Gå til innhold

Ny bil? Mange krav blir stilt! 250-300k

Ranger emnet

Tandstad

Anbefalte innlegg

Sitt så smått og vurderer ny bil. Har just flytta til ein plass som er litt vanskeleg framkommeleg om vinteren, så det er ein av grunnane, den andre er lysta til å prøve noko nytt :D Men eg stiller mange krav :O Pdd. har eg ein volvo v40 t4 som er veldig god, men ikkje 4wd da :/ Krava til ny bil måtte bli:

*Bra 4x4

*MÅ vere 5-seter

*Sporty

*Ikkje av typen stor amerikaner, men SUV er ikkje uaktuelt

*Ikkje forsikring ut av denne verda

*Greie deleprisar

*OK med krefter

*Kmstand rundt 150k

*Det må vere stasjonsvogn eller SUV, sidan eg må ha bra med bagasjeplass.

Bilane er har vurdert er

*Audi Allroad 2.5tdi(ankepunkt er...ingenting? RÅTT 4x4 trekker veldig opp!)

*Subaru forester S-turbo(ankepunkt: høg forsikring og deleprisar)

*Volvo xc70(Labert 4x4-system, utsjånad ikkje heeeilt etter min smak)

*Audi a6 2.5tdi quattro(Veit ikkje korleis 4x4 er på denne kontra allroad, men regner med ein del dårlegare? Ikkje like rå mtp breddarane til allroad :D)

*Volvo v70 4x4(greie bilar, men igjen...4x4-systemet..)

Kom med dine tips til bilar, evt. meir innspel på Allroad'en som akkurat no ser veldig aktuell ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Audi a6 2.5tdi quattro(Veit ikkje korleis 4x4 er på denne kontra allroad, men regner med ein del dårlegare? Ikkje like rå mtp breddarane til allroad :D)

Denne har jeg selv og kan fint anbefale den:) (a6 2.5tdi q)

Quattro systemet fungerer ypperlig det:)

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Subaru forester S-turbo(ankepunkt: høg forsikring og deleprisar)

Har selv ikke mye erfaring med subaru, men fattern har kjørt slike i noen år nå og han har aldri hatt den på verksted bortsett fra Service og bytte av slitedeler.

Aldri noe galt med disse bilene.

Deleprisen er lavere en jeg har på mine biler, (Audi/BMW) så om delepris er ankepunkt her så må den nok være det på Audi også.

Allroaden derimot ville ikke jeg anbefale, en kamerat hadde lignende og bare problemer med den, har hørt mange andre ha problemer også. Allroad er en konge bil som tar seg frem nesten over alt og går bra, men som sagt mye feil på dem.

Jeg hadde en A6 2.7BiTurbo tidligere og den gikk som et uvær og kom seg frem over alt, eneste nedturen på den var vel at ved økonomisk kjøring så lå den på litern på mila.

0-100 gjorde den vel på rundt 7-8 sec og forbikjøringer etc var en drøm. Bilen hadde en tørrvekt på 1.8 tonn, men bilen bar ikke preg av det i det heletatt.

Og om du skulle ende opp i å velge A6 2.5 TDI/2.7BiTurbo så ville jeg anbefalt Manuell Kasse. Du kan jo sjekke hva det vil koste deg å bytte kassa om automaten ryker. :p

Oppsummering:

Subaru: Driftsikker bil, lite/ingen feil. Ikke fullt så sporty. Billigere deler en Audi.

Audi Allroad: Vet om en 3-4 stk som har masse feil på disse konstant.

Audi A6: 2.5 TDI/2.7BiTurbo: Utrolig sporty biler med bra fremkommelighet og kjøre egenskaper. Dyre deler og kan være en del feil på dem. Punktelig servicehefte er et must på disse!

Mine erfaringer med noen av disse bilene, håper det er noe nyttig i det over.

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd Subaru Outback?

- Har bra om ikke bedre framkommelighet enn Forester.

- Bedre plass enn Forester

- Lavere tyngdepunkt dvs mer sporty

- Ser ikke stor ut

- Samme delepriser

- 2.5 liter på rundt 150 hester, ikke den motoren med mest sprut.

- Trenger du mer bagasjeplass får du kjøpe takboks.

- Dessuten så er det bedre kvalitet i interiøret, pluss mer utstyr.

Subaru Outback

- 1989 Mitsubishi Galant 2.0 GLSi 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode forslag her frå folket, og veldig bra utfyllande svar :) Outbacken såg absolutt ikkje dum ut den, men lurer fortsatt litt på korleis denne er på vinterføre opp i mot audien. Volvoen har eg vel egentlig meir eller mindre slått frå meg dessverre :/ Også åpen for andre forslag enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode forslag her frå folket, og veldig bra utfyllande svar :) Outbacken såg absolutt ikkje dum ut den, men lurer fortsatt litt på korleis denne er på vinterføre opp i mot audien. Volvoen har eg vel egentlig meir eller mindre slått frå meg dessverre :/ Også åpen for andre forslag enda!

Outbacken er absolutt å anbefale den også, men for den prisen du vil gi så får du jo ikke "god" motoren.

Subaru og Audi er jo dem som er kjent som de beste 4x4 systemene, Outbacken kommer frem der audien kommer frem om ikke lenger.

Kommer litt ann på hvor du bor, men den er ganske rimelig å forsikre også. Naboen her har toppmodellen på outbacken og betaler drøye 5000 i året.

Subaru er kongebiler, kjenner mange som kjører det og dem har ALDRI noe feil på dem.

Personlig så hadde jeg aldri kjøpt en brukt 2.5/2.7 A6 igjen.

Som sagt veldig mye tull med dem, skulle du ende opp med en så ville jeg tatt høyde for noen uventede utgifter iallefall.

Som nevnt over så kan du raskt ryke på en smell på 40-50 000.

Jeg har kjørt en del med bilen hans, både i arbeid og der bilene mine ikke har sjangs til å komme frem.

Positivt om forester:

*Du sitter aldri fast

*Stillegående og komfortable, selv på langkjøring er dem ekstremt gode.

*Gode varmeapperat, all elektronikk virker som det skal.

*god plass innvendig, både forran og bak

*stort bagasjerom

*masse smarte rom og god plassutnyttelse.

*Automatkassa til subaru er noe av det bedre jeg har vært borti.

*Ikke noe problem å kjøre henger eller lignende.

*Lettkjørt og drar godt i forbikjøringer etc.

*Sporty, du får mer følelse av en stasjonsvogn en at det er SUV.

Negativt:

Turtallsvillig boxermotor, det er veldig lett å gjøre bilen om til en bensinsluk om du er tung på foten.

Ramsa opp en del punkter jeg trur var relevante til dit bilkjøp.

Er det noe spesielt ang Forester du lurer på så er det bare å spørre i veg, har erfaring fra 04, 06 og 08 modellen.

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider