Gå til innhold

Motorbygging, 450hk er målet! Hva trenger jeg?

Ranger emnet


ExceL

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg undres over hva som trengs for å oppnå dette..

Hovedsakelig siden jeg vet det er flere her med det, eller som har lagd det før, slik at motoren min slipper å være prøvekanin..

 

Det jeg trenger er råd, og en handleliste..

Enkelt å si at jeg trenger h-profilråder osv, men hvilken lengde osv er kjekt å vite.. Hva funker for en hollbar motor på ca 450 hk?

Motoren som skal bygges på er en 97 modell fk, som er fin og uten tegn på sprekker og direkte slitasje..

Hva anbefaler dere mtp volum, slaglengde osv? Blir å gå for 531 topp, i og med at jeg ikke ser fram til å bygge om en 16v til mekaniske løftere..

 

Noen som vil hjelpe?:)

De som tror, eller bare er her for å kødde opp tråden kan gå å legge seg igjen..

 

Mvh T-G ;D

- VOLVO -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min motor har jeg brukt følgende deler:

 

97mod FT blokk

JE stempler

eagle råder

org slag og borr

2.3 Liter vil det da bli.

940 grenrør

portet 531 topp ( 38 eller 40mm eksosventiler )

Ny kamaksel som slipes etter ønske av motorbygger, tror det er snakk om 11.2 i løft og 280 graders kam.

org innsug

turbo som er god for 400 hk ( ikke kjøpt )

Autronic SM4

 

om du skal ha 450 hk så kan du egentlig gjøre det samme, evt porte på innsugsiden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min motor har jeg brukt følgende deler:

 

97mod FT blokk

JE stempler

eagle råder

org slag og borr

2.3 Liter vil det da bli.

940 grenrør

portet 531 topp ( 38 eller 40mm eksosventiler )

Ny kamaksel som slipes etter ønske av motorbygger, tror det er snakk om 11.2 i løft og 280 graders kam.

org innsug

turbo som er god for 400 hk ( ikke kjøpt )

Autronic SM4

 

om du skal ha 450 hk så kan du egentlig gjøre det samme, evt porte på innsugsiden også.

 

 

OK, hvilken dim og høyde kjøpte du på stemplene da?

Hvor lange er de orginale rådene? Og hvor får jeg kjøpt eagle råder/ JE stempler (tenker litt på wiesco men..)?

Grenrør stusser jeg på å lage selv med deler fra kl-racing, og i tillegg sveise om et svanehalsinnsug(funker det?)..

Hva må jeg gjøre mtp SM4 da? triggeroppsett osv?

Kam er jeg ikke sikker på ennå..

 

Tusen takk for all hjelp hittil ;D

- VOLVO -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, ja tenkte jeg skulle la SHS ta jobben.. Men er ikke sikker ennå..

Vet dere hva org dim på stempel er eller?

Og er lengden på rådene 152mm ellr 158mm org? eller ingen av delene? :P

Har hørt at H-profilrådene hos R-sport international er eagle fabrikat, stemmer det elr?

 

Hvilken A/R er anbefalt på kompressor og turbin for dette oppsettet da?

- VOLVO -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra usa kan du få lettere stempler, produsert i kina, ved siden av SPM sine stempler ;)

 

Du trenger også:

* Datasprut

* Nye tennplugge

* 4 x Dyser, minimum 762cc for å kjøre safe dutycycle

* bredbåndslambda

* kontroller til bredbåndslambda

* tps

* map sensor

* hel alu intercooler

* stor bensinpumpe (wallbro 255lp/h intank?)

* høy flow bensinfilter er neppe ulempe

+++

 

Du kan fint lage 450hk for få penger, men da bruker det masse bensin eller varer kort tid før ras :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra usa kan du få lettere stempler, produsert i kina, ved siden av SPM sine stempler ;)

 

Du trenger også:

* Datasprut

* Nye tennplugge

* 4 x Dyser, minimum 762cc for å kjøre safe dutycycle

* bredbåndslambda

* kontroller til bredbåndslambda

* tps

* map sensor

* hel alu intercooler

* stor bensinpumpe (wallbro 255lp/h intank?)

* høy flow bensinfilter er neppe ulempe

+++

 

Du kan fint lage 450hk for få penger, men da bruker det masse bensin eller varer kort tid før ras :P

 

Hva mener du med kontroller til bredbåndslambda? Regner med du mener et instrument, med logg og oppkoblingsmulighet til pc?

Går nok for 2 stk aeromotive pumper og fuelcell..

Er nok mange mange mange flere ting jeg trenger ja ;)

Åssen vil dere tro at en rs500 cooler vil funke? Har trykktesta den til 4 bar, og den er like hel.. Men vet ikke noe om flowen da..

 

Hvilken turbo er å anbefale forresten?

- VOLVO -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å når du først lager 450 hk.. ikke no spes dyrere for over 500 tallet:) er vel 400 hk som er MAKS AV MAKS på volvo innsprut..

 

så du må nok ha datasprut å da er plutselig mulighetene åpne:)

 

Hehe.. Har nok ingen planer om å bruke LH2.4 på denne motoren mer nei.. Blir enten autronic SMC lr SM4, lr Haltec E6x lr E11.....

- VOLVO -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår