Gå til innhold

Ble kjørt inn i ved forbikjøring

Ranger emnet

krest

Anbefalte innlegg

Hei, kom opp i en litt spesiel situasjon i dag. Der jeg blinket ut og skulle forbi. Når jeg kom opp på siden av den andre bilen begynte den å svinge ut i samme kjørefelt som meg, trolig skulle denne bilen også kjøre forbi de forran. Men hun som kjørte bilen blinket ikke ut og da hun begynte å skli ut i min veibane var fronten av bilen min kommet ca på høyde med bakhjulet hennes. Hendelsen forløp seg ganske fort men jeg fikk søkt meg så langt ut mot venstre i min kjørebane som overhodet mulig. Og hun må ha krysset midtlinjen. Skadene endte opp med at høyre speil på bilen min ble knust og bulket forskjermen sammens med en del lakkskader fra forskjerm til mitdt på bakre dør. Hennes bil en volvo fikk liknende skader bortsett fra knust speil, hun hadde plast skjermer slik at hun ikke fikk bulker.

Trenger litt hjelp til å forklare hvordan forsikringene stiller seg i forhold til dette. Om det er jeg eller henne som har gjort noe feil etc.

Audi V8 3.6

Audi A4 1.8 20V Quattro

Ford Granada 2.8 Gl

Audi 80 2.8E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i omtrent nøyaktig samme situasjon i oktober -07. For ca 1,5 mnd siden fekk eg beskjed om at motparten (i ditt tilfelle dama i den andre bilen) hadde full skyld.

Så du kan nok ta det med ro. Men forbered deg på at ting kan ta lang tid :-)

VW Golf IV GTI Exclusive 1999

BMW 520 (lånebil) 1991

VW Golf III GTI 2.0 8v 1996 (vrak)

VW Golf III GL 1.8 1994 (vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tråd på bilforumet hvor jeg befant meg nogenlunde i samme sitasjon,dog med mere tvil om akkurat hva som skjedde.

Veitrafikkloven sier meget spesifikt at de som skal bytte felt har vikeplikt for trafikanter som allerede befinner seg i det feltet man skal inn i, eller krysse. Dvs at så lenge du faktisk var i venstre kjørefelt har denne dama vikeplikt for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo legge med litt for moros skyld da.

§ 12. Forbikjøring

2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at

a) vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover,

b) den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring,

c) ingen bakenforkjørende har begynt å kjøre forbi ham,

d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Denne damen har jo tydeligvis ikke gjort noe av dette.

I tillegg står det følgende;

§ 8. Kjørefeltskifte

1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses.

Lykke til! :) Tror ikke du trenger det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av bilene hadde skademelding på stedet. Men vi skal sette oss ned i kveld å skrive den. Men hvis jeg kom over fartsgrensen, hva vil dette ha å si. Var ikke så mye jeg brøt den.

Hvilken fart du holdt har vel ingenting å si ettersom det ikke var din feil, så langt det ikke er mistanke i at du kjørte så fort at det kan ha fororsaket ulykken.

Dem kan heller ikke bevise noe av hva slags fart du holdt så trur ikke du skal bry deg så mye om det.

Dette går nok helt og holdent på hennes regning.

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av bilene hadde skademelding på stedet. Men vi skal sette oss ned i kveld å skrive den.

Har dere drøyd TO uker med å skrive skademelding?! Det er jo litt....uvanlig

Har motparten vist noen tegn til å være vanskelig, eller er ho enig i at det er hennes feil?

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere drøyd TO uker med å skrive skademelding?! Det er jo litt....uvanlig

Har motparten vist noen tegn til å være vanskelig, eller er ho enig i at det er hennes feil?

Nei hendelsen skjedde for under en uke siden. Men hun var borte i helgen (fram til mandag) og har ikke hatt anledning til skrive meldingen. Hun var faktisk på tur bort da hendelsen skjedde.

Audi V8 3.6

Audi A4 1.8 20V Quattro

Ford Granada 2.8 Gl

Audi 80 2.8E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken fart du holdt har vel ingenting å si ettersom det ikke var din feil, så langt det ikke er mistanke i at du kjørte så fort at det kan ha fororsaket ulykken.

Dem kan heller ikke bevise noe av hva slags fart du holdt så trur ikke du skal bry deg så mye om det.

Dette går nok helt og holdent på hennes regning.

Oversikten over området var meget god, med ei lang og strak strekning og hadde litt ekstra fart for å komme meg forbi. Var 2 biler jeg skulle forbi. Henne og bilen forran.

Audi V8 3.6

Audi A4 1.8 20V Quattro

Ford Granada 2.8 Gl

Audi 80 2.8E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, fikk satt oss ned i dag for å skrive skademelding i dag. Dem påstod i dag at det var jeg som kjørte for nær dem når jeg kjørte forbi, men at dem så meg i speilet hele tiden. Rart dem ikke hun ikke la seg lengre til høyre da. Og jeg var inne på deres felt. De skulle nokk ikke fått spekulert ut så mye, angrer vettet av meg for at jeg ikke hadde en hel haug med skademeldinger i bilen. For da hadde dem antageligvis erkjent skyld, ettersom dem ikke var så uening i at det var dem som hadde kryssa midtstripa. F¤¤¤!!

Audi V8 3.6

Audi A4 1.8 20V Quattro

Ford Granada 2.8 Gl

Audi 80 2.8E

Lenke til kommentar
Del på andre sider