Gå til innhold

popoff-ventil???

Ranger emnet


Mqwe

Anbefalte innlegg

Hei...

 

Jeg lurer på om det er noen som har montert popoff-ventil på en Vw Golf 4 GTI 2000mod (150hk) ??

- Reduserer ikke dette effekten litt?

- Merker og anbefale?

 

Har hørt at enkelte har også problemer med at motoren ikke går på tomgang eller at motoren dør eller nesten dør når de slipper gassen, stemmer dette??

 

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pop-off er en ventil som skal slippe ut trykk som er for høyt for motoren, en sikkerhetsventil, må på noen ut å sette på en propp igjen hvis den har åpnet.

Dump(avlastnings)ventil skal slippe ut trykket før spjeldet ved giring o.l. for at turboen skal miste trykket og beholde turtallet, blir styrt av vakuum fra motoren etter spjeldet.

Kan vel ta wastegate i samme slengen og, det er en by-pass ventil forbi turboen for eksosen, når trykket i innsuget(kan være eksosmanifolden også) blir for høyt, åpner en ventil som slipper eksostrykket utenom turboen.

 

Ang. dump så kan det vel kanskje funke bedre å sette spjellet rett før turboen, istedet for på innsuget, da det vil bremse turboen mindre å begrense innløpsslufta enn utløpslufta, vil ikke bli overtrykk etter turboen da, og bare drite i dumpen.

Noen som har prøvd dette?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Granada3.0GL

Ang. dump så kan det vel kanskje funke bedre å sette spjellet rett før turboen, istedet for på innsuget, da det vil bremse turboen mindre å begrense innløpsslufta enn utløpslufta, vil ikke bli overtrykk etter turboen da, og bare drite i dumpen.

Noen som har prøvd dette?

 

Jeg vil tro du vil få dårlig og unøyaktig throttle respons. Tenk på alt volumet fra turbo og inn til innsuget som ligger i Rør og IC. Blir mye compressor surge og trykkbølger skapt av når spjeldet lukkes som går rett i innsuget.

De første turbosystemene bestod av noe lignende. En forgasser klasket på innsugsdelen på turboen slik at luft ble dratt igjennom forgasseren (draw-through). Ble vel aldri noen suksess nei..

 

Bedre å kaste spjeldet og kjøre antilag for alle penga..

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by triggerhappy

Så er vi tydeligvis tilbake til der hvor folk tror at popoff og dumpventil/blow-off er det samme.

 

Så for meg at GOLFGTI kanskje ikke hadde så mye peiling, og regnet med at han mente dumpventil! Mulig jeg tar HELT feil her altså! De fleste som har bare har "litt" bilinteresse bruker jo dette om hverandre! Syntes derfor det bare er unødvendig av deg å bare slenge ut enn litt sånn "flåsete" (mitt intrykk) komentar, og heller prøve å hjelpe!

* 1998 VW Polo 1.4 *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regener også med det er dump det er snakk om. Det problemet jeg har hørt , er ikke sikker - rett meg i så fall er :

 

Luft mengde måleren ligger slik til at når du monterer dump ventil så registrerer denne luften som blir "dumpet" dette får motoren til å tro at den får luft - og den gir på mer bensin - så blir forholdet skjevt og det er jo ikke akkuratt bra ?

Golf 4 gti 99 mod

 

 

x - en del golf 2 er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en eviggående diskusjon. :)

 

Men kan noen svare meg på dette... helt ærlig.. med hånda på hjerte!

 

Er det noen som har fått problemer med sin VAG etter at de har montert dumpventil?? Eller noen som har fått ødelagt sin katalysator pga dumpventil?? eller noen som har fått ødelagt sin turbo pga dumpventil? :)

 

Jeg tar da utgangs pnkt i at det er montert riktig type dump som tar seg av falskluft på tomgang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Asim

Dette er en eviggående diskusjon. :)

 

Men kan noen svare meg på dette... helt ærlig.. med hånda på hjerte!

 

Er det noen som har fått problemer med sin VAG etter at de har montert dumpventil?? Eller noen som har fått ødelagt sin katalysator pga dumpventil?? eller noen som har fått ødelagt sin turbo pga dumpventil? :)

 

Jeg tar da utgangs pnkt i at det er montert riktig type dump som tar seg av falskluft på tomgang....

 

Så lenge man monterer resirkulerende dump er det vel ikke noe problem. Men har man åpent luftfilter som er satt inn med olje og ikke tørket skikkelig så er det vel større mulighet for å ødelegge LMM.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også vil gjerne ha svar på spørsmålet til Asim

 

Kan ikke huske å ha hørt om et eneste tilfelle hvor noen har opplevd at luftmengdemåler eller kat har blitt ødelagt etter å ha kjørt med dump.

 

Ventilen dumper når man slipper gassen eks. ved girskift noe ECU er klar over via TPS sensoren.

Jeg tviler da på at ECU skulle pøse på med bensin på bakgrunn av luftmengdemåleren så lenge TPS gir signal om at spjeldet er mer eller mindre lukket og at turtall er synkende.

I så fall vil det være snakk om småtteri i forhold til hva vedvarende grisekjøring og dårlige chip kan forårsake av problemer.

 

At LMM ryker på disse bilene skjer vel ofte i orginal tilstand også.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv kjørt i 5 år med atmosfærisk dump-valve.. En 5-6 forskjellige modeller opp gjennom årene faktisk.. Har _aldri_ hatt noen som helst problemer med noenting med unntak av at noen av modellene jeg har testet ikke holdt helt tett.. Forge sine er veldig bra. Det som skjer er at motoren vil gå ørlite grann fett i 1-2/10 sek akkurat når du slipper gassen.. Eneste som skjer er at stemplene får litt ekstra kjøling..

 

Den jeg kjører med nå er helt rå forresten: Apexi BOV.. Dyr, men utrolig rask mekanikk og 100% tett.. Alle JDM-BOV'ene er egentlig helt sinnsykt bra..

________________

mvh.

 

Roy G. Hansen

Audi RS3 '97

http://members.cardomain.com/rozar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår