Gå til innhold

Ventiler

Ranger emnet


stian_seim

Anbefalte innlegg

Det er så mange som snakker om at bilen dems har så og så mange ventiler. Men hva er egentlig forskjellen om du har 10 eller 20 ventiler?

Hvorfor burde man ha mange eller få, eller hva man burde? Hva avhenger det av om man skal ha mange eller få ventiler?

Det jeg prøver å spørre om, er om noen kan fortelle meg litt om ventiler og dems funksjon???

DISPONERER:

- 2003' Toyota Avensis 1.8 VVT-i

- 1990' Volvo 745 2.3

DELEIER:

- 1987' Ford Transit

VRAK:

x 1985' Nissan Micra 1.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilene er det som åpner og lukker for å ta inn luft og få ut eksos.. å ha 2 store ventiler pr sylinder gir lavere hastighet, derfor brukes ofte 4 eller flere istedet.. Høyere fart gjør at du fyller sylinderen fortere, noe som gjør motoren mer villig på høye turtall... De 4 små ventilene er kanskje like stor tilsammen som de 2 store, men det blir fortsatt litt mer guff..

 

Håper dette klarte litt opp sakene... Mer avansert forklaring gidd jeg ikke nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by stian_seim

Det forklarte meg litt mer ja :)

Hvis du gidder en annen gang, så må du bare forklare mer komplisert hvis du vil :)

Trengs vel ikke så komplisert forklaring...

Hvis du har 8 ventiler er det èn for innsprøytning (Bensin / Luft) og èn som slipper ut eksosen... hvis du har 16 ventlier er det to som slipper inn bensin / luft og to som slipper ut eksos... pr. sylinder selvsagt.

 

Jo lettere luften kommer inn i motoren, og jo lettere eksosen kommer ut (Møter mindre motstand), jo høyere effekt...

Dette skjer jo naturligvis når du har to ventiler ekstra pr. sylinder.

 

EDIT:

http://auto.howstuffworks.com/engine.htm

 

Genial side der du kan lære mer om motorer...

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Laaars

Trengs vel ikke så komplisert forklaring...

Hvis du har 8 ventiler er det èn for innsprøytning (Bensin / Luft) og èn som slipper ut eksosen... hvis du har 16 ventlier er det to som slipper inn bensin / luft og to som slipper ut eksos... pr. sylinder selvsagt.

 

Jo lettere luften kommer inn i motoren, og jo lettere eksosen kommer ut (Møter mindre motstand), jo høyere effekt...

Dette skjer jo naturligvis når du har to ventiler ekstra pr. sylinder.

 

EDIT:

http://auto.howstuffworks.com/engine.htm

 

Genial side der du kan lære mer om motorer...

 

Hvis det er så enkelt, hvorfor forskes det da med forskjellige antall ventiler/syl.?

Hvorfor bruker man ikke bare så mange som mulig?

 

Er nok mer anvasert enn du trur. Og antall ventiler og størelser på kanalene/portene beregnes utifra bruk/effekt/forbruk/utslipp og sikkert andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke helt sikker på antall ventiler/silynder, men jeg vet hvertfall at amerikanerne prøvde på 70/80 tallet p bygge motorer med mange ventiler. Det var på de gamledagse motorene som hadde 16 ventiler... de prøvde med 32 ventiler men klarte ikke å få så mye effekt ut av de da, på den tida. Så på de gamle v8erene så er det nok greiest ,ed 16 ventiler (2per silynder)

Lupo GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

å ha 2 store ventiler pr sylinder gir lavere hastighet, derfor brukes ofte 4 eller flere istedet.. Høyere fart gjør at du fyller sylinderen fortere, noe som gjør motoren mer villig på høye turtall...

 

Mer villig på høye turtall... ??? På høyt turtall har lufta gjerne stor fart uansett. Tror kanskje det er motsatt...

 

Tror ikke en stor, eller to små, forandrer så mye tiden det tar å fylle sylinderen heller...

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

 

Mer villig på høye turtall... ??? På høyt turtall har lufta gjerne stor fart uansett. Tror kanskje det er motsatt...

 

Tror ikke en stor, eller to små, forandrer så mye tiden det tar å fylle sylinderen heller...

 

 

 

Tilbake til generell motor teori, det som gjør at dreiemomentet når en topp og går ned igjen er at sylindrene ikke klarer å fylles mer. Mer fart = bedre fylling = mer dreiemoment på høyere turtall.... Mange faktorer da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

 

Hvis det er så enkelt, hvorfor forskes det da med forskjellige antall ventiler/syl.?

Hvorfor bruker man ikke bare så mange som mulig?

 

Er nok mer anvasert enn du trur. Og antall ventiler og størelser på kanalene/portene beregnes utifra bruk/effekt/forbruk/utslipp og sikkert andre ting.

 

Sikkert flere grunner, men med tranke på at du skal skubbe ned alt dette her, du skal ha plass til det og samtidig ha best mulig gjennomstrømning, osv.. Flere ventiler gjør også toppen betraktelig dyrere å lage...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har nevnt at ved å spre ventilarealet over flere ventiler vil du få mindre bevegelig masse pr. ventil.

Dette krever mindre ventilfjærtrykk i forhold til løft og mindre varmeproblemer i toppen.

Det er dette som gjør at honda maskiner kan dras til ørten-tusen omdreininger

mens 70-talls støtstenger V8 (16V) er heldig hvis de når 5K.

 

Her diskuteres 2V mot 4V detalj.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

 

Sikkert flere grunner, men med tranke på at du skal skubbe ned alt dette her, du skal ha plass til det og samtidig ha best mulig gjennomstrømning, osv.. Flere ventiler gjør også toppen betraktelig dyrere å lage...

 

Det var ikke spørsmål, det var ment for å få han til å tenke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår