss stop er 3 mil unna... Sier seg selv at folk velger bilen. Må vel holde ut 1år til med dissa apene som styrer landet vårt... :boxers Nå er dem heldigvis blitt en mindre :) Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dammed Skrevet Juni 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2008 du blir ikke tvunget til å ta buss, du blir tvunget til å betale mer til staten. Bare å innse det folkens, staten er den grådigste faenskapet jeg har sett siden Hitler og Sadam. Fytte f*** hvor mye de skal ha. Over 2/3 av lønna mi går faen meg til staten hvis man tar alle avgifter, moms og skatt. Her er bensin prisen nesten på 15kr literen. I statene er den på litt over en dollar, altså 5 kroner. Burde drepe hele den jævla regjeringen. Vi skal skru opp bensinprisene og håpe folk begynner å gå, joa som flere før meg har sagt, hjelper ikke å skru opp bensin prisen hvis man ikke forandre de offentlige transport mulighetene. Hvis de skal drive med sin grønne lov så ta og bygg vindmøller, vannkraftverk og bølgekraftverk. Bilene er her for å vli. Og blir bensin prisen 30kr literen, så skal jeg for pokker meg smugle bensin fra Latvia! Siter Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Juni 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2008 Den eneste bussen som har fungert for meg var skolebussen på ungdomsskolen og videregående (men jeg kjørte for det meste moped og bil når jeg kunne likevel). Syns alltid at bussen bruker en time uansett hvor jeg skal.. Og treffer aldri med tidspunktene, så total brukt tid blir mer. F.eks: 30-35 min kjøring til skole tar 1 time med buss, 40 min kjøring fra skole til jobb tar en time med buss, og sist men ikke minst tar 8 min kjøring fra jobb og hjem en jævla time med buss :P Må i tillegg gå i 10-20 min på alle turene og vente noe jævli for bussen kommer til helt feile tider Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet Juni 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2008 du blir ikke tvunget til å ta buss, du blir tvunget til å betale mer til staten. Bare å innse det folkens, staten er den grådigste faenskapet jeg har sett siden Hitler og Sadam. Fytte f*** hvor mye de skal ha. Over 2/3 av lønna mi går faen meg til staten hvis man tar alle avgifter, moms og skatt. Her er bensin prisen nesten på 15kr literen. I statene er den på litt over en dollar, altså 5 kroner. Burde drepe hele den jævla regjeringen. Vi skal skru opp bensinprisene og håpe folk begynner å gå, joa som flere før meg har sagt, hjelper ikke å skru opp bensin prisen hvis man ikke forandre de offentlige transport mulighetene. Hvis de skal drive med sin grønne lov så ta og bygg vindmøller, vannkraftverk og bølgekraftverk. Bilene er her for å vli. Og blir bensin prisen 30kr literen, så skal jeg for pokker meg smugle bensin fra Latvia! Enda en grunn for å shoppe i Sverige (harrytur), mat, alkohol, tobakk, snus og BENSIN! Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Juni 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2008 Sist jeg var i Sverige var bensinen en krone dyrere ved Svinesund enn på Ryen.. Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KinG^KaoZ Skrevet Juni 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2008 30kr literen? Bussene her i haugesund koster 65kr om natta! Det er billigere aa ta taxi til byn (10min) om vi er 3-4stk enn aa vente paa den forbanna bussen. Siter To change is easy, to improve is hard. Mitt galleri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sharp Skrevet Juni 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2008 Et eksempel her jeg borSkal du ta toget fra Asker til Sandvika, så koster det deg 53 kroner per vei om du ikke er så tidlig ute at du rekker å kjøpe billett på forhånd, da koster den 33 kroner. Men som sagt, 53 kroner en vei til sandvika, det er ca 10-12 km med bil. koster deg tja 15? kr i drivstoffutgifter og så har du 3 timer gratis parkering på kjøpesenteret i sandvika. Så da blir det 106 kroner med toget, og 30 kroner med bilen. Hva velger du ? Enda værre er det om man er 5 på tur, 530 kroner med tog (om man ikke kjøper familie/gruppepris) og si 40 kroner med bil.. Såre enkelt valg.. Her har du jo et sterkt argument for å gjøre det billigere å ta tog / buss og dyrere å kjøre.... Siter 1996 850 R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sharp Skrevet Juni 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2008 Problemet er at det ikke eksisterer noe reelt alternativ til bilen, og det ser ikke ut som en eneste politiker har tenkt å gjøre noe med det heller. Hverken buss, tog, eller båt har muligheten til å erstatte bil og lastebil i dette landet i skrivende stund. Hva hvis jeg sier deg at det er toget som frakter mest gods mellom Trondheim og Oslo, og ikke bilen? Hva om jeg sier de aller fleste reiser kollektivt mellom Trondheim og Værnes og Oslo og Gardermoen? Alternativer eksisterer, men er helst i store byer man kan få løsninger med så høy frekvens at det kan erstette bilen for folk flest. Så dere fra Malvik og andre gudsforlatte steder i utkant-Norge: slutt å klag over bensinpris på 14 kr litern, dere betaler jo tross alt så mye mindre andre områder, bolig f.eks. Siter 1996 850 R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg