Gå til innhold

Golf III 1.6 aut: Merkelig problem med motor og gearkasse

Ranger emnet

zanta

Anbefalte innlegg

Min -97 Golf III 1.6/100 med 4-trinns automat begynte å oppføre seg rart i dag. Dette gjelder både motor og gear, og jeg nevner det i samme tråd, i tilfelle noen kan se en sammenheng:

Motoren:

På kald motor går ikke motoren på tomgang, man må holde tomgang med gasspedalen. Når den blir varm, blir det litt bedre, men den ligger på 500-700 o/min (og burde vært 850-900).

Se også Scenario 3 under gearkassen.

Gearkassen:

Scenario 1:

Gearvelger står i D, og hastigheten økes ganske sakte. Kassen gearer opp gjennom gearene som den skal. Etter en stund har den 4. og ca 60 km/t. Når man gir full gass, gearer ikke kassen ned, motoren ruser sakte opp til max uten at hastigheten øker nevneverdig. Det virker som om converteren slipper, som en gammel sliten CVT-Hondamatic. Flytt gearvelger til 3 eller 2, gi full gass, og converteren overfører momentet som normalt, uten problemer.

Scenario 2:

Gearvelger står i D, hastigheten økes raskt ved påkjøringsrampe på motorvei. Kassen holder 2. gear til max, den gearer aldri opp, selv om gassen slippes helt holder den 2 gear. Prøver å låse i 2, via 3 til D, men holder fortsatt 2. Prøver å sette den i N (og den går i fri), og tilbake til D, men den holder fortsatt 2. Kjør av på en sidevei, stopp og start litt med kassen i D, og det virker etterhvert.

Scenario 3:

Kassen står i D, hastigheten er jevn, ca 50, og den holder 3. gear. Gassen i bunn (ved forbikjøring) gir dårlig respons. Kassen holder 3., kick-down funker ikke, og motoren gir ikke på langt nær den effekten den skal. Gear manuelt til 2., kassen gearer ned og motoren trekker som den skal.

Jeg tror ikke dette er en/flere mekanisk(e) feil, siden de/de oppstod helt plutselig. Ingen lamper lyser for å varsle feil observert av motorstyring. Kan det være feil på selve styringen av motor og gearkasse? Eller jordfeil et sted? En sensor som har feil? Bilen hatt feilen en gang tidligere (for over 1 år siden), men da gikk det over av seg selv. Noen som har en god ide til hvor jeg skal begynne å lete? Alternativet er å vente til det går over, men det hadde vært fint å få løst det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider