Gå til innhold

Valg av en STILLE kompressor

Ranger emnet

stighenning

Anbefalte innlegg

Hei

jeg er ute etter en 50Liter kompressor.

Den bør ha ca 1400 omdreininger og helst mindre.

Regner det bør være en slik med reim..

Er dette mulig å få tak i ?

Er det noen som har erfaring med STØY ifra slike kompressorer ?

/ Stig Henning

Lang slange og kompressoren et annet sted er vel eneste svar på støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... kremt, burde kanskje vært litt klarer..

Jeg ønsker en kompresser som bråker minst mulig.

/ Stig Henning

Da er nok svaret som nevnt over, laaaaaaaaaaaaang slange. :p

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garasjen er på 5x7 meter.

Når jeg står i den og jobber, og bruker kompressor samtidig må jeg bruke hørselsvern for å stenge ute lyden.

For at det skal bli behagelig å jobbe, trenger jeg en kompressor som ikke lager så mye lyd.

En kompressor med høyt turtall vil bråke mere enn en med lavt turtall. Disse 24 L tankene kommer gjerne med motorer som kjører på 2800 i turtall. Dette "maser" mye mere enn en kompressor med turtall på 1400.

Er det ingen som jobber med slike kompressorer på jobb, eller har lånt andres kompressorer og kan sammenligne litt ?

/ Stig Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en svær kompressor av et elleranna slag, riktig nok 2sylindret V-motor med nesten 6HK ellernoe og 100L tank.. I følge lappen som står på motoren, skal den ligge på rundt 80dB. Turtallet er på 1900rpm.

edit: Den er forresten laget i 1981, så du skal vel lete lenge for å finne noen som selger slik nytt.. :b

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den største på biltema med vanlig kontakt. Så klart bråker den litt, men lyden av verktøyet bråker nesten mer syns nå jeg.

Skru opp for musikken eller så får man jo hørselsvern med radio. Så kjøper du deg en FM sender og kobler på MP3 spiller'n eller hva du bruker :)

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende å få kommentarer fra folk som har utstyr.

Største på biltema - bra..

http://www.biltema.no/Archive/Documents/Technical_docs/all/17/17-620.pdf

Den har 1450 som max rpm. Dette burde generere lite støy.

Kan du ikke jobbe mens denne går.. 3-4 meter unna uten hørselsvern ? (eller bråker den for mye for det?)

/ Stig Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at uansett RPM så er DB'n det samme, eneste froskjellen er maset som du sier.

Kjøp en med stor tank, skru den på og la den fylle seg mens du gjør noe annet.

Den jeg bruker på "verkstedet" jeg mekker i bruker ca 10 min på å fylle seg opp, men da bråker den ikke mer nesten uansett hvor mye du bruker den.

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanx for kommentar..

Jeg har plass til en 50 Liter tank, men 100L begynner å bli for stort. (den skal stå i en bod på siden innenfor døra, og der har jeg ikke "alt for mye plass"...

/ Stig Henning

Hva er det du skal bruke kompressoren til? 50 liter holder da til det meste?

Jeg har også tilgang på en 60 (husker ikke eksakt men mener det var 60) liters kompressor. Denne går for full pupp de første 3-4 minuttene, så stopper den.

Den duger til alt fra spikerpistol til dekkskift etc.

Er sjeldent den begynner å dure over lengre perioder.

Hva med lydissolasjon?

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at jeg har egentlig lite peiling på kompressorer.

Men snubblet over litt info om denne.

Atlas Copco GX 2-5C Pack og Full Feature 2,2 - 5,5 kW oljesmurte rotasjonskompressorer

Atlas Copcos skruekompressorer har alltid satt standarden høyt for pålitelighet og effekt. Med de nye GX2-5C, tilbyr Atlas Copco industrielle skruekompressorer til verksteder og mindre industri. Kompressorene er svært stillegående og har avansert lyddempingsteknologi, som gir et lydnivå på mellom 61 og 64 db(A). Kompressorene er konstruert for 100% kontinuerlig drift. I tillegg er antall komponenter minimert for å oppnå en enkel og pålitelig design.

Etter litt mer søking så fant jeg ut at den ligger på 600 RPM... Men den hørtes IKKE billig ut!

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrue kompressorer er DYRE. Det er for proffesjonelt - HARDT arbeide som skal utføres.. De koster sikkert 10000 og oppover. Det blir litt for mye for bare en 50Liter som skal brukes til

Dekkskift, slipemaskiner, enkle lakkeringsjobber med Biltema "proff" spray, og blåse opp dekk etc..

Det er den duringa jeg må få minsket. Hadde vært greit å kunne skru på kompressoren kl 22 på kvelden for å fylle luft, etc.. og da vil jeg ikke at naboene skal se stygt på meg hver gang de går forbi ;)

/ Stig Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider