Gå til innhold

hva gjør jeg galt? (hjullager)

Ranger emnet

gotthard

Anbefalte innlegg

har nå byttet tre nye lagere på ene siden, det begynner like fort og romle/bråke hver gang. det er foresten bak det er snakk om.

jeg tar av bremseskiva, renser så det er tomt får gammelt fett, slår ut gammel lagerbane, skraper bort dritt og renser med bensin.

presser nye lagerbaner på plass, ser att de sitter helt nede der de skall, smører på litt fett og setter på pakningen bak.

trer hele dritten inn på navet, smører yttre lagerbane og trer på det lille lageret, bader den i fett.

skive og mutter på, strammer til det begynner og bli motstand når jeg skal dreie skiva.

setter på resten og skrur på felgen.

alt er da bra til jeg har kjørt 500meter, da er ulydene tilbake.

parkerer og røsker litt i felgen, da er det slærk(klikker), skruv av og strammer lageret litte grann og slik driver jeg på til jeg i løpet av noen dager har trammet 8-10 ganger og det begynner og bli spon i fettet.

jeg har byttet på flere andre biler før og aldri hatt noen problemer med dette, men det er tydeligvis noe med justeringen/straming jeg gjør feil, så om noen har noen enkle tips vill jeg bli veldig takknemlig for det...

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Opel Insignia sport tourer 2009

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det lille lageret som skal på navet må smøres godt.. dytt og dytt på masse fett inn i lagerhjulene.

Når du setter alt sammen så er dette mitt triks:

Sett alt sammen og skru på mutteren. Skru så på et helt vanlig 14" dekk (stålfelg). Når du drar og jokker på dekke kjenner du slark.... Stram så mutteren bare 1/8 av gangen og jokk på dekket igjen... gjenta det til du kommer dit der slarket akuratt forsvinner... IKKE mer... Mine lager har nå holdt 2 år, autobahn og tur til praha :)

Det er forresten viktig at du bytter indre og ytre hjullagerbane. Du kan ikke bruke gamle baner på nye lager.

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytter alltid begge banene.

er passat mer kresen enn andre biler? jeg pleier og skru til det blir litt motstand, da er det som regel ikke slark med felg på heller.

hender jeg må skru mutteren litt frem og tilbake for og finne akutrattt punktet, men det skal vel ikke ha noe og si?

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et lager kjøpt på biltema, resten på torshow.

har brukt lagere fra begge steder før uten problemer, men da på andre biler.

får vel dra til jessheim og handle fra enten mekonomen eller wv i morgen

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

nå er det snart jeg bruker slegge på dritten!

strammer til slarken er så og si borte, kjører litt og det er like stor slark igjen!!!

etter noen dager og en ca 10 mil, har jeg stramma ca 1 til 1.5 runder ut i fra da den var opprinelig bra.

prøvd med orginale felger osv, men det hjelper ikke.

er jo litt nederlag og sette bilen på verksted for og gjøre noe jeg har gjort mange ganger før, så jeg vil helst fikse dette nå også...

pleac, komm med løsninger a:-)

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lager - hjullagerbane - bremsetrommel/skive - hjullagerbane - lager - skive - mutter - muttermedtagger - låsesplint - navkopp... Og masse fett overalt :)

du glemte simring bakerst:-)

men, det er slik jeg har satt det ja.

vel, skal på eu i morgen og får mangel da så får jeg se hvor mye det er med bilen, er det får mye for vi se hva vi gjør. har hatt bilen i to mnd og blei lurt grundig så jeg får se hva som skjer med den (og med tidligere eier....)

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk men ellers takk, får se hva de sier på eu i morgen og ta det der i fra vel.

har en bekjent som driver verksted så jeg kan høre med han om han kan bytte og eventuelt finne ut hva som er galt, men han er på ferie så klart:-(

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider