Gå til innhold

Bilstereoproblem: Har strøm men knapper fungerer ikke

Ranger emnet

kenneho

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har akkurat kjøpt meg en enkel bilstereo (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=16471744) til min '97 modell Mistsubishi Carisma. Har fått koblet den til, og nå lyser av/på-knappen, mens ellers er virker den død.

For å få koblet stereoen til bilen måtte jeg gå til innkjøp av en ISO-adapter for Carisma. Alt ser til riktig kablet ut for min del, og er usikker på hva som kan være galt.

Jeg ser at jordingskabelen ikke er festet i noe ennå. Kan dette være grunnen til at spilleren ikke slår seg ordentlig på? Hvor skal en slik kabel festes (hvilken som helst skrue?)?

Tar gjerne imot tips om hvordan jeg går fram for å løse dette. Skal på bilferie om en uke, og hadde vært godt å endelig bli kvitt kassettspilleren som fulgte med bilen. :)

Jeg er helt nybegynner på bil (har eid bil kun to mnd) og bilstereo.

Vennlig hilsen

Kenneth Holter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jordingskabelen ikke er festet i noe ennå. Kan dette være grunnen til at spilleren ikke slår seg ordentlig på? Hvor skal en slik kabel festes (hvilken som helst skrue?)?
Spilleren burde få nok jording gjennom antennekontakten, men finn en skrue som sitter i karosseriet og ikke bare i dashbordet og fest den der. Skader ikke med maksimal jording. Forøvrig må du nok ha på tenninga for å få igang spilleren... ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilleren burde få nok jording gjennom antennekontakten, men finn en skrue som sitter i karosseriet og ikke bare i dashbordet og fest den der. Skader ikke med maksimal jording. Forøvrig må du nok ha på tenninga for å få igang spilleren... ;)

Jordingskabelen var ikke all verdens lang, så får nok finne en skrue rett bak stereoen. Men kan dette med at jordingen være grunn nok til at stereoen ikke vil slå seg ordentlig på, men at bare av/på-knappen begynne på lyse?

Forresten, jeg har på tenninga når jeg prøve å få på stereoen. :) Det er når jeg slår på tenninga at av/på-knappen begynner å lyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle utdype saken noe:

Mellom bilstereoen og bilen har jeg satt inn denne kabelen (http://www.bilstereospesialisten.no/storefront.php?pid=783&c1=53&c2=58&c3=). Alt ser ut til kobles sammen fint - dvs alt passer fint sammen. :) Det _kan_ i prinsippet være feil "mapping" mellom kablene (dvs at strøm er koblet mot høyttaler o.l.) men jeg ville tro at slik ikke forekommer når jeg bruker ferdig-produserte artikler for dette.

Av den grunn er det fristende å anta at det som er koblet opp forløpig er korrekt. Men igjen, det fungerer ikke så det er åpenbart feil noe sted.

To ting som ikke er montert ennå er jordingen (som nevnt tidligere, men jeg kan ikke forstå at dette skal være grunn til at stereoen ikke slår seg på) samt en enkel kabel som fulgte med adapteren. Dette er en separat ledning, og det går ikke klart fram om, og langt mindre hvor, denne skal kobles til.

Men som nevnt tidligere - stereoen lyser (av/på-knappen lyser blått, dessuten lyser det blått ved inngangen på CD-stasjon) som antyder at den får strøm, men ingenting skjer når jeg trykker på (av/på) knappene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jo brukt en ISO-adapter til Mitsubishi, så alle kontakter skal være riktig.

Sjekket at du slår den på riktig? ;) Noen spillere skal du holde av/på-knappen inne et sekund eller to...

Nettopp - jeg har brukt ISO-adapter til Mitsubishi, så det burde underbygge hypotesen om at kontaktene er riktige.

Å, må jeg slå _på_ stereoen? :) Har prøvd å holde knappen inne lenge uten at det gjort noe fra eller til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... jeg hadde ikke blunket en gang om det løste problemet... du skulle bare visst. ;)

Jeg er så amatør på dette at jeg hadde ikke blitt overrasket selv hvis jeg begikk slik en banal nybegynnerfeil. :)

Har du nullstilt spilleren? Tenning på, av med fronten og trykk inn Reset med passende gjenstand?

Ja, dette har jeg forsøkt et par ganger. Men for sikkerhets skyld skal jeg prøve igjen just in case jeg ikke hadde på tenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider