Gå til innhold

Ønsker flerpunktsbelter/rallybelter i personbiler..

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=500949

 

Dette er jo i og for seg veldig bra, men tror det vil bli MANGE flere som ikke bruker bilbelte, da det er litt mer "avansert/tungvindt" å ta på seg f.eks 4-punktsbelte kontra 3-punkt.. Men igjen vil det nok redusere antall drepte i trafikkulykker..

 

Hva mener folket?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det blir samtidig flere drepte mtp situasjoner hvor føreren må forlate bilen straks, f.eks. i en kollisjon som da har klart å få bilen til å brenne. I dag så er i alle fall flerpunkts belter værre for Ola Nordmann å ta av (og på).

 

Andre tingen er at bestemødre vet ikke hvordan de skal få dette av deg hvis det blir en ulykke hvor du blir bevisstløs, men må forlate bilen.

 

Men det er klart at et flerpunkts belter vil gjøre mindre skade på føreren siden flere punkter/større overflate holder igjen den samme kraften fra kollisjonen. Man kan sammenligne dette med når redningsmannskaper skal redde noen som har gått gjennom isen, siden de fordeler tyngden sin ved å ligge på isen, går ikke de gjennom. Slik blir det også med dette beltet, man fordeler kraften og dermed får man mindre bruke ribbein, mindre blåmerker osv.

 

Men nakkesleng får man ikke gjort noe med, og det er noen av de vanligste formene for skade fra en kollisjon. Men dette kan man heller ikke forvente å se noen løsning på for da må hodet holdes fast til setet, og det vil få personer ha i sine biler.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig meg deg, dammed. Om det blir innstallert slike belter i biler fra og med f.eks 2010, må samtlige av norges befolkning inn for å ta kurs for å vite hvordan man løsner/fester slike belter. Dette er jo en upraktisk måte, og det kommer sikkert bare til å være 50% av de innkallede til oppmøte. '

 

 

Men som du sa, er jo litt ugunstig når bilen er i ferd med å eksplodere/ta fyr, å bestemor kommer bortom for å løsne.. Da vil nok heller den personen omkomme med mindre det hadde vært trepunktsbelte..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler eksploderer ikke i virkeligheten, kun på usanske filmer. Selv om det har tatt fyr i bilen har man som oftest ganske god tid på å komme seg ut. Selv utenforstående har relativt god tid for å få ut forulykkede fra brennende biler, og for å poengtere det enda en gang: En bil eksploderer ikke i virkeligheten med mindre det er montert en bombe i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil kan godt eksplodere.. Det fikk jeg vist når jeg var på brannskolens test.. Der ble det såpass varmt rundt bensintanken å så sa det pang.. Men nok om det.. :p

 

Er jo litt ugunstig å få nakken kortet ned ja.. Tro hva dem planlegger her.. Det neste blir vel helbur i alle gateregistrerte biler.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler eksploderer ikke i virkeligheten, kun på usanske filmer. [..redigert bort..] for å poengtere det enda en gang: En bil eksploderer ikke i virkeligheten med mindre det er montert en bombe i den.

 

Hva med disse:

Bil eksploderte etter brann

Over 100 evakuert etter brann

Tanken på bilen eksploderte

Reddet ut av brennende bil

 

Dette ble resultatet etter en kjapp søk på google etter "bil eksploderte". Så nå regner jeg med å få litt oppklaring i hvorfor du skriver det du skriver..

Har du noe informasjon som kan forsvare det du skriver over her?

uNF!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig meg deg, dammed. Om det blir innstallert slike belter i biler fra og med f.eks 2010, må samtlige av norges befolkning inn for å ta kurs for å vite hvordan man løsner/fester slike belter. Dette er jo en upraktisk måte, og det kommer sikkert bare til å være 50% av de innkallede til oppmøte. '

 

 

Men som du sa, er jo litt ugunstig når bilen er i ferd med å eksplodere/ta fyr, å bestemor kommer bortom for å løsne.. Da vil nok heller den personen omkomme med mindre det hadde vært trepunktsbelte..

 

Var du på kurs for å lære og ta av trepunktbelte å??

Kan ikke se at det er så veldig mye mer innviklet i dra en spak 2cm til siden enn å trykke en knapp ned...!?! Men men...

Volvo 940 turbo

Volvo 240 bruksbil.

 

*Pooh Racing*

http://www.Volvojinta86.piczo.com Prosjekt 940.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare innføre kursing i hvordan bruke 4.punkt bilbelte på sikkerhetskurset når man tar lappen?

 

Syns dette er et kjempebra tiltak jeg, sett at man utvikler systemer som gjør det lett å løsne seg fra beltene. Feks en liten boks som kutter bilbeltene etter en kolisjon. Mercedes, Volvo, Lexus osv. har utviklet allverden av systemer, så dette tror jeg de godt kunne ha fått til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår