Gå til innhold

Hva gjør jeg galt?

Ranger emnet


Margido

Anbefalte innlegg

Hei. Tenkte å polere min Mini Clubman Estate 1971mod idag.

 

Har en polermaskin med to forskjellie pads, og prøvde meg frem på taket. Det er litt vaskeswirls i lakken, så tenke å få disse bort, men neida. Det eneste som var forskjell etter poleringa var at lakken var blitt skinnende. Hva gjør jeg galt? Av utstyr har jeg:

 

- 3m ekstra fin rubbing

- Meguiars Cleaner Wax

- Autoglym Paint renovator

- Autoglym extra gloss protection

og en roterende maskin med to pads (Bilde)

- Fin polerduk (?)

 

På polermaskinen brukte jeg ca 2000omdr.

 

Hvilken fremgangsmåte skal jeg ta? Ble passelig forbanna der jeg stod.. Så derfor spør jeg bilpleieguruene her inne. Takk for svar! Utdyp gjerne fremgangsmåten da jeg er ganske nybegynner på området.

 

http://bildr.no/view/219654

http://bildr.no/view/219652

http://bildr.no/view/219656

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke sikkert du har brukt riktig rubbing, eller puter. Ser ut som om du har pressa maskinen ganske hardt mot lakken etter bildene av putene hvis de var nye da.

 

bruk en grov pute når du rubber f.eks SONUS SFX-1 Swirl and Scratch Remover Pad

 

og Menzerna Super Intensive Polish PO 83 til polering/rubbing

 

Gå over med finere puter og polish, deretter voks.

1996 Omega B 3,2 Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke sikkert du har brukt riktig rubbing, eller puter. Ser ut som om du har pressa maskinen ganske hardt mot lakken etter bildene av putene hvis de var nye da.

 

bruk en grov pute når du rubber f.eks SONUS SFX-1 Swirl and Scratch Remover Pad

 

og Menzerna Super Intensive Polish PO 83 til polering/rubbing

 

Gå over med finere puter og polish, deretter voks.

 

Putene var ikke nye nei :) Prøvde å ikke presse for mye, heller mykere bevegelser med maskinen med lett trykk. Men det jeg lurer på er hvilken av de produktene jeg har skal jeg bruke? Lakken ellers er strøken på bilen siden den var lakkert for snart 2 år siden, men pga noen drittunger som var uforsiktige og gjorde at det ble 3-4 småstriper på taket fant jeg ut at jeg skulle prøve å polere. Småstripene er ikke slik at man kan kjenne de med negelen, så skulle tro de gikk bort med polering med maskin. Noen andre tips? Takk for svar begge to! :)

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel en 3M rubbing du hadde, ikke voks?

Mange bruker maskin til slike produkter, men da dreier det seg om en såkalt DA-maskin (oscillerende.) Denne "etterligner" håndbevegelser i større hastighet, og bygger ikke opp arbeidstemperaturen. Den er derfor en "trygg" maskin for folk flest.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja 3m er rubbing, men har meguiars wax også. Skjønner, denne maskinen roterer, så går utifra at det ikke er en DA-maskin. Har du et tips da? Bare gi katten i maskinen og polere for hånd? Tviler for at jeg klarer å polere vekk vaskeswirlsene for hånd så.. og får neppe tak i en annen maskin med det første. takk for svar :)

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3M-rubbinga er tydeligvis ikke effektiv nok til denne jobben, det er kan være hard lakk på Mini'n ettersom du ikke så at resultatet ditt ble bedre.

Men det kan også være at noen har lagt klarlakk utenpå originallakken uten at de har fått bort lakkvirvlene først, og da nytter det ikke hvor fint og dyrt utstyr du har...

Det mest sannsynlige er dog det første alternativet, og da trenger du bare "sterkere lut" for å få korrigert bort lakkvirvlene. I verste fall ullpad med f.eks MG105 til å korrigere bort riper og virvler, deretter er sikkert det 3M-produktet med polerpad ditt fint til å ta kjørespor etter korrigeringen. Avslutt med sealer/voks.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår