Gå til innhold

Kalkunlyd?

Ranger emnet


espen_rs

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei Espen,

jeg fikk den lyden etter at jeg snudde resirk ventilen min jeg, åssen resirk har du a? orginal eller har du byttet? er den nye evetuelt liten?

 

den lyden kommer jo av at lufta føres tilbake til turboen og slår lufta i "biter" og lager den woo tc tc tc og ikke wooootch,

 

Ole

Toyota RAV4 2.0 automat

Skoda Octavia 1.9 tdi automat (solgt)

Skoda Octavia 1.8 Turbo (solgt)

Sjekk ut mini SUV`n vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har bytta... har TS sin resirk, så den er større enn orginalen som satt i..

 

når jeg snudde den jeg har nå (ts sin) så fikk jeg bare en plystre lyd jeg, veit ikke om du husker hvordan den var...

 

Men kan prøve å sette inn orginalen, og se hvordan det blir da...

 

Men syns den lyden er MYE kulere,. ekke så mange som har den heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare snu den du den nye og hør da, du som har chip i bilen burde ikke kjøre med orginal driten, den vil bare sprekke, ja jeg husker åssen den ble etter treffet,

er det lenge siden du har byttet filteret ditt forresten?

Det skal jo ikke stå på lenger en 5000km maks, har vel egentlig ikke noe med saken og gjøre men hehe

Toyota RAV4 2.0 automat

Skoda Octavia 1.9 tdi automat (solgt)

Skoda Octavia 1.8 Turbo (solgt)

Sjekk ut mini SUV`n vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foresten.. Noen som veit hvordan det blir å sette inn dump i rs'n?

 

Er mange som sier at pop off ikke r bra for vag biler, med tanke på at om man har det, mister man alt turbotrykk når man girer til neste gir osv..

 

Men har sett noen som har det:

 

De blender det ene røret på en eller annen måte osv.. og det funker,,

 

Med det kan jeg jo få kalkunlyden, men er ikke sikker på hvordan jeg skal gå fram for å få til noe sånt =(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt,,,,

 

FJÆRN resirkventilen åsett på en blendeplugg, den såkalte kjalkunlyden er lyden av at luft slår tilbake på impellerene på turboen.

grunnen til at du får den med orginalresirken er at denne ikke klarer ta unna lufta like bra altså noe slår imot impellerene. men uten dump får du8 PORNOGRAFISK lyd.

å med små mikke mus turboer som det er på 1.8t å ladetrykk tilsvarende falskluft er det igrunn ikke noe å frykte. såå klart litt turboslitaske vil det gi.

 

men skrekkhistorier om knekte turbinaksler. osv hører enten til MONSTERTURBOER som GarretGT35 osv. evt billige Kinakjafsturboer....

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva lader bilen din egentlig Espen? jeg kjører med 1,2 bar.

nei jeg har bare chippa den og satt på en stoor resirk, og et åpent filter,(det er det som er gjort med motoren hehe er utsende som er er gjort mest med på min) Dumpventil må du ikke sette på, da fyller du katalisatoren med bensin til slutt og du får feil melding på luft mengde måleren din, ja luft mengde måler koster litt rundt 1000-2000 kr TROR jeg, spørs hvor du kjøpre og % du får osv..

ja det skal egentlig være tørre filter på disse bilene..

 

Hvis jeg tar feil får dere bare rette på meg..

 

Ole

Toyota RAV4 2.0 automat

Skoda Octavia 1.9 tdi automat (solgt)

Skoda Octavia 1.8 Turbo (solgt)

Sjekk ut mini SUV`n vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørt noe om at man kan få den med pop off,

 

En popoff ventil lager ikke lyd i det hele tatt før du kommer over sikkerhetstrykket den er stilt inn på, da løser den ut og slipper ut all lufta så du ikke skal blåse motoren din.

 

Det er ingen produksjonsbiler jeg vet om som blir levert med det, det er egentlig mest på høyeffekts dragmotorer osv.

 

Det du tenker på er nok en dumpventil, det er ikke det samme.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En popoff ventil lager ikke lyd i det hele tatt før du kommer over sikkerhetstrykket den er stilt inn på, da løser den ut og slipper ut all lufta så du ikke skal blåse motoren din.

 

Det er ingen produksjonsbiler jeg vet om som blir levert med det, det er egentlig mest på høyeffekts dragmotorer osv.

 

Det du tenker på er nok en dumpventil, det er ikke det samme.

 

Korrigere meg hvis jeg tar feil. Men er det wastegate ventilen du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrigere meg hvis jeg tar feil. Men er det wastegate ventilen du tenker på?

 

Nei det er ikke wastegaten jeg tenker på.

 

En pop-off er en type sikkerhetsventil, samme som du hadde på dampmaskina di om du hadde det når du var liten. :)

 

Wastegate sender jo eksosen forbi turbinen når ønsket trykk er oppnådd, mens en popoff sender ut lufttrykket rett i atmosfæren om turboen lader mere enn den burde.

 

Det er hverken wastegate, dumpventil eller avlastningsventil.

Det er ikke mange som vet hva en pop-off er, men mange bruker ordet om en dumpventil.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår