Gå til innhold

Halv årsavgift?

Ranger emnet

TransMedia

Anbefalte innlegg

Hadde en forsåvidt interessant samtale med Toll idag angående årsavgift; har en registrert bil som skal pusses på det neste halvåret og vel så det, og hel årsavgift for i år er betalt.

90% av samtalen;

Stian: Hei, har en bil med betalt årsavgift, og lurte i den forbindelse på om jeg kan kun avregistrere bilen i dag 30. juni og få refundert halve årsavgiften etter nyttår om bilen ikke påregistreres igjen i 2008?

Toll: Så du skal kun levere skiltene og ikke vrake bilen?

Stian: Ja.

Toll: Det går ikke, den må vrakes idag for å få refusjon.

Stian. Men ifølge nettsidene til toll.no kan bilen bli stjålet, hvor man så vil få forholdsvis refusjon om den er borte minst 30dager... så om jeg melder bilen stjålet idag og finner igjen bilen 1. januar 2009, vil jeg få tilbake halve årsavgiften?

Toll: Ja, men vi må ha en anmeldelse på det.

Stian: Er det meningen at man kan få refusjon ved stjålet bil, men om man selv tar bilen ut av trafikk et halvt år eller mer får man ikke refusjon?

Toll: Jeg kan ikke råde deg til det ene eller andre, det må du bestemme selv.

Stian: Ehh... takk. Adjø.

Litt usikker på den siste der, er det en stor økning av meldte stjålne kjøretøy i slutten av Juni vanligvis?? :wonder:

Uansett, jeg har selvfølgelig intet imot at man får refundert deler av årsavgiften når et kjøretøy er stjålet og dermed utenfor eiers kontroll, men hva er logikken med at man ikke får refundert et halvår når man selv iverksetter langtidsparkering av kjøretøy?

Neste år, om jeg venter med å påregistrere bilen til 1.juli, vil jeg jo slippe unna med halve årsavgiften uansett.

Forslag til bakgrunn/tankegang for disse reglene mottas med takk, så jeg kan vurdere litt mer før jeg går videre med dette.

Og spar meg for kommentarer om at dette er Staten og de vil lure folk mest mulig lengst mulig, denne forespørselen om kommentarer er mer seriøs enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk tenkt tanken flere ganger selv; hadde vært dritbra om man kunne betalt halve årsavgifter, slik at man ikke må betale 2x hele årsavgifter hvis du har en bil pr. årshalvdel... Men nå er jo alle som har med biltilsynet og tollen sjeleløse demokrater, så den gang ei :(

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

locked skrev:
hvorfor?

det er jo enkelt.

Staten Norge AS har bare innskuddskonto. Det skal helst ikke gå penger ut derifra annet enn ved stor nød.

1. Ved stor nød.

2. Trygd til arbeidsledige innvandrere med vondt i vilja.

3. Kjøpe hus til innvandrere som er tvangssolgt fra nordmenn

som ikke takler renteøkning.

Velkommen til Bilforumet - der alle vet best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider