Hisap Skrevet Juni 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2008 Hva hvis jeg sier deg at det er toget som frakter mest gods mellom Trondheim og Oslo, og ikke bilen? Hva om jeg sier de aller fleste reiser kollektivt mellom Trondheim og Værnes og Oslo og Gardermoen? Alternativer eksisterer, men er helst i store byer man kan få løsninger med så høy frekvens at det kan erstette bilen for folk flest. Så dere fra Malvik og andre gudsforlatte steder i utkant-Norge: slutt å klag over bensinpris på 14 kr litern, dere betaler jo tross alt så mye mindre andre områder, bolig f.eks. Sjekka hva feks en Villa forsikring koster dem som bor i "Gudsforlatte" steder koster? Man skal da ikke straffes økonomisk av staten her i landet for hvor du ønsker å bo. Pengene som du bruker på bolig får du som regel igjen +mer i storbyene så et veldig dårlig argument. Siter '09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+ '09 Can-Am Outlander MAX 800 XT '09 Yamaha YFM350R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OndSofa Skrevet Juni 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2008 Hva hvis jeg sier deg at det er toget som frakter mest gods mellom Trondheim og Oslo, og ikke bilen? Hva om jeg sier de aller fleste reiser kollektivt mellom Trondheim og Værnes og Oslo og Gardermoen? Alternativer eksisterer, men er helst i store byer man kan få løsninger med så høy frekvens at det kan erstette bilen for folk flest. Så dere fra Malvik og andre gudsforlatte steder i utkant-Norge: slutt å klag over bensinpris på 14 kr litern, dere betaler jo tross alt så mye mindre andre områder, bolig f.eks. Toget har jo fremdeles ikke kapasitet til å ta unna alt det som går på vei nå, det er jo en grunn til at det går langs veien. Og hva er det jeg betaler så mye mindre av? Du får sjekke opp fakta litt før du uttaler deg neste gang :) Siter '96 Audi A4 1.8TQ '08 Opel Vivaro 2.5TDCI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sharp Skrevet Juni 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2008 Toget har jo fremdeles ikke kapasitet til å ta unna alt det som går på vei nå, det er jo en grunn til at det går langs veien. Og grunnen til at toget ikke har kapasitet til mer skyldes jo at det har blitt prioritert for mye til veg i forhold til jernbane, sammtidig som vegtransport har vært for billig over lang tid. Du mener folk i distriktene har høyere leveutgifter enn folk i byen altså? Folk som bor langt utti distriktene har mange færre bomringer, må nesten aldri betale for å parkere samt billigere forsikring enn folk i byene. Skal du parker en dag i Oslo blir det fort flere hundre kroner, kommer ganske mange mil for den summen. Og til dere som pendler så langt hver dag og klager over bensinprisene: hva med å FLYTTE? :idea: Og hva er det jeg betaler så mye mindre av? Du får sjekke opp fakta litt før du uttaler deg neste gang :) Fikk sjekka opp litt fakta da, SSB - Utgift per husholdning per år i forskjellige bostedsstrøk. Sammenlikner spredtbygd med tettbygd på de to områdene jeg har nevnt, bolig og transoport: Bolig: 15 000 kr mer per husholding i de største byene Transport: 8 000 kr mindre per husholdning i de største byene I tillegg, siden folk i byene har så små leiligheter og gjerne er mer urbane, bruker de 60 % mer på resturanttjenseter i året en folk fra bygdene. Så jeg mener folk i distriktene bør slutte å sutre om høy drivstoffprisen og heller konstatere at det ER forskjeller mellom by og land. Siter 1996 850 R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OndSofa Skrevet Juni 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2008 Og grunnen til at toget ikke har kapasitet til mer skyldes jo at det har blitt prioritert for mye til veg i forhold til jernbane, sammtidig som vegtransport har vært for billig over lang tid. Du mener folk i distriktene har høyere leveutgifter enn folk i byen altså? Folk som bor langt utti distriktene har mange færre bomringer, må nesten aldri betale for å parkere samt billigere forsikring enn folk i byene. Skal du parker en dag i Oslo blir det fort flere hundre kroner, kommer ganske mange mil for den summen. Og til dere som pendler så langt hver dag og klager over bensinprisene: hva med å FLYTTE? :idea: Fikk sjekka opp litt fakta da, SSB - Utgift per husholdning per år i forskjellige bostedsstrøk. Sammenlikner spredtbygd med tettbygd på de to områdene jeg har nevnt, bolig og transoport: Bolig: 15 000 kr mer per husholding i de største byene Transport: 8 000 kr mindre per husholdning i de største byene I tillegg, siden folk i byene har så små leiligheter og gjerne er mer urbane, bruker de 60 % mer på resturanttjenseter i året en folk fra bygdene. Så jeg mener folk i distriktene bør slutte å sutre om høy drivstoffprisen og heller konstatere at det ER forskjeller mellom by og land. Well, så ofte som jeg spiser ute og kjører i Trondheim tror jeg nok ikke jeg betaler akkurat noe mindre enn deg, og betaler snart 11k i mnd bare i leilighetslån. Flytte ja, det er en kjempegod ide. Hadde vært kjempefint for landet tenker jeg, om avgiftspolitikken resulterer i at vi plutselig bare har noen par storbyer i landet som vi kan telle på to hender, fordi folk ikke har råd til å komme seg på jobb lengre. Siter '96 Audi A4 1.8TQ '08 Opel Vivaro 2.5TDCI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Juni 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2008 Flytte ja, det er en kjempegod ide. Hadde vært kjempefint for landet tenker jeg, om avgiftspolitikken resulterer i at vi plutselig bare har noen par storbyer i landet som vi kan telle på to hender, fordi folk ikke har råd til å komme seg på jobb lengre. Alternativet er jo å flytte arbeidsplassene ut på landet. Er ihvertfall noe som er galt om man må kjøre 100+ km hver dag for å komme seg til og fra jobb. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juni 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2008 Alternativet er jo å flytte arbeidsplassene ut på landet. Er ihvertfall noe som er galt om man må kjøre 100+ km hver dag for å komme seg til og fra jobb.Vi bor i et av verdens mest langstrakte land. Da må det nesten bli slik.Eller vil du helst at store deler av landet skal ligge brakk? Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Juni 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2008 Nå er ikke jeg 18, og da tar jeg ofte(ca. hver-annahver helg) toget fra Lillestrøm, til Stokke. Da blir jeg skyssa ned til lillestrøm, og henta i stokke, så allerede der har jeg spart penger. Men så kommer togbilletten. Har jeg så gull i rævva at jeg rekker å kjøpe på automat, koster det 189,- Siden destinasjonen jeg egentlig søker er andebu, så er det 13-14 mil. Si 14, for å gjøre regnestykket pessimistisk. Da er det totalt 28 mil, og la oss si at jeg kjører min egen bil, og da snakker vi nok 1,5 på mila. Med en bensinpris på 12,00, blir det: 12 x 1,5 x 28 = 432,- , og toget koster SÅVIDT mindre, med 378,- . Kjører jeg til gjengjeld foreldras bil, som bruker 0,6 på mila med diesel, à 12.50, blir det 210,- Med andre ord tur-retur for like mye som EN VEI med billett på toget. Attpåtil må man enten betale med kredittkort, eller cash. Har allerede stått en gang med skjegget i postkassa, med Electron kortet mitt, og 0,- i cash, men til gjengjeld en hyggelig konduktør som slapp meg av på neste stasjon, holdt igjen toget, og lot meg ta ut penger :) Så alt i alt, om det gjøres mer tilgjengelig, og for all del BILLIGERE, da kan toget ha en sjanse. Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sharp Skrevet Juni 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2008 Vi bor i et av verdens mest langstrakte land. Da må det nesten bli slik.Eller vil du helst at store deler av landet skal ligge brakk? Jeg ser ikke hvorfor vi på død og liv skal befolke hvert eneste gudsforlatte sted her i landet. Selvsagt må vi holde liv i distriktene, men selv ute på bygda går det jo ann å føre en god transportpolitikk ved å lokalisere arbeidsplasser, skole og bosted i rimelig avstand til hverandre. Siter 1996 850 R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juni 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2008 Jeg ser ikke hvorfor vi på død og liv skal befolke hvert eneste gudsforlatte sted her i landet. Selvsagt må vi holde liv i distriktene, men selv ute på bygda går det jo ann å føre en god transportpolitikk ved å lokalisere arbeidsplasser, skole og bosted i rimelig avstand til hverandre. Handler vel neppe om å befolke. Snarere å unngå avfolkning. Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saabaero Skrevet Juni 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2008 Jeg bor på "landet". Stedet jeg bor er i sterk vekst grunnet utbygginger i industrien. Boligprisene er tilnærmet lik som i de store byene. Til butikken er et 4 km. Til jobb er det 6. Vi har ikke buss her. Eneste bussene som går er skolebussene og de som går til nærmeste by. De går 2 ganger om dagen. Tog har vi ikke. Nærmeste togstasjon er 15 mil. Nærmeste flyplass er 15 mil. Altså: Boligprisene er de samme som i de fleste byer, kollektivtransporten er fraværende, har kun 2 butikker og begge er dyre. Konklusjon: Det er umulig å leve uten bil her. Og nei Sharp, det er ikke billigere å bo på bygda enn i byen. Heller dyrere. En bensinpris på 30-40 kroner literen ville ødelagt hele kommunen, om ikke kollektivtrafikken utbedres for flere millioner. Trust me, det kommer ikke til å skje. Ikke av kommunen, ikke av fylkeskommunen og heller ikke av staten A/S.! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sharp Skrevet Juni 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2008 Jeg bor på "landet". Stedet jeg bor er i sterk vekst grunnet utbygginger i industrien. Boligprisene er tilnærmet lik som i de store byene. Til butikken er et 4 km. Til jobb er det 6. Så med andre ord, med en normal bil bruker du 20 kroner dagen i bensin til / fra jobb med stopp på butikken? Så kommer jo alle de andre kostnadene: Tidskostnader: Hvor lang tid bruker du på å stå i kø hver dag? Tid er jo som kjent penger, og de fleste i dag verdsetter sin tid til 100 kroner timen. Parkeringskostnader: Hvor mye koster det deg å parkere en arbeidsdag? Bomkostnader: Hva blir summen av alle bommene du må passere i løpet av en dag? Parkering hjemme: Hvor mye betaler du i leie av parkeringsplass hjemme, evt. hva kostet garasjen din? Jeg bor ganske sentralt i Trondhei, 7 km til sentrum. Hadde jeg kjørt på jobb en dag ville totalkostnadene blitt ca 250 kr. Så jeg godtar ikke din påstand om at det er like dyrt på bygda som i byen! Siter 1996 850 R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saabaero Skrevet Juni 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2008 Du har vel noe som heter kollektivtraffik!? Det har ikke jeg. Da MÅ jeg kjøre til jobb, hvis jeg ikke har lyst til å stå opp klokken 5 å gå til jobb! Dere i byene syter om å ha bompenger og dyre parkeringsplasser? Og til dere som pendler så langt hver dag og klager over bensinprisene: hva med å FLYTTE? Hva med dere i byene som syter over dyre bompenger? FLYTT! Seriøst... Dere sliter med bompenger.. Vi sliter med elendige veier, langt til nærmeste bensinstasjon, dårlig utvalg av alle varer(dobbelt så dyrt!!!). Dere skal ikke syte. Vi har veier som er så smale at to normale biler ikke kan kjøre i fartsgrensen når de møtes.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sharp Skrevet Juni 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2008 Jeg klager ikke over bompenger, syns gjerne det kunne vært dyrere så det ble færre som kjørte bil og mindre kø. Men det er jo sant det du sier, samma faen om man bor i distriktene eller i byen; det finnes alltid noe man kan syte over. Dessverre er det veldig mange sytepaver her inne. Syns stort sett man har det greit her i landet, men at man må jobbe for bedre veier i distriktene og bedre kollektivtilbud i byene! Siter 1996 850 R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
high octane Skrevet Juni 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2008 Alt er grisedyrt i Norge. Jeg for min del velger å kompensere med litt pengeindrivende greier utenom arbeidstid. 200 her og 3000 der. Denne uka har jeg fått 2200 ved ganske små håndvendinger. Må vel kanskje være litt halveis lur hvis man skal snyte staten for penger. Føles godt å stappe 1000-lapper staten ikke tjener på rett i lomma,skikkelig grisegodt når jeg tenker meg om. Få en revisor tilå se over regnskapene deres. Det lønner seg og betale noen 1000 for en grundig gjennomgang. Betaler mellom 10-12% skatt i en jobb som er bra betalt i utgangspunktet jeg nå, så jeg lider ikke noen økonomisk last pga.bensin. Var lønnsomt å flytte så jeg bor noen mil lengre unna jobb. Det er faktisk jææævli mye fradrag man kan få på skatten som jeg aldri har hørt om en gang, før jeg fikk en til å se litt selvangivelsa mi. Triksing og luring er veien å gå for min del i allefall. Siter proud mebmer of FosenRacingTeam Mercedes 190E 1987(rånebil) volvo V70 TDI. 2000(bruksbil) volvo 245GLT. 1989(herjevogn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dammed Skrevet Juni 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2008 Flytter til Sverige så fort jeg er ferdig med utdannelsen, bo i strømstad og pendle frivillig til Sarpsborg/>Fredrikstad/Halden for å jobbe. Angående syting, nja vet ikke helt. Uansett sett hvordan du snur og vender på det så syns jeg at staten rett og slett tilbakeholder for mye av pengene de har/får inn. Mye å ta fatt i, men jeg gidder ikke å tenke over det. Som Marley sa det: "Don't worry, be happy" Og noe mer enn det kan man nok ikke gjøre. Leste her om dagen i vg(?) om en vei rundt ålesund området som er rundt 5m i bredden og 14 folk har dødd på den 2 mils strekingen på 20 år... Hva sier staten, nja, jo, vi må jo diskutere det. Politikk er bare et fint ord for "en gruppe med mennesker som driver med organisert løgn". Tomme løfter og rullekaker. Siter Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg