Gå til innhold

Turbotimer- hvordan montere turbotimer i 240?

Ranger emnet


ExceL

Anbefalte innlegg

Hei! Hvordan har dere som har montert turbotimer koblet den?

 

Har 6 kabler ut fra enheten, tykk rød, blå og grønn. og hvit, grå og sort er tynn..

Vet at rød skal ha konstant 12+, hvit skal på lambdasonden en plass.. grå skal på signal fra håndbrekket..

Men hvor på tenningen skal jeg koble den grønne og den blå?

 

Ikke sikkert dere har like kabler..

Men hvilke kabler på tenningen brukte dere i oppkoblingen av boksen?

- VOLVO -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ingenting om lambdasonde på den oversikten der, og skjønner ikke helt hvorfor du har tenkt å koble deg inn på den.

 

Den grønne og blå skal på de to forskjellige trinnene på tenninga.

 

Ja.. Den til lambdasonden er for å kunne måle verdiene den avgir.. Altså turbotimeren funker som en viser av lambdaverdiene.. I tillegg til det er den helautomatisk, slik at den kan lese av verdiene om den er varm eller ikke, og beregne tid for motoren å kjøle seg ned på..

 

Har koblet slik at den blå får på hakk 1 og den grønne får på hakk 2, og de andre ledningene.. men er noe rart med den.. Funker ikke som den skal tror jeg, så har sendt mail til de som solgte den til meg nå.. Skal være mulig å stille inn masse rart, men går ikke ;S

- VOLVO -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Den til lambdasonden er for å kunne måle verdiene den avgir.. Altså turbotimeren funker som en viser av lambdaverdiene.. I tillegg til det er den helautomatisk, slik at den kan lese av verdiene om den er varm eller ikke, og beregne tid for motoren å kjøle seg ned på..

 

Har koblet slik at den blå får på hakk 1 og den grønne får på hakk 2, og de andre ledningene.. men er noe rart med den.. Funker ikke som den skal tror jeg, så har sendt mail til de som solgte den til meg nå.. Skal være mulig å stille inn masse rart, men går ikke ;S

 

Eneste verdien du klarer å lese fra en vanlig smalbåndslambda er jo spenningen den gir ut. Og så vidt jeg veit er det vel ikke noe tempføler i lambdaen i den forstand? Da har den orginale Volvo-lambdaen flere funksjoner enn hva min har i hvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste verdien du klarer å lese fra en vanlig smalbåndslambda er jo spenningen den gir ut. Og så vidt jeg veit er det vel ikke noe tempføler i lambdaen i den forstand? Da har den orginale Volvo-lambdaen flere funksjoner enn hva min har i hvertfall :D

 

Vet ikke..

Stod bare dette på sia..

The Auto Timer is also the first timer with an integrated air-fuel ratio monitor. The unit reads O2 sensor signal from the ECU and extrapolates and air-fuel ratio value. The Auto Timer can detect the engine load before shutdown and adjusts the idle time accordingly.

- VOLVO -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo som alle AFR-metre det, som man kobler på lambda, den kan jo lese av om den er fet eller mager. Jeg bruker ikke den autofunksjonen, bare har satt den på 2 min, og det bør holde i de alllllller fleste tilfeller! :P Så surrer den og går, og skrur seg fint av når den skal.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, om du skal koble deg på lambda, så finner du kontaktstykke v/ torpedoveggen.

 

Det er tre kabler, den ene ser du blir grønn inn på org ledningnett. Jeg koblet inn AF måleren på bil-siden av denne kabelen.

 

Tok ganske enkelt å koblet av stykket, så dro jeg gummien bak, over pluggen. Tok så å loddet en ny ledning fast i kontakten.

 

Etter det, plugget jeg bare kontaktstykket samme igjen.

Det heter seg at å skjøte org kabel, kan ødelegge signalene til ECU (pga motstanden i kabelen)

 

Ellers folkens, tror jeg at larsen-racing sa dette som en spøk :P (jfr. når han fikk pes for eksospotten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke..

Stod bare dette på sia..

The Auto Timer is also the first timer with an integrated air-fuel ratio monitor. The unit reads O2 sensor signal from the ECU and extrapolates and air-fuel ratio value. The Auto Timer can detect the engine load before shutdown and adjusts the idle time accordingly.

 

Ah okay, da er jeg med litt. Du får vel varsel i displayet om bilen går fett eller magert, men den orginale lambdaen har jo ikke noe formening sånn sett på air/fuel-ratio.

Ikke vil du vel få noe tempratur ut fra den heller så vidt jeg vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår