Turboed1 Skrevet Desember 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2003 Originally posted by Hondaen Beste å bruke en legering som heter inconel, men den er svindyr og må sveises med samme legering. Brukes i krevende manifolder, jetmotorer etc. Jepp...men har du prøvd å maskinere det? Inconel er termisk herdende...dvs at det er minst like stivt/hardt eller hardere når det er varmt som når det er kaldt... det sliter ut hardmetallskjær på nulltid...må bruke keramiske skjær på det...og bøtter med kjølevæske.. :) Det er dyrt i innkjøp,dyrt å maskinere,vanskelig å sveise sies det, og ergo tidkrevende...ikke rart at inconelmanifolder koster 3 ganger så mye som en syrefast manifold :D Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Desember 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2003 Originally posted by Hondaen Beste å bruke en legering som heter inconel, men den er svindyr og må sveises med samme legering. Brukes i krevende manifolder, jetmotorer etc. Hei! Det er viktig å se på hvilken bruk disse som spør har. For oss "dødelige" med normalt budsjet så er det bortkastet å bruke noe annet en 316 grad. Så lenge man ikke har en ekstrem motor holder dette i massevis. Hvis du har sett en test av ekstrem motorer så forstår man hvorfor grenrør må være av god kvalitet. Grenrørene blir helt hvite av varme så da er det rimelig å forstå at kvaliteten på disse må være i forhold. Har jobbet noe med inconel og kan ikke huske at det er noe mere problematisk å jobbe med enn andre legeringer. Kostbart å kjøpe inn og kostbart og sveise.. Hvorfor det er så kostbart har vel mye å si på tonn omsatt i året på verdensbasis Eneste jeg la merke til på inconel var at hvis du kutter i den ser sponen ut som gull.. Hold dere til 316 gutter.. Faktisk så tror jeg alle bend i norske industributikker er bare 316? Synes å huske at disse ikke lagerføres i 304 Mvh Realace Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.