Gå til innhold

Veteranbiltips!

Ranger emnet


akselrv

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ny når det gjelder veteranbiler, men har hørt at det er billig avgift og forsikring? Hvor mye må man regne med å betale i året for en gjennomsnittlig veteranbil egentlig? 360kr årsavgift, men hvor mye i forsikring? Har hørt at man kan få forsikring så billig som 500kr..

 

Og hvilken veteran bør jeg se etter? Jeg har laget noen kriterier, ikke nødvendigvis spikra fast disse, men likevel:

 

Helst 60-70-talls

Ikke amerikaner eller Mercedes

Sporty! Sportsbil, coupe o.l. Gjerne cabriolet!

Helst 4-5 seter.

Motorstørrelse ikke så viktig, så lenge den er noenlunde i stand til å følge med dagens trafikk.

Pris: Billig! Helst rundt 20 000. Trenger altså ikke å være noen veldig sjelden bil.

Forholdsvis driftsikker.

 

Er litt svak for Fiat og Peugeot blant annet, men også gamle japanere :)

 

Finnes det håp for meg med disse kriteriene?

 

Til slutt, er det fordeler med å importere biler fra utlandet, prismessig?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

volvo er et bra valg men kanskje ikke så sporty :volvsmile

ga ca 1000kr i året på en 142 hos gjensidige men du får de billigere, hadda da bare forsikring på veteranbil

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, er visst 380kr årsavgift i år. Årsavgift var gratis før 2004.

 

 

Det er ikke årsavgift, men en personskadeforsikring man før betalt gjennom forsikringsselskapet om jeg ikke husker feil...

For 20 Papp med 4-5 seter og cabriolet skal du nok lete godt.

Om du kan akseptere to seter, eller tak er det plutselig mere og velge i....

Import av bil for 20k ferdig reg vil si at du kan kjpe bil for rundt 10k i ulandet, 2500 i mva, rundt 4k i stk. avgift om jeg ikke husker feil og resten går med på og hente bilen... Kan og vil du skru litt selv ? Har du råd til og kost på bilen litt etterhvert ?

 

Veteran som entusiastbil er genialt, du kan bruke hva du sparer i forsikring og årsavgift på vedlikehold i dtedet... litt mere givende og legge i gjenn penger i deler enn i statskassen...

våga vägra mainstream!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg betalte årsavgift på min 142 så tror nok det er årsavift på de, med mindre jeg har blitt lurt :)

edit: sjekka nettopp hos toll.no, er 380kr i årsavgift på motorvogner som er 30 år eller eldre

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke årsavgift, men en personskadeforsikring man før betalt gjennom forsikringsselskapet om jeg ikke husker feil...

For 20 Papp med 4-5 seter og cabriolet skal du nok lete godt.

Om du kan akseptere to seter, eller tak er det plutselig mere og velge i....

Import av bil for 20k ferdig reg vil si at du kan kjpe bil for rundt 10k i ulandet, 2500 i mva, rundt 4k i stk. avgift om jeg ikke husker feil og resten går med på og hente bilen... Kan og vil du skru litt selv ? Har du råd til og kost på bilen litt etterhvert ?

 

Veteran som entusiastbil er genialt, du kan bruke hva du sparer i forsikring og årsavgift på vedlikehold i dtedet... litt mere givende og legge i gjenn penger i deler enn i statskassen...

 

Selvfølgelig, cabriolet var bare en fordel, men ingen nødvendighet. Viktigste er at den har et tiltalende utseende. Det er bare det at jeg ikke har funnet "den rette" ennå. Har sett det er veldig bra utvalg av veteranbiler i Sverige, kanskje det hadde vært en mulighet. Vil helst slippe å skru så mye, mangeler erfaring på det området. Men kjenner til ett rimelig verksted hvis det skulle trengs noe arbeid..

Men generelt, hva slags biler er rimelige og sporty, som jeg kan kikke etter? Rundt 20-25 000 kanskje. Noe som gir mye for penga :)

 

P.S. Har sett litt på Fiat 124. Det er den slags biler jeg synes er fine! Men de er ikke spesielt billige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en 1970 Opel Kadett B 1100?? 2dørs.

107000km. Meget billig i drift!!

Stilig gammel bil. Og med rette felgene et riktig blikkfang!

1968 Ford Mustang HT "Pro Touring" 352BB FE 500hk, C6, 9"DL, Viper red.

1998 Ford Mustang 3,8V6

1995 Chevrolet Astro EXT AWD

2001 Audi A6 V6 2,7BiTurbo quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår