Gå til innhold

Mistet Lappen!!!

Ranger emnet

245tic

Anbefalte innlegg

kjørte i 143km/t (E18 100sone) fikk 3mnd og 12000i bot. Jeg mistet lappen for 3mnd får igjen lappen til lørdag. Men det jeg lurer på er om jeg begynner på nytt da?: 0 prikker og prøvetid på nytt?????

Ja, du begynner på nytt.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fader da er det to riski år igjen da:(

Kjør som folk, så slipper du det.. prikkene mister du forøvrig ikke.. hadde du fire prikker før du mista lappen, har du fortsatt fire prikker når du får den tilbake, så lenge det ikke var prikkene som gjorde at lappen forsvant

// Fredrik Olastuen //

---------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor gammel er du?

er det itte slik at du må ta oppkjøring på nytt når du mister førerkortet a?

I utgangspunktet må man ta førerprøve på nytt dersom man taper førerett for motorvogn for en periode på mer enn seks mnd. Dersom man har prøvetid, må man ta førerprøve på nytt dersom man taper førerett for motorvogn i det hele tatt, også om det er for perioder kortere ennn 6 mnd.

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20031219-1660.html#map008 Les §§ 8-1 til 8-4.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil si at jeg som kjørte opp i 2003, mista lappen i 2008 og fikk den igjen for en mnd siden har 23mnd med såkalt prøvetid igjen? Dersom jeg mister lappen 3mnd neste år så må jeg altså ta oppkjøring på nytt?

Jeg har ikke sjekka, men jeg er 97 % sikker: NEI. Prøvetid gjelder kun for dem som får førerett for første gang.

EDIT: Jeg ser for øvrig at det var en særdeles upresis formulering. Jeg mente ikke at man begynte på ny prøvetid, men at man begynte med 0 prikker igjen (forutsatt at man har mistet lappen pga antall prikker, og ikke direkte pga én grov hastighetsovertredelse). Det var et upresist og alt for generelt svar fra min side på trådstarters todelte spørsmål, så beklager hvis jeg forvirret noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du mister lappen i prøvetiden, så får du iallefall ny prøvetid.

Mener også du får ny prøvetid om du mister lappen såpass lenge at du må ta ny oppkjøring.

Men som Juristen liker, ingen regler eller sider å henvise til, dette er det jeg har hørt og erfart :p

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet må man ta førerprøve på nytt dersom man taper førerett for motorvogn for en periode på mer enn seks mnd. Dersom man har prøvetid, må man ta førerprøve på nytt dersom man taper førerett for motorvogn i det hele tatt, også om det er for perioder kortere ennn 6 mnd.

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20031219-1660.html#map008 Les §§ 8-1 til 8-4.

dette med att man må ta ny førerprøve uansett om du mister lappen i

mindre en 6 mnd. når man er i prøvetiden er ikke rett. jeg mistet lappen for 1 mnd. siden og mistet den i 6 mnd. og jeg slapp ny førerprøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette med att man må ta ny førerprøve uansett om du mister lappen i

mindre en 6 mnd. når man er i prøvetiden er ikke rett. jeg mistet lappen for 1 mnd. siden og mistet den i 6 mnd. og jeg slapp ny førerprøve

Jo, det er rett. Du kan vel lese? Da har påtalemyndigheten gjort en tabbe i dette tilfellet, rett og slett, og glemt å skrive det. Flaks for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider