Gå til innhold

Nybegynner spørsmål

Ranger emnet


Takkie

Anbefalte innlegg

Motorn min tikker på tomgang, helt til jeg tråkker fort bånn gass.

Da gir det seg og kommer tilbake etter kort tid..

 

Har bestilt full rensing av motorn, er på vei i posten nå. (QMI)

 

Skal også bytte olje tenkte jeg, og oljefilter da selfølgelig :)

 

Så kommer mitt spørsmål :P

Har ikke godde å sett etter ennå,

 

Men hvor finner jeg tappeskruen :P

Og hvordan bytter jeg oljefilteret?

 

Ossen Olje trenger jeg? 10-40? 05-30? osvosvosv

Og hvor mye sånn CA. skal jeg fylle på?

 

Hehe!

 

Takker og Håper på hjelpsomme svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men hvor finner jeg tappeskruen :P

Og hvordan bytter jeg oljefilteret?

 

Ossen Olje trenger jeg? 10-40? 05-30? osvosvosv

Og hvor mye sånn CA. skal jeg fylle på?

 

Hehe!

 

Takker og Håper på hjelpsomme svar :)

 

 

tror ikke du får så veldig mye hjelp før du forteller hvilken bil du har og hvilken motor som står i den.

 

tappeskruen er normalt på bunnpannen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke du får så veldig mye hjelp før du forteller hvilken bil du har og hvilken motor som står i den.

 

tappeskruen er normalt på bunnpannen

 

Åja.. sorry :P

Glemte jeg helt :O

 

Er vel at jeg akkuratt slengte inn info og bilder av bilen min, som fikk meg te å glemme :P

 

AUDI A4 1,8T 1998 model SEDAN :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du motorkode AEB

 

Denne oljen annbefaler jeg:Castrol Magnatec helsynt 5w-40

 

Du trenger 4 liter med bytte av oljefilter.

Først jekker du bilen opp forran, eventuelt bruk løftebukk. Deretter tar du av beskyttelsesplata under motor, denne er festet med 3 "skruer" bak og 2 forran hvis jeg ikke husker feil.

Nå finner du tappeskruen på venstre side hvis du ser på bilen bakfra.

Den sitter nok litt hardt og står plassert i horisontal vinkel (den vender ikke altså nedover)!

 

Husk at vi som har turbomotor må la motorn gå på tomgang helt til varsellampa for oljetrykk forsvinner, ellers vil turbon kunne bli skadet!!

 

Oljefilteret er den sorte klumpen ca rett ovenfor tappeskruen for å si det fryktlig enkelt.

Når du skal skru ut dette annbefaler jeg at du kjøper et oljefilterverktøy på Biltema, det er eget til Audi!

Tøm først motorn for olje og skru ut filteret med verktøyet (eventuelt prøv med hendene eller kjør ett skrujern tvers imellom) regn med at det renner litt olje ut fra filteret også så ikke fjern kanna under bilen til å ta det imot ;)

 

Lykke til :)

[X] Audi A4 1.8T 1997 Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk noen fine svar her :)

Takk!

 

Var å kjøpte oljefilter i dag :)

Tecneco filter [OL-130]

 

Regner med dette er riktig?

Siden han i butikken som kom med den :)

 

______

 

NYTT spørsmål

Kobla til Turbotrykksmåleren nå nettopp for å skjekke..

 

Skrudde om tenninga og måleren viste -8 ca.. Også rusa jeg den, så nådde den litt over 0 bar merket..

 

Noe sier meg at det lekker? :P

Merka at orginal slangen var ganske morken også..

Eller er det andre problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NYTT spørsmål

Kobla til Turbotrykksmåleren nå nettopp for å skjekke..

 

Skrudde om tenninga og måleren viste -8 ca.. Også rusa jeg den, så nådde den litt over 0 bar merket..

 

Noe sier meg at det lekker? :P

Merka at orginal slangen var ganske morken også..

Eller er det andre problemer?

 

På tomgang skal du ha ca 0.8 i vakum, for da er gass-spjeldet stengt. Du får ikke skikkelig trykk får motoren får motstand, dvs du må faktisk kjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tomgang skal du ha ca 0.8 i vakum, for da er gass-spjeldet stengt. Du får ikke skikkelig trykk får motoren får motstand, dvs du må faktisk kjøre :)

 

Åja :)

Syns det så litt snålt ut se :)

Er ikke så vandt med turbo greier. :P hehe

 

Takk for hjelpa :)

 

Noen steder jeg får kjøpt disse blåe slangene? :)

Så bytter jeg ut de morkne som er nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å kan også tilføye at det er ganske vanlig at disse motorene tikker litt på tomgang.

 

tikker hos meg viss jeg blir stående leeeenge på tomgang, men forsvinner så fort jeg begynner å kjøre:)

[-1986 VW Jetta 1.6 -]

[-2003 Audi A4 1.8T stv-]

[-1996 VW Golf 2.0 GTI -] SOLGT

[-1998 Audi A4 1.8T -] SOLGT

[-1989 VW Golf 1,8GL -] spiker

[-1985 VW Golf 1,6CL -] spiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld!

 

Ellers kan en jo også nevne at ventilen for tank lufting

tikker i tide og utide og kan gi seg et par minutter hvis du ruser litt.

 

På sommers tid burdet du prøve mobil1 5w-50 eller castrol tws 10w-60 Dette er olje som har blitt testet og brukt på disse motorene oppgjennom hele dens historie med ommtrent kun positive utfall.

 

Når det gjelder olje filter bør du holde deg til orginal filtre fra

møller, da disse har en egen lukke ventil som de fleste andre mangler.

Vrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På pakningen til oljefilteret står det:

 

OL 130

 

Interchange with

V.A.G.: 034.115.561.A-06A.115.561

06A.115.561.B-078.115.561.K

 

Fram PH 5552

Ufi 2329100

Mann W7 19/30

Crosland 2005

Knecht OC 154

Filtron OP526/1

Purfix LS324

Fiaam FT5259

 

Filetage 3/4" 16UNF

 

 

Vet ikke om dette sier dere no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår