Gå til innhold

Turbo 2 - hva vil det si?

darkblue

Anbefalte innlegg

• 3 weeks later...

Turbo 2 betyr at den cx'n har intercooler. En vanlig CX TRD 25 Turbo har ikke intercooler. Hva slags turbo vet jeg ikke, men den er ikke stor og lader orginalt 0,5 bar... sikkert fullt mulig å skru opp trykket, men det er vel ikke å anbefale. Er ikke verdens beste topp på disse bilene, men en 0,8 tåler den nok. Intercoolern er vel ikke nå å rope så veldig hurra for, er egentlig veldig liten. Men den utgjør 30 hk som er foskjellen mellom en cx turbo diesel med eller uten intercooler.

CX TRD turbo 2 = 130 hk

CX TRD turbo = 100 hk

Jeg har hatt begge typene, og turbo 2 er en veldig mye sprekere bil enn vanlig cx turbo. Min turbo 2 gjorde 195 km/t dette regna ut fra turtall og utveksling i kassa i 5 gir. Meget behaglige biler å kjøre, komemr seg meget bra fram på vinters føre. Ca 1000 kilo på foraksel gjør at framhjula får feste....

Bx 16V (87')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Følte for å kverulere litt:

CX 2,5 TRD Turbo 2 har ikke 130hk, men 120hk og

CX 2,5 TRD Turbo har ikke 100 hk, men 95hk.

( http://www.citroencx.no/Motorspesifikasjoner.htm )

Toppene er riktig nokk ikke verdens beste, men de er ikke dårlige heller, tatt i betrakning at denne toppen var konstruert rund 1980-1982.

Turboen er ikke så stor, som "Lord Gryphon" sier, men det er faktisk ikke plass til noe større neddi der heller (prøv å ta ut turboen med manifolden på;) )

Framkommelighet: Kan faktisk aldri huske at vi har stådd fast med noen av CX'an vårres noen gang. Å skulle man sette seg fast, så senke man bare hydraulikken, slik at bilen pakker snyen unnder seg. Så heise man den opp i høgeste stilling å kjøre videre tell man bynne å spinn, å så gjør man det på samme måten igenn. GENIALT! :D

Komfort/Kjøreegenskaper: Heilt enig, kunne aldri tenkt meg noen annen bil til å byne å øvelseskjøre med:)

79' CX Athena m/25 Turbo-D og GTI-kasse

*Bruks-glis*

80' CX Athena i orginal stand og 85.000 km!

85' CX 25 GTI Turbo (serie 1) *Tilnærmet strøken sommerbil med 62.000 km!*

89' TRD Turbo Break *fjellvegg-offer, og nedgradert til donor...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider