Gå til innhold

D.I.Y Porting av 1.8 8v

Ranger emnet


Hurricane

Anbefalte innlegg

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da vi er inne på det, så skal jeg bruke min 2.0L 16v i min Golf 2, etterhvert.

Denne skal jeg prøve å suge trimme til godt over en 200 hk. Da evt med datasprut bygget av Anders Kristiansen :)

 

Noen som har tips til meg her inne, det er litt langt fram i tid før jeg starter på motoren, siden G2'en skal bli godkjent med 16v først.. Men jo tidligere en er ute jo bedre ^^

 

Retteråsen

Mvh

Bjørn Arild Retteråsen

Golf mk II 85 CL 1,6->16v

Audi A4 1.8L 20V 98

Retteråsen's Salgstråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro å se at det er liv i denne tråden hehe ;)

 

Vel det har ikke skjedd så mye, foruten at jeg har måttet prioritere vanlige slitasjeskader på bilen, rust, knekte sportsfjærer, dempere, dekk, osv, sånn typiske ting som "bare" går istykker når man kjører pent :D

 

Ellers har TDI'n fått Pri 1. så har blitt lite tid til videreføring av prosjektet.

 

Men morro å se at andre vil prøve seg, og vil absolutt anbefale det, om man har tid, jeg vil si at man lærer utrolig mye på det om man bruker tid til å lese, og spørre på nett, og google er din gode venn her :)

 

Leste kjapt de to siste sidene her, og noen nevnte at man må mappe om chip'n på en monopoint, noe som ikke stemmer helt, da monopointen omtrent styrer hele bensin og luft showet på egen hånd med sine egne følere, og er i all hovedsak basert på lufttemperatur. Bensinmengden er begrenset av en fjærbelastet trykkregulator, som må shimses for å få økt mengden bensin i forhold til hvordan du trimmer, finn tegninger av en monopoint, og dere skjønner tegningen.

Jeg sier ikke her at jeg har rett, men logikken er der ;) så jeg legger meg flat om noen andre har noen andre overbevisendemeninger :D

 

Dere som tenker å sette på en topp ifra en GTI 8/16v så har jeg vært inne på samme tanke selv, men fant ingen klare svar om hvor brennkammeret lå, om det lå i toppen eller i stemplene, da jeg lette, ett annet problem er oljekanalene i toppen, men enkleste måte å sjekke der er å finne bilder av toppakningene, og sammenligne.

 

 

Og dere må tenke på at hvis dere freser toppen 2mm slik jeg gjorde, for økt komp. så er det bare å glemme å fylle 95 oktan, 98 eller E85 er det eneste jeg kan fylle for å unngå tenningsbank ved belastning.

 

Jeg vil IKKE anbefale noen å porte selv om man IKKE har en topp man kan bare hive i søpla om det går skeis, og vær nøyaktig, og vær begrensende, ett størst mulig hull i innsuget er ikke poenget, poenget er å få en best mulig flyt, kompresjon og hastighet på luft/bensin blandingen når den treffer forbrenningskammeret.

 

DET SITTER OLJEKANALER I TOPPEN, FRES IKKE FOR MYE!!

 

Om man ser på en portet topp vs en uportet topp, så ser man at en uportet topp ofte har grove rester etter produksjon, det er disse restene som skal bort, samt at man forsøker å "spisse" metallet rundt ventilførerne, og at man lager jevnt større trakt, i begynnelsen av hullet, og tynnere innover.

 

 

 

I all hovedsak så gjelder det å tenke aerodynamikk, og få luftblandingen til å komprimere seg.

Til sist så må ikke innsuget være glattpolert, da bensinpartiklene vil feste seg til den polerte overflaten (dette er visstnok ett omdiskuter tema).

Til sistsist (håper jeg), så er det portmatching, lag innsug, og eksosmanifold åpningene like store som de som er laget på toppen, bakepapir er fint til slikt bruk, evt annet lett gjennomsiktig.

 

Øhh :blah: Glemte en liten ting til slutt, doble ventilfjærer til dere som har tenkt dere opp i turtall med en topp laget etter 94/95 med enkle ventilfjærer, om noen tenker, pyttsann, skal ikke trimme såå mye, så er det like greit å bytte når toppen alikevel er ribbet, glem heller ikke at alle toppen må/bør slipes etter å ha vært demontert, og at det er da du bør vurdere om du skal høvle noen ekstra mm)

 

Monopoint trimming er ikke akkurat en whoooha opplevelse, men om man begynner i porte, og frese topp enden, så ender man opp med en motor med bedre dreimoment, og mere turtallsvilje. og så har man ett godt utgangspunkt til å gå videre med trimkam, bytte monopointen med gasser, som f.eks webere fra gamle ford sierra skal visstnok fungere bra, pierburg fra eldre Audi skal visstnok passe rett på innsuget uten å måtte lage adapter (husker ikke nicket, men en på forumet her med en sølv Audi har god kunnskap om dette)

 

NA trimming er ofte dyrt blir det sagt, men kan du gjøre endel av jobben selv blir det fort billigere, og sjekker man utenlandske nettsteder, så finner man ofte billig trimdeler til Golf 2/3.

 

Jeg vurderer fremdeles en Techtonics kam til prosjektbilen, men har blitt utsatt pga tdi'n har tatt tid, og mangel på slitasje-vedlikehold (nevnt i toppen av innlegget) Noen som har erfaringer med Techtonics kammer?

 

Kommer ikke på mere i farta akkurat nå, foruten at det er Amcargutta som har lengst tradisjon i å porte vil jeg tro, så kan være en god ide å sjekke ut om man har noen bekjentskaper der, eller noen med noen kjente der :)

 

God Helg :titties: :m'm:

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste kjapt de to siste sidene her, og noen nevnte at man må mappe om chip'n på en monopoint, noe som ikke stemmer helt, da monopointen omtrent styrer hele bensin og luft showet på egen hånd med sine egne følere, og er i all hovedsak basert på lufttemperatur. Bensinmengden er begrenset av en fjærbelastet trykkregulator, som må shimses for å få økt mengden bensin i forhold til hvordan du trimmer, finn tegninger av en monopoint, og dere skjønner tegningen.

Jeg sier ikke her at jeg har rett, men logikken er der ;) så jeg legger meg flat om noen andre har noen andre overbevisendemeninger :D

 

 

Du tar nok litt feil her. Sprutet bruker turtall og åpning på gasspjeldet til å gi riktig bensinmengde og tenning. Lambdakoreksjonen er heller ikke stor nok til å ta ut all bensinen som blir for mye på lavt turtall og lambda blir ikke brukt på høyt turtall, slik at der vil det gå for magert. Det er kun en liten korrigering ift bensintemperatur.

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar nok litt feil her. Sprutet bruker turtall og åpning på gasspjeldet til å gi riktig bensinmengde og tenning. Lambdakoreksjonen er heller ikke stor nok til å ta ut all bensinen som blir for mye på lavt turtall og lambda blir ikke brukt på høyt turtall, slik at der vil det gå for magert. Det er kun en liten korrigering ift bensintemperatur.

 

Er ikke Lmm på monopoint, eller mulig den finnes men da er den inne i forgassern og lever sitt eget liv, ikke synbar via vagcom ihverfall ;)

 

Har sett dine innlegg før Polo C, og du har veldig gode innspill, men til tider har du meninger om ting du ikke har tatt i:knock:

 

Men for all del, alle kan ta feil, og det virker som om du har erfaring med biler med mere elektronikk enn det en stakkars koslig golf med en Monopoint ;) Og den lille hjerne'n en monopointgolf har, er omtrent til å passe på seg selv, og om alt flytende er strømmende, og at pusteevnen til monopoint'i stemmer. Thats it.

Startsperre holder vi utenom ok :D

 

Men alt i alt jeg har "respekt" for deg, men det blir litt feil når folk bruker 2 timer på å finne en lmm som ikke finnes ;)

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Lmm på monopoint, eller mulig den finnes men da er den inne i forgassern og lever sitt eget liv, ikke synbar via vagcom ihverfall ;)

 

Men alt i alt jeg har "respekt" for deg, men det blir litt feil når folk bruker 2 timer på å finne en lmm som ikke finnes ;)

 

Hvor ser du jeg har skrevet lmm da? Jeg skrev om åpningen på gasspjeldet, en såkalt tps-throttle position sensor....

 

Turtall får hjernen fra hallgiveren, hvor mye gass du gir får den fra tps på spjeldhuset. Nei, monopoint er ikke forgasser, det er et spjeldhus, elektronisk styrt.

 

Sammen med turtall, temp og tps bestemmer hjernen hvor mye den ene store dysen som sitter i spjeldhuset skal sprute ut.

 

Har nok laget chipper til flere Volkswagen innsprøytningssystemer enn det du har;)

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ser du jeg har skrevet lmm da? Jeg skrev om åpningen på gasspjeldet, en såkalt tps-throttle position sensor....

 

Turtall får hjernen fra hallgiveren, hvor mye gass du gir får den fra tps på spjeldhuset. Nei, monopoint er ikke forgasser, det er et spjeldhus, elektronisk styrt.

 

Sammen med turtall, temp og tps bestemmer hjernen hvor mye den ene store dysen som sitter i spjeldhuset skal sprute ut.

 

Har nok laget chipper til flere Volkswagen innsprøytningssystemer enn det du har;)

 

 

Bøyer meg i støvet her, ble nok litt for kjappt lest og konkludert fra min side beklager. :pray

Men hvis det er kun disse 3 som bestemmer mengden, så er spørsmålet om det er mulig å forandre verdiene på disse sensorene, uten å gå via chip.

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøyer meg i støvet her, ble nok litt for kjappt lest og konkludert fra min side beklager. :pray

Men hvis det er kun disse 3 som bestemmer mengden, så er spørsmålet om det er mulig å forandre verdiene på disse sensorene, uten å gå via chip.

 

Er eventuelt å legge inn motstander på TPS da, men da vil antagelig tomgang og fullgass mappen bli feil. Jukser du med tempføleren vil "choke"/varmkjøringsmappen bli feil

 

Vil antagelig og hjelpe mer å justere tenningen enn å jukse med sensorene.

 

Monopointen er et meget enkelt og restriktivt system. Skal du ha effekt, velg et annet sprut (og motor)

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult, vokser vel ikke på trær lenger tenker jeg :(

 

 

Ikke vanskelig å finne det da. Er jo mange Corradoer rundt omkring med raste rådelagere, frontskade eller raste g-ladere

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår