Gå til innhold

Rustfrie rørbøyer til grenrør-hvor?

Ranger emnet


VEPSEN

Anbefalte innlegg

Hvor er dette å få tak i?(østlandet)

Hvilke dimensjoner er tilgjengelige?

Hva er min. gods-tykkelse jeg må ha?(vil jo ha de så lette som mulig, men de må jo ikke bli bøyd ned av turbo)

Regner med det er sømløse rør jeg må ha.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CCB stål selger i alle dim.

 

http://www.ccb.no

 

holder til på furuset, men sømløse rustfrie må hentes ute på bjørndal.

 

2-3mm burde vel duge?om det veier 4.4kg eller 5.4kg er vel ikke så nøye, er ikke der man skal spare inn på kiloene...

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takker!

Må lage meg ett par grenrør til mitt V8 Singelturbo prosjekt og det ene grenrøret blir ganske langt...og tungt. Derfor vil jeg heller ha div braketter som bolter grenrøret fast til motor istedenfor veldig tykkvegga rør.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Originally posted by VEPSEN

Hvor er dette å få tak i?(østlandet)

Hvilke dimensjoner er tilgjengelige?

Hva er min. gods-tykkelse jeg må ha?(vil jo ha de så lette som mulig, men de må jo ikke bli bøyd ned av turbo)

Regner med det er sømløse rør jeg må ha.

 

Nor-Rag maskin i Stanseveien i Oslo har småsalg på alt Astrup Stål selger også...de har rustfrie bend,alu-bend etc.. :) De har 42.4 x 2mm i katalogen,ser jeg... :) Grei dim,så sant du ikke bygger en 8-liter.. ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Remi Berg

Hvilken stålkvalitet er den beste å bruke på grenreør/eksosanlegg? Hva er lettest a arbeide med?

 

Har vel hørt at sånn Keramisk grenrør er veldig bra.. men om det er lett å arbeide med aner jeg ikke:)

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Remi Berg

Hvilken stålkvalitet er den beste å bruke på grenreør/eksosanlegg? Hva er lettest a arbeide med?

 

Rustfritt SS2353 i 2 mm tykkelse er veldig bra. Noe rimeligere er såkalte "trykk-kjelerør". Det viktigste er å bruke stål av en såpass kvalitet og som er varmefast slik at du ikke får problemer med glødeskall som løsner på innsiden av røret og skader turbinen.

 

Spør der du handler røra (Astrup/Nor-rag, CCB, Rolf Lycke) :)

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by G60Turbo

CCB stål selger i alle dim.

 

http://www.ccb.no

 

holder til på furuset, men sømløse rustfrie må hentes ute på bjørndal.

 

2-3mm burde vel duge?om det veier 4.4kg eller 5.4kg er vel ikke så nøye, er ikke der man skal spare inn på kiloene...

 

Hei!

 

Det er ett problem med tykke rør.. På noen modeller blir faktisk rørene veldig tunge. Under ektrem bruk å medfølgende varme kan du få problemer med at du deformerer rørene.. En kraftig dump med glødende rører så kan d være brom!

 

Rørbend til grossister er ikke mye å skryte av. Så å si alle har kun en type radius på bend i syrefast. Har hørt at det er flere firma på nettet som selger svak radius bend.

 

Vanlig rustfri (AISI 304) bør du styre unna og holde deg til syrefast (AISI 316 tilsvarende SS2353). Og bruk ikke tykkere en MAX 2mm

 

Husk også bakgass når du sveiser.. D betyr mye at overflaten ikke er ru og klumpete inni. D.v.s at du må sveise det slik at du bestanding kan komme til å polere siste sveis innvendig før du tar neste igjen...

 

Bare noen tips ;)

 

 

Mvh Realace

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør jo laga ett støttestag da, kjøre i en dump i 200km/t med røde rør er ikke bra om det bare henger i røra..

Skal jo sitte ett eksosanlegg fast og å mange kilo som og beveger seg, så greit at det er solid da...

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by G60Turbo

Man bør jo laga ett støttestag da, kjøre i en dump i 200km/t med røde rør er ikke bra om det bare henger i røra..

Skal jo sitte ett eksosanlegg fast og å mange kilo som og beveger seg, så greit at det er solid da...

 

Hei!

 

Problemet er at rustfri går mye under ekstrem varme slik at et for stramt feste kan også ødlegge kunstverket.

 

Måten å eliminere bort en del av problemet er å bruke tynne rør

 

Mvh Realace

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel å bruke tynne rør med flere fester til motoren når det blir såpass langt ja, men for all del...DEL OPP så hver side av motoren er løse for seg, bruk en syrefast tynn klemme for å holde det sammen, ellers er du garantert at det sprekker!! Jeg har driti meg ut på det før!

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår