Gå til innhold

Valg av bruktbil, stasjonsvogn

Ranger emnet

petrez

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle ta i mot noen innspill på valg av ny bil, sliter litt med å plukke meg ut en favoritt her og nå. Har nettopp motatt penger fra forrige bil, så penga brenner litt i lomma, kan man si...

Først og fremst vurderer jeg disse tre typene:

01-02 Ford Mondeo 2,0 Ghia, evt. 2,0 TDI

01-02 VW Passat 2,0, evt 1.9 TDI

99 Audio A6 1,8T

99 Volvo V70 2,5

De er nok favorittene, med Mazda 6 som en outsider (litt dyrere enn de jeg har vurdert hittil (som ligger på 100 - 125 000). Er det noen av disse bilene dere vil sterkt fraråde/anbefale? Det er litt plagsomt ikke å ha en klar favoritt her, har såpass mange biler jeg har sett ut som jeg synes virker interessante, kjekt å høre erfaringer fra noen som kanskje har levd med disse bilene... Kriterier fra min side er 125k makspris, gått under 160 000, noe sterk motor, litt ekstra utstyr (helst klima) og ser helst at det slipper å gjøres for mange verkstedsbesøk...

Så, fyr løs, alle innspill mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart ein Passat som er best Audi og er bra men ikkje A6 er mykje tull med den. og slukker drivstoff. så gå for ein passat, finast med ein 98 model og oppover til 2000 model 1.8t går utrolig bra. men skal du ha Audi då må du gå for ein A4 ifra 2000 model og opp til 2004 flottast dei

Ford og volvo seier eg ikkje så mykje om er ikkje så gode biler i forhold til Audi og Volkswagen

Når det gjelder verksted på VW og Audi så er pris på dellene nokså likt, verre på Ford og Volvo rykker ein del så er bilen ødelagt lønner seg ikkje å skifte for då er det alltid noko anna som rykker etterpå

Men eg berre seier kva eg meiner om dei bilane kanskje nokon andre har litt erfaring om volvo, ford.

Har sjølv kjøpt meg ein passat 98model 1.8t stasjonsvogn den har gått 160 og ga ca 90k for, det er ein bra bil som tåler å bli herja med. desse bilene går utrolig godt

Lykke til med valget!

:hailvw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Tenkte jeg skulle oppdatere litt her da, fortsatt er jeg på biljakt... Jeg har forkastet enkelte av de tidligere modellene jeg var interessert i, det som er mest sannsynlig nå er (kun linket til eksempelbiler):

01-03 VW Passat TDI

01-02 Mitsubishi Galant 2,0 (bensin)

04-05 Opel Vectra 1,8

02-04 Volvo V40 1,8 / 1,9 Diesel

02-03 Mazda 6 1,8

Er ganske sikker på at det blir en av disse.

- Passat er jeg interessert i mest pga. rikelig utstyrt i forhold til en del av de andre, i tillegg til at jeg liker bilen godt både utseendemessig pluss kjøremessig. Derimot noe usikker på driftsikkerheten...

- Mitsubishi er jeg sikrere på driftsmessig, men synes den mangler litt utstyr. Virker også som alle de jeg har råd til har en eller annen skavank (bulker/riper eller hjulbuer der rust har begynt å komme).

- Vectra er for meg et dårlig utforsket felt, aner ikke hvordan den er i forhold til feilprosent/rust osv. Men den virker interessant mtp nyere modell, stor plass og godt med utstyr. Fortell gjerne mer om disse, dere som har peiling!

- V40 liker jeg utseendet på, men synes de har et veldig uengasjerende førermiljø, samt dårligere plass. Pluss for driftsikkerhet (?), og nyere bil.

- Mazda 6 virker som et sikkert kort, men foreløpig er det ekstremt få eksemplarer jeg har råd til (rundt 130 000), føles som jeg nesten bare må gå i blinde på den ene som er billigst i så fall. Føles litt vel "anonym" på meg, men det kan fort gå over til favorittbil om den er såpass mye mer feilfri enn konkurrentene (noe mange jeg har snakket med hevder).

Tar gjerne i mot flere innspill! Regner med å handle bil innen fredag neste uke, så setter pris på alle kommentarer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes har jeg ikke spesielt lyst på, og BMW er jeg litt "ferdig" med for denne omgang. Hadde sist en E46 318i, siden september i fjor har jeg hatt verkstedregninger på 16 000. Så fin bil eller ikke, det går nok en stund til neste bimmer...

Hadde en liten revurdering av økonomien i dag, bør bruke litt mindre penger på bil enn antatt da det kommer noen andre utgifter utover. Har nå sett meg ut en '02 VW Passat 2,0 (bensin), lav km (113) og veldig fin pris. Noen innvendinger mot disse? Alternativt er det Volvo V40 (2001 +) 1,8 Sport som er mest interessant her og nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med noe sånn som denne da? kansje ikke det mest spennende valget, men det som kansje gir mest for pengene.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14041033&sid=xz4cbaB9co5974288&WT.svl=Link

Støtter den jeg. Satt med samme problemstilling selv for et par månder siden. Prøve kjørte alt som var å prøvekjøre.

Følte jeg fikk mye for pengene ved å kjøpe octavia. Mye utstyr og god komfort er en sikker vinner for meg. Samt gigantisk bagasjerom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider