Gå til innhold

Når må jeg skifte olje?

Ranger emnet

ajfajadfa

Anbefalte innlegg

Har en volvo 740 GLE, og har kjørt den rundt 2000 siden jeg kjøpte bilen. Lurer på hvor ofte jeg må skifte olje? Lyser det et lys hele tiden f.eks? (oljelampen skrur seg av etter 1-2 sekunder etter jeg har startet den). Kan jeg fylle på olje selv, eller må den skiftes?

Takk til de som svarer:thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje kan du vel strengt tatt bytte så ofte du vil, så lenge det ikke drøyer spesielt mye lengre enn 10.000 mellom skiftene. Er mange som sverger til oljeskift hver 5.000km, men det varierer jo også etter måten man bruker redskapen..

Peiler du oljen ofte, slik at du vet du har nok til enhver tid? Bruker bilen olje så MÅ du jo fylle etter.

'90 Audi Coupe Quattro aka problembarnet

1 ny feil på bilen = 1 erfaring rikere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må IKKE kjøre til det lyser. da raser du motoren.

MIN=MINIMUM på pelepinnen. det er et minimun for at du kjører i bakker.....under dette kan motoren skjære seg i bakker fordi det er så lite olje at oljesumpen ikke klarer å suge opp.

Olje MÅ du bytte OFTE! jeg bytter hver 7000 km. motoren bruker ikke olje er fortsatt like god som ny etter 270 000 km.

Det er viktig å ha ren og fin olje. Motorens slitasje havner i olja og du kan tenke deg hvor mye spon som det blir i den.

Konsekvensen av å ikke bytte olje er at motoren slitasje øker og blir enorm. Oljefilteret går tett, det som skjer da er at en By-pas ventil åpner for å sikre oljejstrøm til motor. (olja går rundt i motoren uten å bli renset!) = fører til Motorslitasje og motordød!!!!

Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing

Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P

kjører nissan primera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeskift/serviceintervallene på 740 er vel 15000 km / 1 gang pr år. Ser ikke grunnen til oljeskift oftere dersom det ikke overskrider ett år mellom hvert oljeskift - så lenge du ikke driver med mye små-kjøring.

Jeg skifter olje og filter to ganger i året, da jeg kjører 30 000km.

Viktigeste er ikke hvor ofte du skifter olje, men at du iallefall holder intervallene, skifter filter i samtidig og bruker skikkelig olje.

Jeg selv benytter Mobil1 sin 5W-50 olje til over 200 kr/l. (min motor har gått over 350 000 km, så derfor så tykk olje)

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...
  • 2 weeks later...