Gå til innhold

Kobling av 3-veis høyttalere

Ranger emnet

Wikan

Anbefalte innlegg

Har et par Eltax RC-300 som er angitt som 3-veis.

Er litt usikker på hva som menes med 3-veis, og finner lite info om det på nettet, men vil det si to kabler på minus, og en på pluss?

Har koblet nå med en kabel på hver, og lurer på om det kan være grunnen til at det suser i høyttalere ettersom jordinga er fiksa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-veis vil si det er tre høyttalere i én... en bass (den store), en mellomtone (den nest minste) og diskanten, den minste. Annet navn er TriAksial. Kobles slik du har gjort allerede, med en ledning til Pluss og en til Minus.

Viktig at det kobles likt med Pluss og Minus på begge høyttalerne, ellers får du det som heter Fasefeil. Pluss fra forsterkeren/spilleren skal altså til Pluss på tilsvarende høyttaler.

Susingen du har skyldes ikke høyttalerne eller tilkoblingen av dem. Når suser det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, synes å huske at jeg har lest om det i brosjyren (som jeg har rotet bort) til forsterkeren.

Susinga kommer når motoren er i gang og dynamoen kjører, men ble mindre da jeg forbedret jordinga, men ble ikke 100 % borte.

Til båt (særlig de med påhengsmotor) vet jeg at det skal finnes en slags støydemper til dynamoen, men vet ikke om det finnes til bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, synes å huske at jeg har lest om det i brosjyren (som jeg har rotet bort) til forsterkeren.

Susinga kommer når motoren er i gang og dynamoen kjører, men ble mindre da jeg forbedret jordinga, men ble ikke 100 % borte.

Til båt (særlig de med påhengsmotor) vet jeg at det skal finnes en slags støydemper til dynamoen, men vet ikke om det finnes til bil.

Da har du fortsatt et jordingsproblem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider