Gå til innhold

Forsterker går i protection mode nå bassen øker.

Ranger emnet

Plastic Racer

Anbefalte innlegg

Hei. Har lenge hatt et velfungerende anlegg, men idag bygde jeg litt om og byttet ut diverse, og dermed har problemene kommet.

Først litt om komponentene:

Forsterker, GAS ALPHAX4100.

Uteffekt: 4x80W RMS 4ohm, 4x140W RMS 2ohm, 2x275W RMS 4ohm bryggkopplat. 2ohm stabil. Lågnivå in/utgång (RCA). Subsonic filter 20-50Hz/12dB. HP-filter 65-4000Hz (12dB/okt). LP-filter 40-450Hz (12dB/okt). Bass boost 0-12dB (45Hz). Frekvensomfång 10-40000Hz. S/N 100dB. Känslighet 0,3-8V. Avsäkrad 50A. Mått: 246x55x320mm.

Subwoofer, Cadence FXB12V2 4x4 ohm.

12" Dual 4 Ohm Subwoofer Box

No Noise Slot Port Design

2" 4-Layer High Temperature Voice Coil

RMS Power: 800

Peak Power: 1600

Frequency Response: 20Hz-500Hz

Sensitivity: 95db @ 1W/1M

Carbon-Graphite Injection Cone Steel Woofer Basket

Vented Motor Structure

Nickel Plated Push Terminals

Mål: 79 x 40 x 43/30 cm (BxHxD)

Weight: 41,5 kgs.

6x9 JBL GTO937

Koaxialhögtalare: Trevägs 6x9 tum. Membran i polypropylen (Plus one). Gummiupphängning. Mylar/Titanium diskant. Impedans 2ohm. Känslighet 94dB. Frekvensomfång 50-21000Hz. Effekttålighet 300W max. 100W RMS. Monteringshål 221x151mm. Monteringsdjup 75mm.

Her er en liten tegning:

anleggyg6.jpg

Problemet er at forsterkeren går i protection mode med en gang jeg begynner å skru opp subben litt. 6x9erne kan jeg skru så høyt opp jeg vil, men når det gjelder subben så kutter den før den i det hele tatt rekker å slå.

Det er voltmeter på kondensatoren, og det ser ut som den "får" nok strøm fra jordingspunktet. Kabler skal også være store nok, hvertfall ifølge han jeg kjøpte dem av.

Hva kan det være? Er det forsterkeren som rett og slett er for dårlig? Som sagt har den fungert før, men det var til en enkel sub, og der var den brokoblet. Her har jeg en sub på hver kanal.

Håper på god hjelp.

Mvh

Christer Antonsen

1997 Audi A3 1.8 Ambition

VACN - Østfold Lokallag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

4x80W RMS 4ohm, 4x140W RMS 2ohm, 2x275W RMS 4ohm bryggkopplat

Jeg hadde kun en sub før, som var brokoblet. Dette fungerte fint.

Du hadde en sub før, som var brokoblet. dersom denne var 4ohm fikk den altså 275W ifølge tallene her. Var denne 2ohm fikk den mer.

Nå har du koblet opp en 4ohm til hver utgang, som betyr at den kun får 80W. Altså 80W til å drive en sub på 400W RMS...

Ser du problemet her?

En løsning du kan prøve deg på, brokoble fra forsterkeren og parallellkoble subbene. Dermed får du 2ohm sub og mer effekt fra forsterker.

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde en sub før, som var brokoblet. dersom denne var 4ohm fikk den altså 275W ifølge tallene her. Var denne 2ohm fikk den mer.

Nå har du koblet opp en 4ohm til hver utgang, som betyr at den kun får 80W. Altså 80W til å drive en sub på 400W RMS...

Ser du problemet her?

En løsning du kan prøve deg på, brokoble fra forsterkeren og parallellkoble subbene. Dermed får du 2ohm sub og mer effekt fra forsterker.

Dette kan han ikkje gjera. Forsterkeren er ikkje stabil i 1ohm. Den er berre stabil ned i 2ohm.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hvis du parallellkobler to 4ohm basser får du?
Da får du 2 ohm, og forsterkeren er IKKE stabil i 2 ohm brokoblet. Den tar kun 4 ohm når den brokobles.

Han kan selvfølgelig seriekoble basskassa til 8 ohm og brokoble dette, med samme resultat som om han tar en 4ohms bass på hver utgang isteden... da bør det jo funke som før.

Ser du problemet her?

Nei... ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8ohm vil sannsynligvis ikke hjelpe så mye da. Fordelen her at det kan prøves uten kostnader. Strømforbruk og stabilitet må selvfølgelig undersøkes, men dette må Plastic Racer få avgjøre.

Det som er klart, er jo at skal du ha mer ut av bassene trenger du en større forsterker til de. Men, dette koster penger og tar mer plass. Så det er en avgjørelse du må gjøre selv.

:)

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider