p9z Skrevet Juni 30, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2008 Tenkte jeg skulle få tak i en chip til min Volvo 940 med b230fk motor og automatkasse. Hvordan tåler disse bilene å få i seg en ecomax chip? Kan den bli såpass lite driftsikker at jeg bør gå ned på en ecotrim chip? Håper noen har noen erfaringer med dette, har så lite peiling selv. :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skjarlie Skrevet Juni 30, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2008 har ecomax chip i min bil.. kjøyrer ikkje på meir en 0,8 bar. like greit å kjøpe den i forhold til ecotrim.. er ikkje noko problem å kjøyre med mindre ladetrykk enn det den er laga for.. så lenge du helde deg under 1 bar, skal da ikkje være fare for at noko ryker.. turboen blir nok fortare slitt, men det er slikt som ein må rekne med Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
p9z Skrevet Juni 30, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2008 OK, bestiller en ecomax. et par spørsmål i samme slengen: Tåler en automat kasse mindre en manuell kasse når man chipper? Reduseres slitasjen på turbo noe mye med dumpventil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders- Skrevet Juni 30, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2008 OK, bestiller en ecomax.et par spørsmål i samme slengen: Tåler en automat kasse mindre en manuell kasse når man chipper? Reduseres slitasjen på turbo noe mye med dumpventil? Autolaten har ikke godt av for mye nm nei.. Ja, den reduseres, men du er vel klar over at du har org. dumpventil? Siter Volvo 940Turbo Classic 1997 [X]Volvo 240GL Sedan 1990 [X]Volvo 240Turbo Sedan 1984 [X]Volvo 242DL 1981 [X]Volvo 240GL Herregårdsvogn 1987 [X]Volvo 940SE Sedan 1992 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Juli 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2008 volvo-automater holder følge opp til rundt 300nm/200hk... men over dette brenner du convertere ganske fort etz. Lønner seg ikke å sette på noen "større" dumpventil på 940-turbo motorer... den orginale "resirkulasjons"/dump-ventilen innebygget i turboen duger lenge. og de fleste dump-ventiler som blåser ut i det fri får en 940 til å stoppe opp på tomgang mellom hver dumping... ikkeno sjakktrekk. Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fjellvang Skrevet Juli 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2008 volvo-automater holder følge opp til rundt 300nm/200hk... men over dette brenner du convertere ganske fort etz. Lønner seg ikke å sette på noen "større" dumpventil på 940-turbo motorer... den orginale "resirkulasjons"/dump-ventilen innebygget i turboen duger lenge. og de fleste dump-ventiler som blåser ut i det fri får en 940 til å stoppe opp på tomgang mellom hver dumping... ikkeno sjakktrekk. men skal også sies at det vistnok finnes smutthull for og få åpen dump til og funke :P ..har ikke testet sjøl, men er jo flere som har det.. Angående automaten, så kommer det helt ann på kjøringa :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Juli 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2008 jo, det går...du må bare ha en dump som kun åpner ved ett lite vakum har jeg forstått, og da trengs det en som har justerbar fjær. Du vil alltid få "tendenser" til å stoppe..du slipper jo ut oppmålt luft rett ut av systemet, så motoren går i "over-rich" tilstand fram til den får stabilisert seg igjen. Men... går bilen no fortere eller bedre av det? nei.... ergo ville jeg gitt faen :) 2000kr etz for litt artig lyd.... nei, da hadde jeg heller blenda resirk. ventilen i turboen og kjørt UTEN dump... da får man Artig lyd...til 300kr ;) "Kommer ann på hvordan du kjører" <--- Det er kanskje det dummeste jeg leser (Sorry, no offence!). Hvem i alle dager kjøper seg tic-bi, chip'er og kjører PENT hele tiden?? hehe, høres ut som foreldrenes ønsketenking... :) Men, klart...kjører du pent, varer jo alt lenge... men høyrefoten blir nok hardere og hardere jo mer hester du har, for de fleste ;) (Been there!!!) Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fjellvang Skrevet Juli 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2008 "Kommer ann på hvordan du kjører" <--- Det er kanskje det dummeste jeg leser (Sorry, no offence!). Hvem i alle dager kjøper seg tic-bi, chip'er og kjører PENT hele tiden?? hehe, høres ut som foreldrenes ønsketenking... :) Men, klart...kjører du pent, varer jo alt lenge... men høyrefoten blir nok hardere og hardere jo mer hester du har, for de fleste ;) (Been there!!!) hehe..sant nok :) ..mene..Gamlingene har chippet sin 940 LT automat :D 0,9 i trykk :) Fungerer flott d :) River seg løs i 1 og 2 gir når jeg kjører, eventuelt når fadern e i herje humør :D :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Juli 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2008 en chip'a LT automat som river seg løs i 1 og 2? =O Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Juli 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2008 Alt er relativt,hvertfall i forhold til biler som river seg løs! :D For meg betyr det at bilen mister feste på bakhjula og legger seg sidelengs på tørr asfalt while going in an straight line... Men hvis det betyr på våt asfalt,grus,stålis osv osv.. eller ved fullt rattutslag og kroppen klint oppetter innsiden av døra mens man frenetisk jokker gassen så gasswiren omtrent går varm,SÅ kan jeg opplyse om at en gammel Toyota jeg hadde en gang ,kunne rive seg løs i de fleste gir med rett (manglende) friksjon på underlaget og den "rette" kjørestilen!! hehe... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fjellvang Skrevet Juli 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2008 ikke akkurat så blå røyken tyter ut, men spinner noe ja.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest trogha Skrevet Juli 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2008 har ecomax chip i min bil.. kjøyrer ikkje på meir en 0,8 bar. like greit å kjøpe den i forhold til ecotrim.. er ikkje noko problem å kjøyre med mindre ladetrykk enn det den er laga for.. så lenge du helde deg under 1 bar, skal da ikkje være fare for at noko ryker.. turboen blir nok fortare slitt, men det er slikt som ein må rekne med Hvis du "bare" skal ladde 0.8 bar er det bedre å bruke ecotrim i.flg han karen som selger de. Den er noen kroner billigere + at den har bensinspareprogram og vil bruke mindre drivstoff. Klarer å levere drivstoff inntil 0.8 bar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
p9z Skrevet Juli 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2008 Ok nå har jeg da fått ecomax chippen og satt den i. Merkbart bedre dreiemoment men akselerte ikke så forferdelig mye bedre. :P Så da tenkte jeg å justere litt turbo. ;) Ser i Haynes boka mi at det er 2 typer turbo i 940. Garret og Mitsubishi, min turbo ser ut som en garret ifølge bildene i boka. Men i boka ser det ut som det går an å justere på wastegaten med en mutter som sitter på den armen som går ut fra membranet på wastegaten, men denne mutteren finnes av en eller annen grunn ikke på min. Hva er da enkleste måte å justere turbo trykket på? Denne har forresten vært politibil før kan automat kassa m.m være forsterket av denne grunn? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Juli 10, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2008 Ok nå har jeg da fått ecomax chippen og satt den i.Merkbart bedre dreiemoment men akselerte ikke så forferdelig mye bedre. :P Så da tenkte jeg å justere litt turbo. ;) Ser i Haynes boka mi at det er 2 typer turbo i 940. Garret og Mitsubishi, min turbo ser ut som en garret ifølge bildene i boka. Men i boka ser det ut som det går an å justere på wastegaten med en mutter som sitter på den armen som går ut fra membranet på wastegaten, men denne mutteren finnes av en eller annen grunn ikke på min. Hva er da enkleste måte å justere turbo trykket på? Denne har forresten vært politibil før kan automat kassa m.m være forsterket av denne grunn? Da har du en B230FK-turbo, som er 135hk orginalt. Denne turboen har ikke justerbart stag på turboen. MEst sansynlig har du en mitsubishi....aldri sett FK med garrett før. Hvilken modell? Nei...selv en politibil er ikke forsterka på neon måte :) Personlig hadde jeg aldri kjøpt en politibil...veit hvordan de blir brukt/voldtatt :P Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Juli 10, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2008 det er 2 måter du kan få justert trykket på...1 er å bytte til en fulltrykks-aktuator (FT-aktuator), eller kjøpe en "blødeventil", og jukse opp trykket ved å slippe ut trykket mellom turbo og aktuator... Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.