Gå til innhold

Rustfrie rørbøyer til grenrør-hvor?

Ranger emnet


VEPSEN

Anbefalte innlegg

Originally posted by Hondaen

Beste å bruke en legering som heter inconel, men den er svindyr og må sveises med samme legering. Brukes i krevende manifolder, jetmotorer etc.

 

Jepp...men har du prøvd å maskinere det? Inconel er termisk herdende...dvs at det er minst like stivt/hardt eller hardere når det er varmt som når det er kaldt... det sliter ut hardmetallskjær på nulltid...må bruke keramiske skjær på det...og bøtter med kjølevæske.. :) Det er dyrt i innkjøp,dyrt å maskinere,vanskelig å sveise sies det, og ergo tidkrevende...ikke rart at inconelmanifolder koster 3 ganger så mye som en syrefast manifold :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

Beste å bruke en legering som heter inconel, men den er svindyr og må sveises med samme legering. Brukes i krevende manifolder, jetmotorer etc.

 

Hei!

 

Det er viktig å se på hvilken bruk disse som spør har. For oss "dødelige" med normalt budsjet så er det bortkastet å bruke noe annet en 316 grad. Så lenge man ikke har en ekstrem motor holder dette i massevis. Hvis du har sett en test av ekstrem motorer så forstår man hvorfor grenrør må være av god kvalitet. Grenrørene blir helt hvite av varme så da er det rimelig å forstå at kvaliteten på disse må være i forhold.

 

Har jobbet noe med inconel og kan ikke huske at det er noe mere problematisk å jobbe med enn andre legeringer. Kostbart å kjøpe inn og kostbart og sveise.. Hvorfor det er så kostbart har vel mye å si på tonn omsatt i året på verdensbasis

 

Eneste jeg la merke til på inconel var at hvis du kutter i den ser sponen ut som gull..

 

Hold dere til 316 gutter.. Faktisk så tror jeg alle bend i norske industributikker er bare 316? Synes å huske at disse ikke lagerføres i 304

 

Mvh Realace

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår