Gå til innhold

Er turbo verdt det på ca 10 år gamle modeller?

Ranger emnet

gaastra

Anbefalte innlegg

En del hiac'er uten turbo på markedet til ca 30.000, men med turbo er prisen ca 15-30.000 kr mer. Er det lønnsomt å legge ut litt mer for turbo i disse årgangsmodellene? Ser ikke andre fordeler enn at bilen kanskje bruker 0,1(?) mindre diesel på mila med turbo og er litt lettere å kjøre forbi med? Hjelp meg å bestemme meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen skal først og fremst brukes til fritid, og frakt av sportsutstyr. Ikke bygg og anlegg el noe sånt. Prøvde en uten turbo, uten last, og den dro greit nok, skal ikke ha så mye vekt bak. Men toppfarten var litt lav, begynner å gå i høye turtall over 90 km/t. Vil turbo hjelpe med toppfart og forbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen skal først og fremst brukes til fritid, og frakt av sportsutstyr. Ikke bygg og anlegg el noe sånt. Prøvde en uten turbo, uten last, og den dro greit nok, skal ikke ha så mye vekt bak. Men toppfarten var litt lav, begynner å gå i høye turtall over 90 km/t. Vil turbo hjelpe med toppfart og forbruk?

Se på sidene 87, 93,94 på denne linken: http://www.gikturbo.se/files/Teoridels.82-121.pdf

Dieselbiler står nevnt på de nevnte sidene.

Denne linken kan gi svar på mange av spørsmålene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Personlig synes jeg det er MYE bedre med turbo. Med turbo merker jeg at bilens hester i oppoverbakkene og under forbikjøring, selv om jeg holder en god fart og er i det siste giret. Uten turbo må man som regel gire ned.. Og du merker at bilen generelt er svak i forhold til HiAce uten turbo.

Det er hvertfall min erfaring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går jo fint å ettermontere turbo da, mange som selger både brukt turbo og manifoil som med unntak av oljeslanger er bolt on.

Med oppgradering av eksos, ettermontering av intercooler, oppjustering av dieselpumpe, shimsing av wastegate så henter du fort ut 120-130hk av disse motorene. Og da går den godt. Jeg har samme motor i min 4runner og den GÅR GODT... Altså ingen racerbil, men den har STORE hjul å dra rundt på også...

Med turbo er klart å foretrekke... Har sett brukte turbo-kit til ca 4000...

Lenke til kommentar
Del på andre sider