Gå til innhold

bil svært ustabil i høye hastigheter etter dekkskift?

Ranger emnet

Trollet_

Anbefalte innlegg

Jeg har en Bmw 325i ifra 1986, da jeg kjøpte bilen fulgte det med et sett borbet 15" felger med 195/60/15 som var god for en sesong til. Jeg kjørte på Disse i noen uker og brukte de opp på banekjøring, så satt jeg på et sett 16x7" ATL med 205.45.16 ET 35 med 10mm spacer's. tidligere var bilen behagelig i stort sett alle hastigheter, men etter jeg skiftet dekk og felger ble bilen svært vinglete i hastigheter over 140-150, føltes nesten som jeg skulle miste kontrollen.

skal også sies at det rister litt ved enkelte hastigheter...

noen som har noen ideêr på hvorfor det blir ubehagelig? Ubalanse? skjevhet?

Takk for svar:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så har du spacere som minker innpresset slik at reell ET er 25.

For det andre har du lavere profil på dekka, som gjør den mer sporfølsom

For det tredje er det stor forskjell på dekk. Dekk med rette skuldere og brå vinkel mot slitebanen blir mer ustabile på sporete vei enn dekk med litt mykere/buet overgang. Vet ikke dekktype du har, men det er verd å merke seg

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan også være altfor myk dekk blanding og sist men ikke minst at felgene og dekka ikke er satt sammen riktig.

Jeg prøvde en m3 e36 i Drammen for en stund siden, når vi kjørte gjennom byen under 100 km/t så var den grei. Men når jeg kom ut på e6'en for å teste bilen så lå jeg i 140-150 i innkøringsfeltet, når jeg rettet bilen etter at jeg kom inn på venstre feltet, så danset baken helt sinnsykt. Måtte kjempe for å holde den på veien. Dro tilbake til typen som eier den, byttet til sommerdekk, og vips så var det problemet vekk.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mondeo: inpresset på felgene er 35, så når jeg la til 10mm spacere ble inpresset riktig, men bra svar!

Dammed: hadde akkurat samme opplevelsen i går når jeg suste forbi en bil i 140km/t og skulle legge meg inn, altså jeg svinget inn mens jeg trødde forsiktig på bremsen, og fikk lignende reaksjon på bilen.

skal sjekke hvilke dekk jeg har...

Takk for svar forresten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt poeng, må nok ærlig innrømme at det er litt barnslig, men så fremst så jeg er alene i bilen og ser at en annen i en annen bil er alene og kansje vil ha det litt morro (under sikre forhold) så har det lett for og gå litt unna, vi alle har vel små tulltak av og til.

tenk deg at jeg skulle kjøre til sverige der man gjerne ligger i 115-120 km/t, uvitende om at dekkene jeg har er upassende, det er selvmord/drap/galskap osvosv, er lurt og teste/lære seg bilen under kontrollerte/sikre forhold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dammed: hadde akkurat samme opplevelsen i går når jeg suste forbi en bil i 140km/t og skulle legge meg inn

Du mener da du ble frakjørt igår;)

skal sies at dekk og felger var noe som fulgte med da jeg kjøpte en prelude for en tid tilbake, er noen år siden de ble omlagt, regner med de ble avbalansert da men det er en stund siden.

kan dette ha så mye og si?

Det har faktisk mye å si, i tillegg er det obligatorisk å sjekke at hjulbolter og spacere er skrudd tilstrekkelig til;)

Og like viktig.. Har du rett lufttrykk?

Skal være ca. 3bar i dekkene per øyeblikk..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

B.T.i tok litt overhånd da vi fyllte luft i dekkene her om dagen, han mente vi skulle fylle 3 bar i alle dekkene, mener det sto maks 2,8 med full-lastet bil.

skal kjenne på alle hjul-boltene, justere luft trykk og teste, hvis ikke dette hjelper får jeg bare prøve ballansering:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider