Gå til innhold

Rust flekker endel plasser?

Ranger emnet

ActiveX

Anbefalte innlegg

Ser på bilen at det er endel rustflekker her og der, ikke noe overkommelig store flekker. Men, nok til at det skjemmer ned bilens utsende.

Lakken i seg selv er ikke noe å si på, er ikke noe direkte nedfall.

Men, vil bilen bli "skinnende" igjen, ved å pusse ned rusten, også legge rust fjerning/maling whateva oppå, samt sparkle det ut, også lakke over igjen?

Vil det bli bruk andes, eller vil man kunne se skjolder ved ny lakk?

Spray?

*86 Mercedes BenQ 190 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hva som står i signaturen din og svarer deretter.

Dersom du ikke har metalliclakk kan du få dette til å se greit nok ut, ikke snarvakkert, men absolutt pene og mer praktisk enn rust.

Driver selv for tiden og fjerner litt smårust på en S123 85 modell, den er classicweiss, og resultatet blir godt brukbart;)

Bare husk på å lage åpne lepper på maskeringen slik at du ikke får slike skarpe kanter.

Nye lakken blir nok mye blankere om du får lakkert det fint, kanskje også mørkere eller lysere avhengig av hvilken farge du har på bilen, blir lysere her hos meg da den 23 år gamle hvitlakken er noe misfarget.

Ta deg god tid og prøv forskjellige hastigheter for hvor fort du bever sprøyta/boksen, viktig å få riktig tykkelse, da resultatet blir bra.

Jeg bruker bare boks, med en god dyse på, så blir ikke helt perfekt, men det som jeg er misførnøyd med skyldes dårlig kvalitet på teipkanten, den lå for klistra, så jeg fikk kant på lakken også:( Puss puss, så får du e suss!

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hva som står i signaturen din og svarer deretter.

Dersom du ikke har metalliclakk kan du få dette til å se greit nok ut, ikke snarvakkert, men absolutt pene og mer praktisk enn rust.

Driver selv for tiden og fjerner litt smårust på en S123 85 modell, den er classicweiss, og resultatet blir godt brukbart;)

Bare husk på å lage åpne lepper på maskeringen slik at du ikke får slike skarpe kanter.

Nye lakken blir nok mye blankere om du får lakkert det fint, kanskje også mørkere eller lysere avhengig av hvilken farge du har på bilen, blir lysere her hos meg da den 23 år gamle hvitlakken er noe misfarget.

Ta deg god tid og prøv forskjellige hastigheter for hvor fort du bever sprøyta/boksen, viktig å få riktig tykkelse, da resultatet blir bra.

Jeg bruker bare boks, med en god dyse på, så blir ikke helt perfekt, men det som jeg er misførnøyd med skyldes dårlig kvalitet på teipkanten, den lå for klistra, så jeg fikk kant på lakken også:( Puss puss, så får du e suss!

Flotters du! ;)

Men, vet du hvor man kan få kjøpt en sånn boks med farge? Evt, noe man kan pensle utover?

Noe anbefalt verktøy for å fjerne rusten? En vinkelsliper kommer ikke akkurat til overalt heller. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også prøve å matte ned lakken med et veldig fint våtslipepapir for å få det mest mulig likt lakken. For å fikse på rustflekker kan det være lurt med et sånn liten sandblåser-pistol som man holder intill karroseriet og blåser i vei. Husker ikke hva dette heter, men det er veldig nyttig til slike ting. Husk å ta deg god tid, man skal ikke ha hastverk når man holder på med slikt. :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

punktsandblåser er vel det beste ja, for da løsner lakken rundt hvis det er rust under.

Hvis ikke kan du jo bruke dremel, de er nokså små.

Er noe sånt brukendes? http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=15436238

Ser også at det er betydelig rust framme i gulvet og helt bak i gulvet. Er såpass mye at det er hull.

Så skal få skjært bort all rust, også sveise på plass nytt stål!

Men, det krever da ikke så mye, siden det er under bilen og der hvor folk ikke ser det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Er noe sånt brukendes? http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=15436238

Ser også at det er betydelig rust framme i gulvet og helt bak i gulvet. Er såpass mye at det er hull.

Så skal få skjært bort all rust, også sveise på plass nytt stål!

Men, det krever da ikke så mye, siden det er under bilen og der hvor folk ikke ser det?

Den der er brukende ja, men det forutsetter jo at du har kompressor til å mate på med luft. Bruker selv dremmel i mangel på sistnevnte, tar litt lengre tid, men blir helt greit resultat med en god porsjon kjærlighet til bilen og tålmodighet;)

Så lenge du får det tett, og behandler godt i skjøtene så skal det vell være greit, er ikke noe sveisefantom jeg så vet ikke så mye om akkurat den saken. Jeg vet jeg frykter for rust rundt sveisa områder pga. varmen som oppstår:P

Jeg får lakk levert av en lokal malerforetning, den lakken jeg vil ha, både stift, boks og da evt til sprøyte;)

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider